Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4358 totalt) |
Helbilsgodkännande, vad gäller? och hur gör ni andra?
Jag ligger ju inne med en kraftigt undermotoriserad bil som är liten och röd, en VW Lupo 1,4 kort och gott ![]() Till saken hör att jag har ändrat om den lite med halvbåge och olika stag runt om inuti kupén, men jag hade gärna velat typa om den för att få grejerna inskrivna i regbeviset så man slipper att besiktiga om bilen varje gång länstrafikgruppen kallar in mig > ![]() Bilen har bara hunnit bli besiktigad en gång än så länge då det är en 99:a och då gick det inget vidare, besiktningsmannen sa bara att den ar tvungen att vara helt standard som när den kom från fabriken ![]() ![]() Hade ju varit kul att slippa detta jobb i framtiden tänkte jag om det är möjligt, hade besiktningsmannen rätt? Får man inte typa om helbilsgodkännda bilar? Hur gör ni andra som har nyare bilar med besiktingen om bilen är lite ändrad? Det måste väl vara samma sak för folk som kör trimmat med helbilsgodkännande på bilen? Som det ser ut nu så har jag nästan blivit lite avskräckt från att greja mer med bilen för "risken" med besiktningen... Det sätter ju vissa begränsningar tycker jag. _________________ Peter Karlsson |
||
From 98 är alla bilar helfordonsgodkända i Sverige.
Det förekommer även helfordonsgodkända bilar av tidigare årsmodeller. Har för mig att det skall framgå av registreringsbeviset om bilen är helfordonsgodkänd eller inte. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
En bil som är helbilsgodkännd får väl inte ändras överhuvudtaget
om det inte är specat av tillverkaren i godkännandepappren (reg bevis) Brukar bara vara fälgstorlek som kan ändras litegranna.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
En annan grej som är lite lustig just med tanke på fälg/däckstorlek som Mats skrev är att min polare har en precis likadan bil samma årsmodell och allt, och den får han ha 14x5,5" med 185/60-14 eller nåt, och på min står det ett helt gäng med storlekar där den vettigaste verkar vara 6,5x15" et35 med 195/45-15"
![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Jag vet inte hur det är med helbilsgodkännda bilar???
Men med min Abarth -85 så gjorde jag bara en regbesiktning så skrev dom in burbåge, andra hjul och lite div. Annars är det bara att skruva i och ur tyvärr ![]() Angående hjulen så kan du ha dom hjulen som står där, dom går efter omkretsen... Edit: Hehe samtidigt ![]() _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
Det låter juh skumt med olika tillåtna däck på samma årsmodell....
![]() Har ni olika utföranden på bilen vanlig vs GTI eller nåt sånt ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Mats: Jo bilarna är precis likadana löjliga 1,4:or båda två
![]() Niklas: Jo det var ju så jag hade hoppats att kunna göra så du har gjort, åka och reg.bes. alltså... Men det verkar ju tyvärr inte alls vara möjligt, så det får väl bli till att skruva ut och trixa i fortsättningen också... Kan man inte typa om den som ombyggt fordon eller vad det heter? Hur mycket ombygnation skulle behövas för att få en sån grej att funka om det överhuvudtaget är möjligt? ![]() Är skitdålig på sånt här men hoppas kunna lära mig mera ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Jag fick bes min bil som ombyggt fordon, pga icke originalbromsar och pedalställ. Kostade 3000 spänn hos SFRo (tror jag att dom heter) Sen kostar regbes hos SBP ganska mycket med.
Vet inte hur det äe med helbilsgodkända bilar men jag tycker att du skulle kunna regbes bilen med båge iallafall. Borde inte vara mer problem än att sätta på en dragkrok ?????? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
"Borde inte vara mer problem än att sätta på en dragkrok ??????"
Tycker inte jag heller att det borde! När ska Sverige börja med tüv så man kan få användning av hela sin hög med papper man skrapat ihop? ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Ja, om du använder färdiga och godkända delar. Vill du bygga om efter eget huvud så tror jag att vi har det betydligt friare här. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Hej
När det gäller ändringar som är tillräckligt omfattande för att man skall hamna på "ombyggt fordon" är det solklart - det är inga som helst skillnader för en helfordonsgodkänd bil. Samma möjligheter finns där som för vanliga, nationellt godkända bilar - i och med regbesiktningen övergår bilen till att vara nationellt godkänd. För ändringar som inte gör att man kan klassa bilen som ombyggt fordon är det mer av en gråzon - och gängse tolkning är att man inte kan regga in ändringar som ligger utanför helfordonsgodkännandet. Här kommer man alltså i en paradox där din bil är för lite ombyggd för att man skall kunna regga in ändringarna... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag får tacka för ett bra svar Gustaf
![]() Man ligger alltså "lite i en gråzon" ![]() ![]() Vad är det som brukar klassas som att "gå över gränsen" från gråzonen sett? Bromsar/motortrim/chassi mods? ![]() Mest för att se åt vilket håll från gråzonen man bör kliva ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Hej
Den exakta gränsen i de nya reglerna (de gamla skall vi inte fördjupa oss i, tycker jag) är inte publicerad än men en kvalificerad gissning är att du måste byta till exempel hela bromssystemet OCH motor+drivlina (eller bromssystem plus styrning, eller byta hjulupphängningar - hela hjulupphängningarna). Det är alltså rätt omfattande ändringar. Monterar du en full rejsbur som knyter ihop hjulupphängningarna och kräver ändring av karossen skulle det ev. kunna räcka, men det är en bedömningsfråga hos Vägverket/Bilprovningen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4358 totalt) |