Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material bärarmar
<<   1, 2, 3   >>
15640 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



therealpinto skrev:
SciroccOMats skrev:
Men herregud när ska folk sluta tro på myten att rostfritt är sprött!!
Jag jobbar på världens tredje största tillverkare av rostfritt och vi har 240 olika rostfria legeringar som vi tillverkar med någorlunda regelbundenhet.

Ta ett 2331 till exempel som är den legering jag jobbar mest med, den har en sträckgräns på ca 300MPa och en brottgräns på ca 800Mpa, och en brottförlängning på ca 50%. 2331 kallvalsar vi oftast till hållfastheter över 1000MPa och har då fortfarande en brottförlängning på runt 20%

Naturligvis finns det rostfria legeringar som är mindre lämpliga men att dra allt rostfritt över samma kam och kalla dom för spröda är helt fel!


Problemet (för mig som besiktningsman för SFRo, i första hand) är att alltför många hembyggare tror att allt rostfritt alltid är bättre än vanliga konstruktionsstål. Det förekommer att man bygger av "skrot" (dvs överblivet material) från alla möjliga håll, det kan vara rör från mejerier, pappersbruk, konstprojekt, you name it...utan att man VET vad det är för material.

Därför måste jag - tyvärr - hela tiden påminna folk som vill använda rostfritt om att kolla materialspecarna. Som jag sa, jag sitter inte med tabellerna här, och kan de inte utantill. Därför säger varken bu eller bä utan att få data för aktuellt material.

Det är för övrigt inte unikt för rostfritt, även andra material vill jag se specifikation på om det inte är material som jag "kan".

/Gustaf


Jag menade inte mitt inlägg som nån kritik mot dig och jag håller helt med dig, kunskap om vad det är för legering man använder är mycket viktigt och bara för att det är rostfritt behöver det inte vara ett material lämpligt för det aktuella ändamålet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Tegheim skrev:
SciroccOMats skrev:
Men herregud när ska folk sluta tro på myten att rostfritt är sprött!!
Jag jobbar på världens tredje största tillverkare av rostfritt och vi har 240 olika rostfria legeringar som vi tillverkar med någorlunda regelbundenhet.

Ta ett 2331 till exempel som är den legering jag jobbar mest med, den har en sträckgräns på ca 300MPa och en brottgräns på ca 800Mpa, och en brottförlängning på ca 50%. 2331 kallvalsar vi oftast till hållfastheter över 1000MPa och har då fortfarande en brottförlängning på runt 20%

Naturligvis finns det rostfria legeringar som är mindre lämpliga men att dra allt rostfritt över samma kam och kalla dom för spröda är helt fel!


Vilket rostfitt skulle du rekomendera som bärarm då? På mitt jobb jobbar mest med SS2333 och även SS2387 som är speciellt framtaget för vattenturbiner i hållfasthet både i slag och dragfastighet, heter även RHTG.


Jag personligen kan inte så mycket om nån av dom legeringarna eftersom jag endast jobbar med kallvalsat 2331 men jag ska höra efter med en kollega.

Edit: lite efterforskning gav att 2387 har högre hållf än 2333 men ochså sämre brottförlängning.
Jag skulle nog valt 2333 som har något lägre hållf men bättre förlängningsvärden, dvs kan deformeras mera innan det spricker.
Citera
desmodromo
Karlstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 32


Trådstartare
De använder tydligen 2331 som fjäderstål.

Angående rostfritt så är jag nöjd med mina torsionsstavar i rostfritt ss 2377.

Har funkat utan problem.

_________________
Kyösti swartz
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



SciroccOMats skrev:
Tegheim skrev:
SciroccOMats skrev:
Men herregud när ska folk sluta tro på myten att rostfritt är sprött!!
Jag jobbar på världens tredje största tillverkare av rostfritt och vi har 240 olika rostfria legeringar som vi tillverkar med någorlunda regelbundenhet.

Ta ett 2331 till exempel som är den legering jag jobbar mest med, den har en sträckgräns på ca 300MPa och en brottgräns på ca 800Mpa, och en brottförlängning på ca 50%. 2331 kallvalsar vi oftast till hållfastheter över 1000MPa och har då fortfarande en brottförlängning på runt 20%

Naturligvis finns det rostfria legeringar som är mindre lämpliga men att dra allt rostfritt över samma kam och kalla dom för spröda är helt fel!


Vilket rostfitt skulle du rekomendera som bärarm då? På mitt jobb jobbar mest med SS2333 och även SS2387 som är speciellt framtaget för vattenturbiner i hållfasthet både i slag och dragfastighet, heter även RHTG.


Jag personligen kan inte så mycket om nån av dom legeringarna eftersom jag endast jobbar med kallvalsat 2331 men jag ska höra efter med en kollega.

Edit: lite efterforskning gav att 2387 har högre hållf än 2333 men ochså sämre brottförlängning.
Jag skulle nog valt 2333 som har något lägre hållf men bättre förlängningsvärden, dvs kan deformeras mera innan det spricker.


Vore intressant om du har möjlighet att ta fram värden på hållfasthet o hårdhet på SS2333, ska se om jag kan ta fram samma om SS2387. Självklart pratar vi om svetsbara rotfria ämnen här.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



http://www.outokumpu.com/files/Stainless/Documents/Publications/1042EN . . . .

sidan 4 av 12

248SV är ss2387
4301 är ss2333

Rm är materialets brottgräns
Rp0.2 är materialets sträckgräns
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Angående A-armen på bilden. Sitter coiloversen i den ÖVRE A-armen?
I så fall stämmer inte mina dimesionsangivelser. Fästet för coiloversen ser i alla fall ut som det som jag angav.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Det där är en nedre bärarm till en Alfa med Alfetta chassie. Spindelleden sitter så orginal. Fjädern är torsion orginal men ersätts ibland med coil-over som fästs in i nedre bärarmen där stötdämparen sitter orginal.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



SciroccOMats skrev:
http://www.outokumpu.com/files/Stainless/Documents/Publications/1042EN2_Steel%20Grades_Properties.pdf

sidan 4 av 12

248SV är ss2387
4301 är ss2333

Rm är materialets brottgräns
Rp0.2 är materialets sträckgräns


Vad jag kan läsa ut så är SS2387 bättre på det mesta. Rätta mig om jag har fel. Problemet med SS2387 är att det är ganska dyrt och svårt att få tag i. Speciellt rör skulle jag tro.

Men om man återgår till ämnet om dimensioner så har det väl ganska mycket med vikt på bil osv? Det borde ju finnas antingen en formel eller nåt sätt att räkna ut påfrestningar på varje bärarm, iaf så man kommer i närheten.

Jag skulle kunna tänka mig att använder man syrafast rostfritt så är det inga problem att få en stabil och säker framvagnsuppbyggnad.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Bilarna ifråga väger lite olika. den tyngsta ca 1180 idagsläget med förare och bensin. Den lättare ca 1075 med förare och bensin. Viktfördelningen är 51/49 på den tyngre o 50/50 på den lättare.

Bärarmen är orginal 311 mm lång cc-cc och dämpar infästningen sitter 58mm ifrån yttre cc. MR = 0.81. Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt i huvet men ungefär så.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Hur är det med Chrome Moly?? Med rätt dimension så borde det funka tycker jag...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej! jag satt ganska länge och designade mina bärarmar (tittat rätt mycket på Micke Fredrikssons ) och jag kom fram till en rätt bra lösning (tror jag).
Så här blev de undre, jag gjorde förstärkningsplåtar ute vid stötdämparen, för övrigt tror jag att hela skiten är överdimensionerad med 4 mm plåt och 26,7*2,77 mm rör, det sitter en volvo 900 spindelled längst ut.


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Vad har du använt för material? Vanligt svart stål?

Riktigt snygga iaf... fler bilder?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Tegheim skrev:
Vad har du använt för material? Vanligt svart stål?

Riktigt snygga iaf... fler bilder?


Man tackar De är gjorda i Titan.. lätt överarbetade och kostar alldeles för mycket, vi har gjort likadana till vår sjua med lite andra mått och de kostade en tjugondel i både tid och pengar...
Jag har haft en 142a tidigare och funderat lite på framvagn till en sån, vill du ha lite hjälp och bolla ideer på vad du skulle bygga i din bil så är det bara att du hör av dig, du kan kolla min hemsida så finns telnr mm.

Ett par bilder till:




_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Sjua?? Rx7??

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Tegheim skrev:
Sjua?? Rx7??


Haha.. nej en super seven (7a!!) den finns på min hemsida, är lite dålig på att uppdatera bara.
Bilen finns också på www.savarturbo.se där jag sett din bil också för den delen.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
desmodromo
Karlstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 32


Trådstartare
Ja dom där var inte alls dumma..

Titan låter som en dyr historia men det såg lätt ut.

Vet du vilken kvalite du hade på titanet????

Vad använde du som bussningar??

_________________
Kyösti swartz
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



desmodromo skrev:
Ja dom där var inte alls dumma..

Titan låter som en dyr historia men det såg lätt ut.

Vet du vilken kvalite du hade på titanet????

Vad använde du som bussningar??


Jag använde grade 2, verkar vara vanligast och kostade lagom... men inte billigt .
eftersom alla mått är i tum så har jag svarvat egna i oilon och gjort distanser av kolvstänger från stötdämpare. mycket jobb men jag hoppas det blir bra.
Ang lättheten så tror jag det inte skiljer så mkt, man kan säkert använda lite tunnare i stål mm, sen utgör bärarmarna bara en liten del av den ofjädrade vikten.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Personligen så tycker jag att man bör titta på till en början två värden när det gäller material till bärarmar; slagsegheten och hållfastheten. Slagsegheten avslöjar om materialet är sprött och hållfastheten hur hög belastning som krävs för att materialet ska få kvarstående deformation/när brott sker. Ett material som har mycket hög hållfasthet tenderar att fjädra istället för att gå av. Man bör också ha ett hum hur materialet uppför sig vid utmattning.

Vill man jämföra data kan man kika in på ex. www.matweb.com där finns det data på många olika material.

Notera också att sprödheten är beroende på temperaturen och vid högre temperaturer har man i princip aldrig problem med sprödheten (jmf myter om rostfria grenrör och sprödhet). Austenitiskt rostfritt stål har generellt en mycket hög slagseghet, speciellt vid låga temperaturer då vanliga stålsorter snabbt tappar slagseghet.
Sprödheten är egentligen ett mått på hur lätt en spricka kan växa och leta sig genom materialet och på så sätt orsaka brott.

Vidare så kan man notera att vid härdning så gör man en vinst av hållfasheten medans slagsegheten försämras.

När det gäller titan så brukar i regel grad 5 vara vad man använder vid konstruktion av bärande konstruktioner och liknande. Grad 5 har en brottgräns kring 900 MPa vilket är ungefär det dubbla av vad ex. grad 2 har. Slagsegheten är liknande för båda men svetsbarheten är mycket bättre hos grad två vilket gör det lite enklare vid tillverkning. Grad 5 är legerat med aluminium och vanadin.

CrMo stål ex. 4130 skulle också fungera bra. Hög hållfasthet och god seghet. Dock bör konstruktioner som utsätts för utmattning kulpeenas. Måste också skyddas mot rostangrepp.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Lyfter denna tråd lite då jag ska tillverka nya längre bärarmar till 550-n
Vart köper man billigast titan-rör?
Eller ska man köra CrMo?
och vilka dimensioner?
Bilen väger ca 1200kg, ca 50/50 viktfördelning.


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vilken diameter och godstjocklek ska jag beställa av 4130 CrMo rör till bärarmarna?
Fram sitter fjäderbenet i nedre länkarmen och bak sitter fjäderbenet i spindeln.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Varför CrMo???

Kommer du i närheten av flytgränsen på ett bondstål på en bärarm så fläxar den för mycket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Material bärarmar
<<   1, 2, 3   >>
15640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande