| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material bärarmar
|
<< 1, 2, 3 >> 15640 besök totalt |
Jag menade inte mitt inlägg som nån kritik mot dig och jag håller helt med dig, kunskap om vad det är för legering man använder är mycket viktigt och bara för att det är rostfritt behöver det inte vara ett material lämpligt för det aktuella ändamålet.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag personligen kan inte så mycket om nån av dom legeringarna eftersom jag endast jobbar med kallvalsat 2331 men jag ska höra efter med en kollega. Edit: lite efterforskning gav att 2387 har högre hållf än 2333 men ochså sämre brottförlängning. Jag skulle nog valt 2333 som har något lägre hållf men bättre förlängningsvärden, dvs kan deformeras mera innan det spricker. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Vore intressant om du har möjlighet att ta fram värden på hållfasthet o hårdhet på SS2333, ska se om jag kan ta fram samma om SS2387. Självklart pratar vi om svetsbara rotfria ämnen här. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
http://www.outokumpu.com/files/Stain
sidan 4 av 12 248SV är ss2387 4301 är ss2333 Rm är materialets brottgräns Rp0.2 är materialets sträckgräns _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Angående A-armen på bilden. Sitter coiloversen i den ÖVRE A-armen?
I så fall stämmer inte mina dimesionsangivelser. Fästet för coiloversen ser i alla fall ut som det som jag angav. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Det där är en nedre bärarm till en Alfa med Alfetta chassie. Spindelleden sitter så orginal. Fjädern är torsion orginal men ersätts ibland med coil-over som fästs in i nedre bärarmen där stötdämparen sitter orginal.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vad jag kan läsa ut så är SS2387 bättre på det mesta. Rätta mig om jag har fel. Problemet med SS2387 är att det är ganska dyrt och svårt att få tag i. Speciellt rör skulle jag tro. Men om man återgår till ämnet om dimensioner så har det väl ganska mycket med vikt på bil osv? Det borde ju finnas antingen en formel eller nåt sätt att räkna ut påfrestningar på varje bärarm, iaf så man kommer i närheten. Jag skulle kunna tänka mig att använder man syrafast rostfritt så är det inga problem att få en stabil och säker framvagnsuppbyggnad. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Bilarna ifråga väger lite olika. den tyngsta ca 1180 idagsläget med förare och bensin. Den lättare ca 1075 med förare och bensin. Viktfördelningen är 51/49 på den tyngre o 50/50 på den lättare.
Bärarmen är orginal 311 mm lång cc-cc och dämpar infästningen sitter 58mm ifrån yttre cc. MR = 0.81. Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt i huvet men ungefär så. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
|
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Hej! jag satt ganska länge och designade mina bärarmar (tittat rätt mycket på Micke Fredrikssons
) och jag kom fram till en rätt bra lösning (tror jag).
Så här blev de undre, jag gjorde förstärkningsplåtar ute vid stötdämparen, för övrigt tror jag att hela skiten är överdimensionerad med 4 mm plåt och 26,7*2,77 mm rör, det sitter en volvo 900 spindelled längst ut.
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
|
Vad har du använt för material? Vanligt svart stål?
Riktigt snygga iaf... fler bilder? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
Man tackar De är gjorda i Titan.. lätt överarbetade och kostar alldeles för mycket, vi har gjort likadana till vår sjua med lite andra mått och de kostade en tjugondel i både tid och pengar...
Jag har haft en 142a tidigare och funderat lite på framvagn till en sån, vill du ha lite hjälp och bolla ideer på vad du skulle bygga i din bil så är det bara att du hör av dig, du kan kolla min hemsida så finns telnr mm. Ett par bilder till:
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
|
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
Haha.. nej en super seven (7a!!) den finns på min hemsida, är lite dålig på att uppdatera bara.
Bilen finns också på www.savarturbo.se där jag sett din bil också för den delen.
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Jag använde grade 2, verkar vara vanligast och kostade lagom... men inte billigt .
eftersom alla mått är i tum så har jag svarvat egna i oilon och gjort distanser av kolvstänger från stötdämpare. mycket jobb men jag hoppas det blir bra. Ang lättheten så tror jag det inte skiljer så mkt, man kan säkert använda lite tunnare i stål mm, sen utgör bärarmarna bara en liten del av den ofjädrade vikten. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
|
Personligen så tycker jag att man bör titta på till en början två värden när det gäller material till bärarmar; slagsegheten och hållfastheten. Slagsegheten avslöjar om materialet är sprött och hållfastheten hur hög belastning som krävs för att materialet ska få kvarstående deformation/när brott sker. Ett material som har mycket hög hållfasthet tenderar att fjädra istället för att gå av. Man bör också ha ett hum hur materialet uppför sig vid utmattning.
Vill man jämföra data kan man kika in på ex. www.matweb.com där finns det data på många olika material. Notera också att sprödheten är beroende på temperaturen och vid högre temperaturer har man i princip aldrig problem med sprödheten (jmf myter om rostfria grenrör och sprödhet). Austenitiskt rostfritt stål har generellt en mycket hög slagseghet, speciellt vid låga temperaturer då vanliga stålsorter snabbt tappar slagseghet. Sprödheten är egentligen ett mått på hur lätt en spricka kan växa och leta sig genom materialet och på så sätt orsaka brott. Vidare så kan man notera att vid härdning så gör man en vinst av hållfasheten medans slagsegheten försämras. När det gäller titan så brukar i regel grad 5 vara vad man använder vid konstruktion av bärande konstruktioner och liknande. Grad 5 har en brottgräns kring 900 MPa vilket är ungefär det dubbla av vad ex. grad 2 har. Slagsegheten är liknande för båda men svetsbarheten är mycket bättre hos grad två vilket gör det lite enklare vid tillverkning. Grad 5 är legerat med aluminium och vanadin. CrMo stål ex. 4130 skulle också fungera bra. Hög hållfasthet och god seghet. Dock bör konstruktioner som utsätts för utmattning kulpeenas. Måste också skyddas mot rostangrepp. |
||||||
|
Lyfter denna tråd lite då jag ska tillverka nya längre bärarmar till 550-n
Vart köper man billigast titan-rör? Eller ska man köra CrMo? och vilka dimensioner? Bilen väger ca 1200kg, ca 50/50 viktfördelning.
|
||||||
|
Vilken diameter och godstjocklek ska jag beställa av 4130 CrMo rör till bärarmarna?
Fram sitter fjäderbenet i nedre länkarmen och bak sitter fjäderbenet i spindeln. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Material bärarmar
|
<< 1, 2, 3 >> 15640 besök totalt |
