Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9635 besök totalt |
Helgens huvudbry
Nu skall jag knö ner rörhögen i bilen hur det nu skall gå till ![]() ![]() Är det möligt? Här skall det in ![]() Skriven jag inget efter helgen har pojkarna som sätter på en konstiga tröjan med långa armar hämtat mig ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Hehe.....jag ska knö ner en motor i min bil imorgon...
som tur är är mitt motorrum lite mindre fullt än ditt.... Lycka till ! ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nu hajjar jag inte et smack här... Mats ska väl sätta ihopa sin Skrikrockå... Å Fuling har en "Brutal V4:a". Var kommer 02:an in i bilden??? ![]() |
||
Hrrm... Har jag sett så förbannat snett? Inte kan jag väl... Jo kanske. Jag ber om ursäkt och hukar mig för eventuella påhopp från andra BMW-tokar.
![]() Vet ju inte vad det är så jag chansade. Bra likt ett 02-utrymme tyckte jag. Kanske jag som är så vinögd så jag håller på att trilla av stolen här... ![]() Jag får skylla på att jag inte var i närheten av påtänkt när de bilarna producerades. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
ok, motorutrymmet ser väl gaaanska likt ut och huven går ju åt rätt håll...
Men du ser väl för *många fula ord* ![]() ![]() Sen monterar man inte motorer "the Ingolstadt why" i München...mao framför framaxeln...man vet att den ska sitta bakom. ![]() ![]() |
||
Ja, men jag tänkte på knycken fram på frontplåten, huvens vinkling och fjäderbenstornen... Ser nu att det skiljer på fjäderbenstornen också... Typixt. :attentn2:
Nä jag får nog gå och lägga mig tror jag. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Ekar det här eller är det bara jag som... ![]() ![]() |
||
Det kommer att gå bra.............Börja med det svåraste..........och var mycket noga med att grada innan du svetsar. in- och utvändigt , (med en kniv invändigt).
och gör rent rören invändigt om det finns ett vitt fett i dom...........rinner som fan när det blir varmt och förstör svetsen. Har du möjlighet att ha separata rör..........alltså inte en hel fläns mot topparna.......utan kapa isär flänsen om du har möljgheter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Grejen med flänsarna är att dela avgasporten.
Dessa 4V är lite vanskapta, tändföljd 1-3-4-2. Sen går cylider 1&2:s avgaskanel ihopp, samma sak med 3&4. Där av det ganska lustiga djudet i dessa bilar std. Men denna miss har jag grejat till, där av de lite lustiga flänasrna(hålen) ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja, jag vet där av är portarna nu delad, se plåten i mitten i avgasporten.
Sen är det längden på premär-rören. Finns ju lite att välja på 1. maxvrid 2. mitt i mellan maxvid och max effekt 3. max effekt Går det som jag vill, tänkte jag ha justeringsmån på primärrören. _________________ Johan Sjölinder |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Helgens huvudbry
Det här verkar spännande... Man kanske skulle ta med sig kameran och knalla över till dig i morgon... He-he. Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen säger dom... (edit: Noterade just att detta var mitt hundrade inlägg. "Speak softly and carry a Beagle?" ...Charlie Brown) |
||
oj vad fränt!!
Minns när jag själv hade en v4 som "trimmades" ![]() Jag Gjorde lite enklare än du har gjort nu, jag körde 2" system direkt från toppen med plåtbitar som gick in i toppen och passade perfekt där inne för att dela av kanalerna, dom fortsatte kanske 10cm ner i avgasröret. Topparna var ganska duktigt portade, särskillt på avgassidan för att få kanalerna att likna nått iaf.. ![]() Tänk vad man kan åstakomma en kväll i garaget med en geting! Vidare så fortsatte rören bakåt, sen ner i golvet bakom drivaxlarna precis som du har gjort, den biten tyckte jag var bökigast med massor av böjar och mängder av saker som ville ha frigång... Gissar att det inte är roligare med 4 rör att trilskas med!! Efter ett tag med den motorn så insåg jag snart att trim-prylarna kostar skjortan.. Och eftersom att jag var fattig så köpte jag en gammal ford 2.8i motor istället som hittade ner mellan skärmarna ![]() Såg lite lurigt ut när remskivan stack ut genom ett hål i grillen! Men... fasn vad bilen rörde på sig med den motorn!! och vilket ljud det vart i den.. lättat svänghjul från v4:an med v4 koppling, sen var avgassystemet ganska fri-flödande oxå.. Men men, lycka till med grenrörsbygget iaf! Ser fram emot att se hur du löste det ![]() |
||
Nu rörhögen är nerträdd
![]() ![]() Jag trodde jag skulle bli #¤&%¤"? innan jag fick 2ans rör i rätt längd. Här är resultatet. ![]() ![]() Nu är det BARA helsvetsa femtielva skarvar kvar plussa att linda rören med MÅNGA meter isolering. _________________ Johan Sjölinder |
||
Fint!
Ser ju nu att det är en 1700!! sitter det 2.8-kolvar i den oxå? Går det att ta lös skiten för att helsvetsa eller måste du göra det på plats? Ser även att det inte är samma insug som sitter där nu, vad är det där för spännande? ![]() |
||
Roten som sitter i skall UT, den har gjort sitt. Funkar med men den gillar att dricka olja, kolvarna dansar kangkang i loppen.
Nix, inga granada kolvar utan en ren 1700. Insuget på bilden är en plenumkammare med en liggande Weber 45a, men den snurran som skall in(se tidigare inlägg) har 2st stående Weber 40or. Rören är bara ihopploppade och alla skarvar skall helsvetas. Det kommer bli ett par skarvar med muffar för montering/demontering. Sen skall gamla motorn ur och byte av växellåda. Måste testa att åka med riktigt medväxlat och tätt mellan växlarna, bilen kommer toppa 150 vid 7500. Inte så fort med kanske fort dit ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Coolt bygge!
Har du funderat på att använda en keramiskbeläggning av avgassystemet istället för att linda det? mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9635 besök totalt |