Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra 427 S/C, SÅLD | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (28981 totalt) |
Nu när mina andra projekt börjar bli "klara" så är det väl dags att starta en tråd om mitt nya projekt som stått och vilat i garaget ett tag
Målet med detta bygge är att få en körglad och hyfsat snabb Cobra med en överkomlig budget. Cobran inhandlades som ett avstannat projekt som en arbetskollega till mig påbörjat. Här kommer lite info om bygget: Framvagn: Framvagnen kommer från Volvo 140. Spindlarna har konats om i konan för p-änden. Fästen gjorda för styrväxel från Opel Ascona. Styrväxeln har fått rally-innehåll med annan utväxling. Nya styrstag har svarvats och förbinder styrväxeln med p-ändarna från Saab 99. Bromsskivan är Volvos ventilerade från 240 och likaså oken. Bakvagn: Bakaxeln är från volvo 240 med utväxling 3:15. Bakaxeln är upphängd i fyrlink som är tigsvettsad av sömlösa ämnesrör som är justerbara i längd och har bussningar från volvo 240. Bromsarna är volvos original för att matcha frambromsarna. Skivorna är borrade och slitsade. Styrning: Justerbar rattstång från en Suzuki Swift Gti. Bromsar: Förutom tidigare nämnda bromsdelar sitter ett bromsservo från Saab 99 monterat i chassiet. Motor: Ford 289:a med Holley fyrportsinsug, fyrportsförgasare, brytarlöst tändsystem m.m. Jag vet inte vad som mer är gjort, detta kommer att inspekteras senare. Växellåda: Automat C4 (kommer när pengar fins att utrustas med manuellt ventilhus så man själv får bestämma ). Här kommer lite bilder: Allt görs i ett kallgarage så det har inte varit högt tempo hittils i år, men nu ska det väl bli lite mer fart och fler bilder följer (och Håkan, vi har ju redan haft en diskussion om bygget och behöver inte ta den igen men kommentarer och tips om hur bygget kan förbättras mottages varmt ). _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Man kan direkt se viss förbättringspotential i ramen. Triangulering kan du nog föra in lite här och där.
Störtbåge/bur och lite bättre skydd för påkörning från sidan vore nog inte helt fel heller. Ska det bli busbil eller finbil, förresten? Det finns en Cobra i Modsport som går rejält fort, det är nog den bästa inspirationskällan som jag kan komma på. Lycka till! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Det är karossen det syftar på. Även Cobrorna med cheva 350 (!) brukar heta 427, 289 karossen är ju inte så vanlig som kitcar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
jaså borde med andra ord läsa på min läxa _________________ Håkan Wäppling |
||||||
Tack för svaren på frågorna Det är som sagt karossen som det syfter på då det skiljer ganska mkt mellan 289:an och 427:an. Den mindre motorn valdes för att få en lätt bil som förhoppningsvis är hyfsat varvvillig. Dessutom är det ganska ont om plats när motorn hamnar långt bak (bilder kommer så fort den åkt i).
Bilen hamnar nog under busbil som blir finare med åren Angående ramen så vet jag detta då jag fått ett par kommentarer innan. Jag kommer ställa lite fler frågor om detta längre in i projektet när jag vet bättre vart motor, låda m.m. kommer att hamna. Båge m.m får man titta på när man kan börja provmontera karossen. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det är få replicabyggen som det fins så mycket "regler" om hur man ska och inte ska göra därför är det lite roligt att bygga utanför ramen hur det "ska" se ut. Men V8:a måste man nog ha...tro det eller ej men det fins faktiskt ett kit baserat på bubbla platta... Jag var och besökte en kille häromdagen som hade byggt sin andra Cobra, första Cobran gjorde han enligt konstens alla regler men han tyckte aldrig den blev som han ville. Han sålde den och började om från början och använde endast de delar som han själv ville och struntade i alla "måsten". Han var mycket mer nöjd nu Man kan säga att jag blev lite förvånad när jag böjde mig in under bilen och såg att det satt en bakaxel från Volvo 160 upphängd i fyrlänk... Och jag som först inte kunde med att berätta vad jag baserade mitt bygge på Det var väl en av få Volvo delar, men ändå. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
hehe jo cobran finns det säkerligen många regler till men som vi varken vet om eller bryr oss om blir så mycket roligare då...
fast alltså när jag menar att en amerikansk v8 är ett krav är det mest för att få det rätta soundet finns ju massvis med potenta motorer som väger mycket mindre _________________ Håkan Wäppling |
||||||
Lite mer bilder...
Endar till rattstången. Den splinsade delen svarvades ner för att passa i nya röret och nedre delen fick tillverkas då jag inte kunde använda original. Rattstången monterad, verkar passa bra och inga konstiga vinklar på knutarna. Stötdämpare inhandlade. Bilstein bak och typ original fram så länge. Då stötdämparna bak inte gick förbi ramen fick den justeras lite... Nu gick dom fritt från ramen Det blev lite mer space mellan fjäder och ram än vad bilden visar då bakaxeln inte är centrerad på bilden. Nedre fästena kapade Dämparna på plats med provesoriska övre fästen (dämparna kommer dock att hamna lite längre ner). och en till med hjulen på (fortfarande med provesoriska övre fästen). Nästa stag är att börja med motorn och snickra motorfästen samt att göra klar övre infästning till stötdämparna samt klura på panhardstagsmontering _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Lyfte i och ur motorn 5 ggr och jag är väl ganska klar med hur det ska se ut. Jag kommer att bygga egna motorfästen i motorn och ramen.
Det mesta fick plats innanför rambalkarna men lite problem blev det förstås... En första bild med motorn ungefär där den hamnar (första dagen i år med plusgrader i garaget, snart kanske man slipper mössa och halsduk ): Generatorn fick inte plats... ...och inte oljefiltret (fästena i ramen på bilden ska kapas av då dessa är för montering av Cheva 350 men oljefiltret kommer inte få plats i varje fall för det är av modell lastbil)... ...och oljestickan... ...annars verkar allt passa bra Det mesta är väl ganska enkelt att lösa. Generatorn går nog att flytta upp och montera på övre delen av motorn. Angående oljefiltret så fins det tydligen ett filter som inte är riktigt lika djupt som det jag har (vet dock inte nummret än, någon som vet???) och om inte det fungerar så får jag montera en adapter och flytta filtret. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Nu har det hänt lite i garaget igen.
Motorn sitter nu på plats, alla fästen är dock bara nästade än så långe. 350:i motorfästena bortkapade och nya punktade i ramen: Fästet i motorn tillverkat (motorkuddar från Mölndals Speed Shop): och så här blir det med motorn på plats. Fästena kommer snyggas till lite och delen i ramen kommer att få en förstärkning: och här sitter motorn på plats. Den hamnar nästan mitt i bilen: Var ska kardanen få plats : Funderar lite på vilken färg motorn ska få så jag provlackade en ventilkåpa och det blir nog svart med polerade/kromade inslag: Nu kommer jag lägga Cobran åt sidan ett tag för att göra klar Speedster för lack men jag hoppas att det inte tar allför lång tid innan det kommer fler uppdateringar här _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
haha.. känner igen dedära.. min blev 40 cm lång.. Den ser mer ut som en dj*vligt fet drivaxel.. http://trampebil.se/budda/2005-09-07 _________________ MackeMaehlum |
||||||
Dämparna har två cm till godo nu men dom kommer (som jag skrev över bilden) att flyttas ner ytterligare något innan riktiga fästen tillverkas. Som dom sitter nu så har jag en fjädringsväg på ca 20 cm så det fins lite att ta på _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra 427 S/C, SÅLD | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (28981 totalt) |