|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419
Trådstartare

22 Maj 2003 10:30
Finsk sportbil med Saabmotor o växellåda...
om detta varit uppe här tidigare så får jag be om ursäkt, men som fast i Saab-träsket så tänkte jag bara visa vad man kan hitta på med Saabs drivlina  Ser seriöst ut med mitt otränade öga i alla fall...
http://sivut.koti.soon.fi/iirol/kotisivu/RA2_Eng.html
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

22 Maj 2003 10:48
Snyggt bygge med design element från Fiat coupe Elise Opel speedster samt även lite boxter
Mittmotor bilar kommer att bli nästa locust träsk.
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. Svårigheten är att få till en snygg kaross!
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419
Trådstartare

22 Maj 2003 11:03
Hoppas att du inte skriver "locust träsk" i negativ mening  Har själv Locustboken och drömmer ofta om att köpa hem ett antal meter fyrkantsrör och börja svetsa...
Angående mittmotorbilar så har jag sett ett antal kit cars från England där designen varit allt annat än lyckad men om man som i detta fall plockat rätt designdelar från andra lyckade sportbilar så hittar i alla fall inte jag något att klaga på
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

22 Maj 2003 11:13
Mats Friberg skrev: | Hoppas att du inte skriver "locust träsk" i negativ mening Har själv Locustboken och drömmer ofta om att köpa hem ett antal meter fyrkantsrör och börja svetsa...
Angående mittmotorbilar så har jag sett ett antal kit cars från England där designen varit allt annat än lyckad men om man som i detta fall plockat rätt designdelar från andra lyckade sportbilar så hittar i alla fall inte jag något att klaga på  |
Locustträsk i positiv bemärkelse
Kommer själv att börja under hösten vintern ....
Men har ännu inte riktigt bestämt mig för vad som skall byggas och med vad för delar....
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

22 Maj 2003 11:57
Inredningen är ju lite speciell...
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

22 Maj 2003 11:57
Niiiice :-)
_________________  Magnus Thomé
|
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388

22 Maj 2003 12:34
Den var ju snyggast utan kaross paneler  .
_________________ Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419
Trådstartare
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956

22 Maj 2003 14:02
Citat: | Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. |
Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?
JohanR
_________________ Johan Rådlund
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

22 Maj 2003 14:12
JohanR skrev: | Citat: | Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. |
Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?
JohanR |
Nej de flyttade inte drivpaketet bakåt utan gjorde det med en transaxel?
Väl?
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314

22 Maj 2003 15:29
JohanR skrev: | Citat: | Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. |
Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?
JohanR |
Du minns rätt. Kolla bilden (Europan sedd bakifrån)
_________________ Jörgen Eriksson
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314

22 Maj 2003 16:34
cat7even skrev: |
IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt
Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt.
Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras |
om motorn har du så rätt Slingra sig är en mänsklig rättighet och att titta under huven på en Saab V4:a är helt rätt. Det drivpaketet skulle likaväl kunna sitta bak.
Låt hela härligheten på Lotusbilden glida framåt i bilen och du har någon av de gamla Renaulterna, inkl. R5. Motorn längst fram som i en 80- och 90-tals Audi. Spana in R16: http://www.renault16.com/techniek4_en.htm
_________________ Jörgen Eriksson
|
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974

22 Maj 2003 16:40
Usch o fy
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457

22 Maj 2003 17:17
Tackar vet jag tysk sportbil med saabmotor och stooor växellåda!
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

22 Maj 2003 19:45
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

23 Maj 2003 09:07
Jet skrev: | cat7even skrev: |
IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt
Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt.
Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras |
om motorn har du så rätt Slingra sig är en mänsklig rättighet och att titta under huven på en Saab V4:a är helt rätt. Det drivpaketet skulle likaväl kunna sitta bak.
Låt hela härligheten på Lotusbilden glida framåt i bilen och du har någon av de gamla Renaulterna, inkl. R5. Motorn längst fram som i en 80- och 90-tals Audi. Spana in R16: http://www.renault16.com/techniek4_en.htm |
Fortsätt leta så ser du att renault 16 har lådan FRAMFÖR motorn......
Skillnaden mot exempelvis saabar är stor. HAr en granne som har en 99. När jag ser den installationen skriker det i huvudet MITTMOTOR. (alltså i et eget bygge.)
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314

23 Maj 2003 10:51
_________________ Jörgen Eriksson
|
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194

23 Maj 2003 14:11
Renault e ju lite doldisar så där. Inte mycket som kommer upp i form av disskusioner om dom
_________________ Nu Porsche 996 Turbo.
Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
|
|