Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finsk sportbil med Saabmotor o växellåda...
1 besök senaste veckan (2126 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419


Trådstartare
Finsk sportbil med Saabmotor o växellåda...

om detta varit uppe här tidigare så får jag be om ursäkt, men som fast i Saab-träsket så tänkte jag bara visa vad man kan hitta på med Saabs drivlina Ser seriöst ut med mitt otränade öga i alla fall...

http://sivut.koti.soon.fi/iirol/kotisivu/RA2_Eng.html

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Snyggt bygge med design element från Fiat coupe Elise Opel speedster samt även lite boxter
Mittmotor bilar kommer att bli nästa locust träsk.
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. Svårigheten är att få till en snygg kaross!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419


Trådstartare
Hoppas att du inte skriver "locust träsk" i negativ mening Har själv Locustboken och drömmer ofta om att köpa hem ett antal meter fyrkantsrör och börja svetsa...

Angående mittmotorbilar så har jag sett ett antal kit cars från England där designen varit allt annat än lyckad men om man som i detta fall plockat rätt designdelar från andra lyckade sportbilar så hittar i alla fall inte jag något att klaga på thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Mats Friberg skrev:
Hoppas att du inte skriver "locust träsk" i negativ mening Har själv Locustboken och drömmer ofta om att köpa hem ett antal meter fyrkantsrör och börja svetsa...

Angående mittmotorbilar så har jag sett ett antal kit cars från England där designen varit allt annat än lyckad men om man som i detta fall plockat rätt designdelar från andra lyckade sportbilar så hittar i alla fall inte jag något att klaga på thumbs up


Locustträsk i positiv bemärkelse
Kommer själv att börja under hösten vintern ....
Men har ännu inte riktigt bestämt mig för vad som skall byggas och med vad för delar....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Inredningen är ju lite speciell...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Niiiice :-)


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Den var ju snyggast utan kaross paneler .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Den var ju snyggast utan kaross paneler .

Brukar inte sportbilar vara det? Tänker bland annat på bilderna på Honda NSX:s hjulupphängning

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9.


Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



JohanR skrev:
Citat:
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9.


Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?

JohanR

Nej de flyttade inte drivpaketet bakåt utan gjorde det med en transaxel?
Väl?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



JohanR skrev:
Citat:
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9.


Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?

JohanR


Du minns rätt. Kolla bilden (Europan sedd bakifrån)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Jet skrev:
JohanR skrev:
Citat:
Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9.


Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel?

JohanR


Du minns rätt. Kolla bilden (Europan sedd bakifrån)


och sedan när blev detta en renault motor?

IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt
Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt.
Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



cat7even skrev:

IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt
Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt.
Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras


om motorn har du så rätt Slingra sig är en mänsklig rättighet och att titta under huven på en Saab V4:a är helt rätt. Det drivpaketet skulle likaväl kunna sitta bak.

Låt hela härligheten på Lotusbilden glida framåt i bilen och du har någon av de gamla Renaulterna, inkl. R5. Motorn längst fram som i en 80- och 90-tals Audi. Spana in R16: http://www.renault16.com/techniek4_en.htm

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Usch o fy

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Tackar vet jag tysk sportbil med saabmotor och stooor växellåda!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Jet skrev:
cat7even skrev:

IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt
Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt.
Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras


om motorn har du så rätt Slingra sig är en mänsklig rättighet och att titta under huven på en Saab V4:a är helt rätt. Det drivpaketet skulle likaväl kunna sitta bak.

Låt hela härligheten på Lotusbilden glida framåt i bilen och du har någon av de gamla Renaulterna, inkl. R5. Motorn längst fram som i en 80- och 90-tals Audi. Spana in R16: http://www.renault16.com/techniek4_en.htm


Fortsätt leta så ser du att renault 16 har lådan FRAMFÖR motorn......
Skillnaden mot exempelvis saabar är stor. HAr en granne som har en 99. När jag ser den installationen skriker det i huvudet MITTMOTOR. (alltså i et eget bygge.)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Tro mig när jag säger det: Jag har en grym förmåga att dra alla gamla Renaulter över en kam. När jag tänker på 15/17 skriver jag 16

(och 20 & 30 oxo för den delen)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Renault e ju lite doldisar så där. Inte mycket som kommer upp i form av disskusioner om dom

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Finsk sportbil med Saabmotor o växellåda...
1 besök senaste veckan (2126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande