| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Finsk sportbil med Saabmotor o växellåda...
|
2131 besök totalt |
|
om detta varit uppe här tidigare så får jag be om ursäkt, men som fast i Saab-träsket så tänkte jag bara visa vad man kan hitta på med Saabs drivlina Ser seriöst ut med mitt otränade öga i alla fall...
http://sivut.koti.soon.fi/iirol/koti _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Snyggt bygge med design element från Fiat coupe Elise Opel speedster samt även lite boxter
Mittmotor bilar kommer att bli nästa locust träsk. Med tanke på alla framhjulsdrivna bilar där motor och drivpaket bara flyttas bakåt. den första bilen som gjorde detta kommersiellt var väl Fiat x 1/9. Svårigheten är att få till en snygg kaross! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Hoppas att du inte skriver "locust träsk" i negativ mening
Har själv Locustboken och drömmer ofta om att köpa hem ett antal meter fyrkantsrör och börja svetsa...
Angående mittmotorbilar så har jag sett ett antal kit cars från England där designen varit allt annat än lyckad men om man som i detta fall plockat rätt designdelar från andra lyckade sportbilar så hittar i alla fall inte jag något att klaga på _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Locustträsk i positiv bemärkelse Kommer själv att börja under hösten vintern .... Men har ännu inte riktigt bestämt mig för vad som skall byggas och med vad för delar.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Lotus Europa? Hade väl drivpaket från Renault 16? Eller minns jag fel? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Nej de flyttade inte drivpaketet bakåt utan gjorde det med en transaxel? Väl? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Du minns rätt. Kolla bilden (Europan sedd bakifrån)
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
och sedan när blev detta en renault motor?
IOFS petitess men jag tror inte att den lådan satt så i r16. ( och nu börjar han slingra sig)
Vad Chapman gjorde var att snurra hela paketet och ändrade riktning på drivningen. Annars för man ju 1 vxl framåt och 4 bakåt Det jag menade var när man bara tar hela paketet och flyttar bakåt. Titta gätrna under motorhuven på en saab. så förstår ni nog vad som kan göras _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
om motorn har du så rätt Slingra sig är en mänsklig rättighet och att titta under huven på en Saab V4:a är helt rätt. Det drivpaketet skulle likaväl kunna sitta bak.
Låt hela härligheten på Lotusbilden glida framåt i bilen och du har någon av de gamla Renaulterna, inkl. R5. Motorn längst fram som i en 80- och 90-tals Audi. Spana in R16: http://www.renault16.com/techniek4_en.htm _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Fortsätt leta så ser du att renault 16 har lådan FRAMFÖR motorn...... Skillnaden mot exempelvis saabar är stor. HAr en granne som har en 99. När jag ser den installationen skriker det i huvudet MITTMOTOR. (alltså i et eget bygge.) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2131 besök totalt |