Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4337 besök totalt |
Filmer: Bugatti Veyron på bana
Här finns lite filmer där de bl.a. kör nya Bugattin på bana. Lite väl mycket fisåka för min smak, men å andra sidan kan ett händelseförlopp via en kameralins förta det mesta. Jag tror det var film 2 som hade bankörningen. Låter mycket trevligt utifrånb. Från kupén låter det mest som en megaturbin. Hur är det? Sekventiell låda? http://www.supercars.de/?show=specia Återstår att se om det är en McLaren F1-dödare eller ej. Enzon klarade ju inte av att avliva F1:ans acceleration i vilket fall (EVo). Personligen tror jag att Bugattin mer kommer till sin rätt på Nardo, men förhoppningsvis har jag fel. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Mumma, helt enkelt!
Snart finns den ju till salu också...inte för att man är någon spekulant tyvärr, men man kan ju se fram emot att Tiff, Clarkson, mfl vältaliga journalister kommer provköra den. ![]() Skulle välja Bugatti Veyron över en McLaren F1 vilken dag som helst! ![]() _________________ ![]() |
||||
Hmmm... (Kolla min avatar!) ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag är med dig Sören! ![]() Intressant artikel om Enzo i senaste EVo, de har fortfarande McLaren som måttstock och inte ens Enzon når hela vägen, fantastiskt med tanke på att det är några sedan F1:an kom.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Hehe, ja alla har vi våra egenheter... ![]() ![]() Men, jag tycker att Bugattin - till skillnad från F1:an - lyckas förena funktionell estetik med kraftfull sportighet och klassisk elegans. Att allt dessutom talar för att den ska kunna slå F1:an på fingrarna i princip allt känns ju inte heller helt fel. Dessutom har den ju fyrhjulsdrift... nudge, nudge... ![]() Sedan vore det väl konstigt om inte någon bilmodell skulle kunna överträffa en bil som konstruerats för runt tio år sedan? Att denna bil sedan kommer från VAG-koncernen känns dessutom helt rätt med tanke på hur de utvecklats det senaste decenniet. ![]() _________________ ![]() |
||||
Men hur ser den där vingen ut på bilen? ![]() Först och främst så tycker jag det var otroligt fult på en bil med linjer i övrigt, för det andra så ser den ju alldeles löjligt liten ut och för det tredje så tycker jag ser ut som den har en anfallsvinkel som producerar mer drag än downforce. ![]() Mycket tyckande från min sida nu.. ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Av vad jag förstått så är vingen höj och sänkbar (tänk 911, Boxster, Corrado, etc). Du ser ganska tydligt att det finns "uttag" för vingen att sänkas ned i ovanför baklysena.
Läste dessutom någonstans att vingen skall kunna agera luftbroms i högre hastigheter, dvs att den ställer sig brantare vid inbromsning för att dels öka trycket på bakvagnen - men även för att utnyttja luftmotståndet för att sänka hastigheten snabbare, ā la flygplan. ![]() Snart börjar den ju som sagt säljas och då lär vi väl få fulla fakta - har för mig att det är presentation för presumtiva kunder redan den 5-6 Juni i Monte Carlo. Ingen här som ska dit? ![]() _________________ ![]() |
||||
aha, ja det syns ju nu när du sagt det! Rimligen är den väl i bromsläge på bilden så! _________________ Pär Hylander |
||||
Ett tips är att läsa mer om bilen på www.bugatti-cars.de - där finns även en hel del bilder på bilen med vingen i mer normalt läge (för svenska motorvägsförhållanden iaf).
![]() Här är ett par bilder på bilen med vingen i lägre läge (ser onekligen mer diskret ut). ![]() ![]() Såg även någonstans att vingen stannar i utfällt läge för att underlätta kylning av motorn så länge detta är nödvändigt efter körning, för att därefter fällas ned automatiskt. Nice. ![]() För övrigt lite intressant att se utväxlingen på den sjuväxlade sekventiella lådan den har... 1:an - upp till 100km/h 2:an - upp till 150km/h 3:an - upp till 200km/h 4:an - upp till 250km/h 5:an - upp till 310km/h (två växlar kvar!) ![]() 6:an - upp till 360km/h 7:an - upp till drygt 400km/h... ![]() Ingen ![]() ![]() Ser fram emot ett test mellan Veyron, F1, Enzo och Carrera GT... ![]() _________________ ![]() |
||||
Ruggig bil. Ska helt klart bli kul o se motorjournalisterna testa den ![]() Angående Mclaren F1 så tycker jag foretfarande att den e snyggare ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Skillanden är väl att denna "måste" se ut som en Bugatti - Mclaren F1 kunde ju få se ut "hur som helst"... Jag gillar den! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Att jämföra den där custade TT:n med en McLaren F1 är en ren skymf.
Den vid det här laget klassiska BMW-motoriserade bilen har väl också stabiliserande vinge vid inbromsning? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Måste se ut som en Bugatti.... Hmmm...I mitt huvud så har väl inte Bugatti varit så speciellt produktiva med bilar de senaste 50 åren så den kan juh i pricip också se ut hur som helst. Att den sen har den lilla Bugatti-formade grillen i nosen får väl mest ses som en kosmetisk detalj.... Man jag kan juh ha fel.....som vanligt ![]() /Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Hahaha! Kul att se lite humor hos en del här... ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag tror att dessa bilar lirar i olika divisioner F1, Enzo och Carrera GT i supersport klassen medans Veyron och ev. Nya Bentley coupen spelar i Superlyx klassen. Mao Enzo och grabbarna kommer sopa mattan med de andra på bana. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4337 besök totalt |