Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Filmer: Bugatti Veyron på bana
1, 2, 3   >>
4337 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Här finns lite filmer där de bl.a. kör nya Bugattin på bana.
Lite väl mycket fisåka för min smak, men å andra sidan kan ett händelseförlopp via en kameralins förta det mesta.

Jag tror det var film 2 som hade bankörningen.

Låter mycket trevligt utifrånb. Från kupén låter det mest som en megaturbin.

Hur är det? Sekventiell låda?

http://www.supercars.de/?show=specials/bugattiveyron#

Återstår att se om det är en McLaren F1-dödare eller ej.
Enzon klarade ju inte av att avliva F1:ans acceleration i vilket fall (EVo).
Personligen tror jag att Bugattin mer kommer till sin rätt på Nardo, men
förhoppningsvis har jag fel.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Tyckte det lät som tomatlåda, men behöver den bilen nån växellåda överhuvudtaget? Nån som vet vikten på ekipaget?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nice

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Mumma, helt enkelt!

Snart finns den ju till salu också...inte för att man är någon spekulant tyvärr, men man kan ju se fram emot att Tiff, Clarkson, mfl vältaliga journalister kommer provköra den.

Skulle välja Bugatti Veyron över en McLaren F1 vilken dag som helst! thumbs up

Här sen Nov 2002

Atariman skrev:
Mumma, helt enkelt!

Snart finns den ju till salu också...inte för att man är någon spekulant tyvärr, men man kan ju se fram emot att Tiff, Clarkson, mfl vältaliga journalister kommer provköra den.

Hmmm... (Kolla min avatar!)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

oj oj, en sån skulle inte sitta fel någon gång
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Jag är med dig Sören!

Intressant artikel om Enzo i senaste EVo, de har fortfarande McLaren som måttstock och inte ens Enzon når hela vägen, fantastiskt med tanke på att det är några sedan F1:an kom..

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Sörpan skrev:
Atariman skrev:
Mumma, helt enkelt!

Hehe, ja alla har vi våra egenheter... Inte för att det är något fel på F1:an - tvärtom! Hittills finns det väl knappt någon registrerad bil som slår den på någon punkt, förutom då eventuellt i lastkapacitet - men det är väl inte direkt det som är fokus när man köper en bil i den kalibern...

Men, jag tycker att Bugattin - till skillnad från F1:an - lyckas förena funktionell estetik med kraftfull sportighet och klassisk elegans. Att allt dessutom talar för att den ska kunna slå F1:an på fingrarna i princip allt känns ju inte heller helt fel. Dessutom har den ju fyrhjulsdrift... nudge, nudge...

Sedan vore det väl konstigt om inte någon bilmodell skulle kunna överträffa en bil som konstruerats för runt tio år sedan? Att denna bil sedan kommer från VAG-koncernen känns dessutom helt rätt med tanke på hur de utvecklats det senaste decenniet. thumbs up

Här sen Maj 2003

Formen på bilen ser inte speciellt bra ut för de farter de säger att bilen skall kunna köras i. Ser ut att kunna flyga som en TT...

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Kenson skrev:
Formen på bilen ser inte speciellt bra ut för de farter de säger att bilen skall kunna köras i. Ser ut att kunna flyga som en TT...

Med den bakspoilern? Skulle inte tro det.

Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Men hur ser den där vingen ut på bilen?

Först och främst så tycker jag det var otroligt fult på en bil med linjer i övrigt, för det andra så ser den ju alldeles löjligt liten ut och för det tredje så tycker jag ser ut som den har en anfallsvinkel som producerar mer drag än downforce.

thumbs down

Mycket tyckande från min sida nu..

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Av vad jag förstått så är vingen höj och sänkbar (tänk 911, Boxster, Corrado, etc). Du ser ganska tydligt att det finns "uttag" för vingen att sänkas ned i ovanför baklysena.

Läste dessutom någonstans att vingen skall kunna agera luftbroms i högre hastigheter, dvs att den ställer sig brantare vid inbromsning för att dels öka trycket på bakvagnen - men även för att utnyttja luftmotståndet för att sänka hastigheten snabbare, ā la flygplan. thumbs up

Snart börjar den ju som sagt säljas och då lär vi väl få fulla fakta - har för mig att det är presentation för presumtiva kunder redan den 5-6 Juni i Monte Carlo. Ingen här som ska dit?

Här sen Nov 2002

Atariman skrev:
Av vad jag förstått så är vingen höj och sänkbar (tänk 911, Boxster, Corrado, etc). Du ser ganska tydligt att det finns "uttag" för vingen att sänkas ned i ovanför baklysena.

Läste dessutom någonstans att vingen skall kunna agera luftbroms i högre hastigheter, dvs att den ställer sig brantare vid inbromsning för att dels öka trycket på bakvagnen - men även för att utnyttja luftmotståndet för att sänka hastigheten snabbare, ā la flygplan. thumbs up

aha, ja det syns ju nu när du sagt det! Rimligen är den väl i bromsläge på bilden så!

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Ett tips är att läsa mer om bilen på www.bugatti-cars.de - där finns även en hel del bilder på bilen med vingen i mer normalt läge (för svenska motorvägsförhållanden iaf).

Här är ett par bilder på bilen med vingen i lägre läge (ser onekligen mer diskret ut).

Såg även någonstans att vingen stannar i utfällt läge för att underlätta kylning av motorn så länge detta är nödvändigt efter körning, för att därefter fällas ned automatiskt. Nice. thumbs up

För övrigt lite intressant att se utväxlingen på den sjuväxlade sekventiella lådan den har...

1:an - upp till 100km/h
2:an - upp till 150km/h
3:an - upp till 200km/h
4:an - upp till 250km/h
5:an - upp till 310km/h (två växlar kvar!) Hit har man dessutom hunnit på runt 14s...
6:an - upp till 360km/h
7:an - upp till drygt 400km/h...

Ingen direkt....

Ser fram emot ett test mellan Veyron, F1, Enzo och Carrera GT...

Här sen Jan 2003

Atariman skrev:
Ett tips är att läsa mer om bilen på www.bugatti-cars.de - där finns även en hel del bilder på bilen med vingen i mer normalt läge (för svenska motorvägsförhållanden iaf).

Här är ett par bilder på bilen med vingen i lägre läge (ser onekligen mer diskret ut).

Såg även någonstans att vingen stannar i utfällt läge för att underlätta kylning av motorn så länge detta är nödvändigt efter körning, för att därefter fällas ned automatiskt. Nice. thumbs up

För övrigt lite intressant att se utväxlingen på den sjuväxlade sekventiella lådan den har...

1:an - upp till 100km/h
2:an - upp till 150km/h
3:an - upp till 200km/h
4:an - upp till 250km/h
5:an - upp till 310km/h (två växlar kvar!) Hit har man dessutom hunnit på runt 14s...
6:an - upp till 360km/h
7:an - upp till drygt 400km/h...

Ingen direkt....

Ruggig bil. Ska helt klart bli kul o se motorjournalisterna testa den thumbs up
Angående Mclaren F1 så tycker jag foretfarande att den e snyggare

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Skillanden är väl att denna "måste" se ut som en Bugatti - Mclaren F1 kunde ju få se ut "hur som helst"...

Jag gillar den!

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Att jämföra den där custade TT:n med en McLaren F1 är en ren skymf.
Den vid det här laget klassiska BMW-motoriserade bilen har väl också stabiliserande vinge vid inbromsning?

Vargön
Här sen Feb 2003

Mats Friberg skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Skillanden är väl att denna "måste" se ut som en Bugatti - Mclaren F1 kunde ju få se ut "hur som helst"...

Jag gillar den!

Måste se ut som en Bugatti....
Hmmm...I mitt huvud så har väl inte Bugatti varit så speciellt produktiva med bilar de senaste 50 åren så den kan juh i pricip också se ut hur som helst. Att den sen har den lilla Bugatti-formade grillen i nosen får väl mest ses som en kosmetisk detalj....

Man jag kan juh ha fel.....som vanligt
/Mats
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Att jämföra den där custade TT:n med en McLaren F1 är en ren skymf.

Hahaha! Kul att se lite humor hos en del här... Jag skulle vilja se en TT köra ifrån en F1 på samma sätt som Veyron lär kunna göra.

Här sen Dec 2002

Atariman skrev:

Jag tror att dessa bilar lirar i olika divisioner F1, Enzo och Carrera GT i supersport klassen medans Veyron och ev. Nya Bentley coupen spelar i Superlyx klassen. Mao Enzo och grabbarna kommer sopa mattan med de andra på bana.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Atariman skrev:
...köra ifrån en F1 på samma sätt som Veyron lär kunna göra.
That'll be the day, som det heter i visan...

1, 2, 3   >>
4337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande