Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (35095 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



ok, tack

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Idag kom vi oss för med att lossa huven ur formen. Den lossnade lättare än jag hade trott. Eventuellt blir det förstyvning senare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Nu sitter huven på bilen och det närmar sig slutet mer och mer. Möjligen är allt en smula dammigt.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gedis
Luleå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 14



Väldigt fint, hur stor blev skillnaden i vikt mot original?

/Gedis

_________________
Nicklas Gedeborg
Nissan 200sx -92
Subaru Impreza GT -99
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Gedis skrev:
Väldigt fint, hur stor blev skillnaden i vikt mot original?

/Gedis
Har inte vägt någon av huvarna ännu. Originalet står kvar i garaget så än är det inte försent, men tanken är att slänga den snart så jag hoppas jag kommer ihåg det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Det där såg inte alls dumt ut, det är inte så att ni funderar på att göra fler huvar på beställning kanske?

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Det där såg inte alls dumt ut, det är inte så att ni funderar på att göra fler huvar på beställning kanske?
Tanken var att göra nån extra så jag la upp en annons på 200sx.nu, men fick inga svar. Formen finns ju kvar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Vad tror du priset skulle landa på om ni gjorde en till huv?

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Vad tror du priset skulle landa på om ni gjorde en till huv?
Vet inte vad allt har kostat än så jag får räkna på det när jag får veta. Vore tråkigt att ge ett pris och sen få jobba arslet av sig och komma på att det kostar pengar också...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lennart Mäkinen skrev:
Johan_ST skrev:
Vad tror du priset skulle landa på om ni gjorde en till huv?
Vet inte vad allt har kostat än så jag får räkna på det när jag får veta. Vore tråkigt att ge ett pris och sen få jobba arslet av sig och komma på att det kostar pengar också...


En annan metod är att låna ut formen för en rimlig peng (tillsammans med lagom mängd material samt instruktioner! och "böter" om man sabbar formen). bara en idé.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Idag inleddes projektet med att lätta bakluckan. Jag hade handledning av Dude i det första tillyxandet av en bakruta. Diverse onödigheter försvann från luckan, torkare med motor, lister, bakvinge osv...
Det blev rätt många hål i luckan så man kanske borde ha gjutit av den i alla fall...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 927



Sen så brukar rosten ha fixat till storleken på hålen till generösa proportioner.
Att plåten sen är i alufolietjocklek gynnar inte svetslagningen heller direkt. thumbs down

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Sen så brukar rosten ha fixat till storleken på hålen till generösa proportioner.
Att plåten sen är i alufolietjocklek gynnar inte svetslagningen heller direkt. thumbs down
Visst var det lite rost, men inget som behöver svetsas. Funderar på om man ska lägga ett varv silvertape över hålen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Konstaterade idag att bakrutan spruckit runt några av nitarna. Frågan är ju om den kommer gå ut i omloppsbana när bilen rör sig. Man kanske ska komplettera med nån smet på insidan...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Bakrutan får hjälp av en sträng PL400 att hänga kvar nu plus att den är tejpad runt kanten. Luckan sitter på bilen precis som IC och oljekyl.
Tyvärr upptäcktes att downpipen är feldesignad så avgssystemet gick inte att montera så dp:n fick lossas igen vilket inte är så skoj. Förhoppningen är att någon ska kunna modda den nya med den gamla som mall så att rören hamnar rätt under bilen.

Det känns som om man hittar ett kg skrot att demontera varje gång man besöker garaget. Det var inte lätta säckar som kom till Lövsta igår.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Lennart Mäkinen skrev:
Bakrutan får hjälp av en sträng PL400 att hänga kvar nu plus att den är tejpad runt kanten. Luckan sitter på bilen precis som IC och oljekyl.
Tyvärr upptäcktes att downpipen är feldesignad så avgssystemet gick inte att montera så dp:n fick lossas igen vilket inte är så skoj. Förhoppningen är att någon ska kunna modda den nya med den gamla som mall så att rören hamnar rätt under bilen.

Det känns som om man hittar ett kg skrot att demontera varje gång man besöker garaget. Det var inte lätta säckar som kom till Lövsta igår.


Är det XS-Power/SS Autochrome downpipe?

om så är fallet måste du ha deras grenrör för at downpipen ska fungera också.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Marcus Nyström skrev:
Är det XS-Power/SS Autochrome downpipe?

om så är fallet måste du ha deras grenrör för at downpipen ska fungera också.
Har förstått det, men det kunde killen jag köpte av ha informerat om.
Idag har ena tryckröret designats om, oljeslangar dragits fast, olja och stift bytts samt kylaren hängts på plats. Tyvärr verkar jag ha förlagt fästena till kylaren nånstans så det måste jag skaffa nya.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Idag var bilen på vägen för första gången i år. På egna hjul blev det bara några tiotal meter med handkraft.
Med yttre maskinell hjälp tog den sig hem så vi ska slippa åka utanför Stockholm för att skruva. Nu hoppas jag slippa se Solna på ett tag.

Tack till herr Falk för assistans vid fraktandet!
Det är nåt visst med låga och breda bilar, men så värst praktiskt är det inte.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
Helgen har ägnats åt att designa väldigt basic tryckrör av avgasrör. Nu funkar det att ha batteriet kvar på originalplatsen trots stor IC. Det ska dit en dumpventil också, men det är rätt enkelt, tror jag.
Har börjat modifiera avgasröret för att det ska passa mot downpipen, men fick hjärnblödning och gick och spelade kubb istället.

Fronten är på plats, men några skruvar till ska dras åt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Hej. Är väldigt ny här.

intressant bygge du håller på med.
men varför vill du ha kvar batteriet på orginalplatsen?
och en till sak som verkar vara tung på 200sx är bakkjolen. den väger bly har jag hört.
så det kan vara värt att kolla upp då du ändå är igång med plastandet.

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875


Trådstartare
tecman skrev:
intressant bygge du håller på med.
men varför vill du ha kvar batteriet på orginalplatsen?
och en till sak som verkar vara tung på 200sx är bakkjolen. den väger bly har jag hört.
så det kan vara värt att kolla upp då du ändå är igång med plastandet.
Hej,
Anledningen till att ha batteriet kvar är främst tidsaspekten. Nu är det bara att sätta fast det. Ska jag ha det bak i bilen måste jag dra kabel, fixa stabila fästen och skärma av det från kupén. Det får bli sen...

Nåt mer plastande blir det inte nu utan det får vänta till nästa vinter. Nu ligger prioriteringen på att få bilen körklar. Det känns ändå som om man får bort ett halvt till ett kg varje gång man kommer till garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (35095 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande