Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1637 besök totalt |
F1 Monte Carlo
BMW-Williams etta och trea med Kimi emellan, M Schumacher "bara" femma på kvalet! ![]() Kan vi få lite spänning till loppet imorgon tack! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Honestly? ![]() Vilken skillnad det är på de gravallvarliga stenbockarna på F1-presskonferenserna och t.ex. NASCAR:s motsvarighet där folk är glada när de hamnar på pdiet och dessutom skämtar med varandra och har lite kul. I F1 är det ungefär som lite roligare än likvaka, men inte mycket. Rubens och DC brukar iofs vara lite glada, men Kimi och Schumi är närmast skitsur om de inte sitter i mitten och i Kimis fall har ju inte det hänt så många ggr. Grattis till Montoya för övrigt, en klart stabil insats, liksom Kimi som kanske hade kunnat tajma depåstoppen lite bättre så att han fått fritt spår och kunnat köra om Montoya, men det är ju inte helt lätt förstås. Man har den soppa man har. Schumi såg lite blek ut, men tog sig i slutet, vilket förstås kan ha berott på att däcken trivdes bättre när det blev svalare. Ferrarin var väldig snabb på torsdagens kval men sedan verkar de inte riktigt fått till det när det verkligen gällde. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Att säga att jag har svårt för den banan är en underdrift. Lite skojigt att Coulthard hade gnällt på att Trulli var i vägen i större delen av racet. Han minns tydligen inte vem som bromsade förra året... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Eller peta med mikrofonen... Jag har faktiskt börjat gilla Monaco mer och mer. Visst det blir ju tråkiga lopp med ytterst få omkörningar, men jag tycker det är jäkligt fascinerande att man kör med drygt 900 hk-bilar i 300 km/h på trånga stadsgator med noll avkörningszoner och endast räcken som tar emot om man gör en miss. Klart imponerande förarprestation att snurra runt där på gränsen i närmare 80 varv utan att krascha, eller ens sätta ett enda apex, inbromsning, etc. fel. Dessutom med ytterst litet avstånd till en andra bilar. Det var ju ytterst få som kraschade eller gjorde nåt misstag. Bara att jämföra med t.ex. Porsche cup, Renault V6 och F3000, där farterna och krafterna dessutom är mindre och man bromsar inte ifrån närmare 300 km/h till under 100 på lite drygt 50 m. Tänk dessutom på kvalet där man skall sätta sin tid på ett enda varv - gäller att hitta gränsen fort och inte överstiga den det minsta. Även om de har TC så tycker jag det är imponerande och visar att det är en väldigt hög kvalitet på F1-förarna. Med tanke på all testning och träning de gör så är det väl inga andra som kan sina bilar lika bra heller. Träning ger färdighet... ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag satt och kollade på Kvalet och tänkte när dom visade den där kameran som sitter lite ovanför föraren och blickar framåt, att Getaqway in stockholm kan ju gå o dra nåt gammalt över sig om man jämför. Helt otroligt vilka nerver och köra på den banan.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Min bästa varvtid där är 8m30s. Fast då åkte jag ju inte när det är avspärrat...
Det är väl inga klantskallar de sätter i de där bilarna, men för min del får de gärna stryka Monaco och sätta tillbaka Spa i kalendern. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Hellre stryka Ungern, som ger lika lite omkörningar men utan de för misstag så kostbara räckena.
![]() Kimi fortfarande i topp i mästerskapet efter nästan halva säsongen. Det hade jag inte trott innan den startade. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Kan bara säga "Stackars Björn".
Brutal utskåpning med banalt slut, men att åka brallorna av alla andra F3000 killar på Monacos luriga bana inger Respekt!! Sedan får vi se hur långt det räcker, han har i alla fall visat att han klarar av att ratta en formelbil mellan Amco-räcken i högt tempo!! Synd bara att han inte fick vinna sitt första Monaco, men det får väl bli i F1 i stället. ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||
Dom kan ju inte stryka Ungern, med alla fina kringaktiviteter på campingen runt om banan.... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
På kvalet var jag faktiskt mest impad av Wilsons bredställåkning genom nån av chicanerna i Tabacområdet. Car control kallas väl det! Killarna i Renault och Ferrari behövde ju "bara" svänga på ratten.
Finns det nån webbplats där man kan anmäla vilka banor som ska vara kvar / bort / komma tillbaka? Jo, Ungern ska bort, Monaco vara kvar och Spa tillbaka. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Jag fick det till 16...och jag tror kimi har gått hos en talpedagog oxo.. FORZA FERRARI! Annars så satt jag o polarn o småsov hela tiden. onykter som fasen i onsdags, bakis torsdags, jobba fredan ![]() Hade dom kört på vilken annan bana som helst så hade jag hållt mig vaken. Var det nån som bevittnade en sån där...vad heter det nu igen...omkörning??? Stryk skitbanan o sätt in spa igen! _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jo, ang. det här med presskonferenser..
Kanske liten dum fråga, men har Sparco överdragsjackor? Jag har ju tyckt att kimis overall har sett ut som ett cirkustält och nyligen var JPMs ove. Ovanligt "nytvättad" samt att sponsorerna var VÄL tydliga. (sen tyckte jag att han började ta av sig i slutet av konferensen) Detta om man jämför med Shumis normal svettiga/säckiga OMP ove. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Ibland blir man nästan lite trött... Kan dom inte lika väl sätta på sej ett stort plakat, typ smörgåsnisse? (Tipsa nu för f**n inte reklambanschen om det, de kan ta det på allvar!) Annat var det förr, när förarna hade EGNA overaller. James Hunt hade muntra deviser typ "Happines is a wet pussy" broderat, Gunnar Nillsons overall var sydd som en smoking. Fräna frisyrer var det också, mycket polisonger och sånt ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1637 besök totalt |