Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 Monte Carlo
1637 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
F1 Monte Carlo

BMW-Williams etta och trea med Kimi emellan, M Schumacher "bara" femma på kvalet!

Kan vi få lite spänning till loppet imorgon tack!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8364



Ju längre bak M. Schumacher är desta mer spännande...
Forza Kimmi !
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Jag tror Montoya sa "you know" 12 gånger på presskonferensen...

Alla förarna såg rejält slitna ut, tom M Schumacher!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Sörpan skrev:
Jag tror Montoya sa "you know" 12 gånger på presskonferensen...
Jag fick det till 16 ggr...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:
Sörpan skrev:
Jag tror Montoya sa "you know" 12 gånger på presskonferensen...
Jag fick det till 16 ggr...

Honestly?

Vilken skillnad det är på de gravallvarliga stenbockarna på F1-presskonferenserna och t.ex. NASCAR:s motsvarighet där folk är glada när de hamnar på pdiet och dessutom skämtar med varandra och har lite kul. I F1 är det ungefär som lite roligare än likvaka, men inte mycket. Rubens och DC brukar iofs vara lite glada, men Kimi och Schumi är närmast skitsur om de inte sitter i mitten och i Kimis fall har ju inte det hänt så många ggr.

Grattis till Montoya för övrigt, en klart stabil insats, liksom Kimi som kanske hade kunnat tajma depåstoppen lite bättre så att han fått fritt spår och kunnat köra om Montoya, men det är ju inte helt lätt förstås. Man har den soppa man har. Schumi såg lite blek ut, men tog sig i slutet, vilket förstås kan ha berott på att däcken trivdes bättre när det blev svalare. Ferrarin var väldig snabb på torsdagens kval men sedan verkar de inte riktigt fått till det när det verkligen gällde.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Sörpan skrev:
Jag tror Montoya sa "you know" 12 gånger på presskonferensen...
Jag fick det till 16 ggr...

Honestly?

Vilken skillnad det är på de gravallvarliga stenbockarna på F1-presskonferenserna och t.ex. NASCAR:s motsvarighet där folk är glada när de hamnar på pdiet och dessutom skämtar med varandra och har lite kul. I F1 är det ungefär som lite roligare än likvaka, men inte mycket. Rubens och DC brukar iofs vara lite glada, men Kimi och Schumi är närmast skitsur om de inte sitter i mitten och i Kimis fall har ju inte det hänt så många ggr.
Jag tror Kimi är nöjd så länge han får sitta där och klia sig i vänster öga.

Att säga att jag har svårt för den banan är en underdrift. Lite skojigt att Coulthard hade gnällt på att Trulli var i vägen i större delen av racet. Han minns tydligen inte vem som bromsade förra året...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:

Jag tror Kimi är nöjd så länge han får sitta där och klia sig i vänster öga.

Att säga att jag har svårt för den banan är en underdrift. Lite skojigt att Coulthard hade gnällt på att Trulli var i vägen i större delen av racet. Han minns tydligen inte vem som bromsade förra året...

Eller peta med mikrofonen...

Jag har faktiskt börjat gilla Monaco mer och mer. Visst det blir ju tråkiga lopp med ytterst få omkörningar, men jag tycker det är jäkligt fascinerande att man kör med drygt 900 hk-bilar i 300 km/h på trånga stadsgator med noll avkörningszoner och endast räcken som tar emot om man gör en miss. Klart imponerande förarprestation att snurra runt där på gränsen i närmare 80 varv utan att krascha, eller ens sätta ett enda apex, inbromsning, etc. fel. Dessutom med ytterst litet avstånd till en andra bilar. Det var ju ytterst få som kraschade eller gjorde nåt misstag. Bara att jämföra med t.ex. Porsche cup, Renault V6 och F3000, där farterna och krafterna dessutom är mindre och man bromsar inte ifrån närmare 300 km/h till under 100 på lite drygt 50 m.

Tänk dessutom på kvalet där man skall sätta sin tid på ett enda varv - gäller att hitta gränsen fort och inte överstiga den det minsta.

Även om de har TC så tycker jag det är imponerande och visar att det är en väldigt hög kvalitet på F1-förarna. Med tanke på all testning och träning de gör så är det väl inga andra som kan sina bilar lika bra heller. Träning ger färdighet... Men om jag tänker på min egen förmåga att köra så nära gränsen gång efter gång utan att göra ett enda misstag så känns det verkligen ouppnåeligt skickligt kört.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag satt och kollade på Kvalet och tänkte när dom visade den där kameran som sitter lite ovanför föraren och blickar framåt, att Getaqway in stockholm kan ju gå o dra nåt gammalt över sig om man jämför. Helt otroligt vilka nerver och köra på den banan. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Min bästa varvtid där är 8m30s. Fast då åkte jag ju inte när det är avspärrat...
Det är väl inga klantskallar de sätter i de där bilarna, men för min del får de gärna stryka Monaco och sätta tillbaka Spa i kalendern.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hellre stryka Ungern, som ger lika lite omkörningar men utan de för misstag så kostbara räckena. thumbs down Eller traditionen och glamouren för den delen. Jag tycker absolut de skall ha en stadsbana kvar i kalendern, annars blir det inte någon större variation.

Kimi fortfarande i topp i mästerskapet efter nästan halva säsongen. Det hade jag inte trott innan den startade.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Kan bara säga "Stackars Björn".

Brutal utskåpning med banalt slut, men att åka brallorna av alla andra F3000 killar på Monacos luriga bana inger Respekt!!

Sedan får vi se hur långt det räcker, han har i alla fall visat att han klarar av att ratta en formelbil mellan Amco-räcken i högt tempo!! Synd bara att han inte fick vinna sitt första Monaco, men det får väl bli i F1 i stället.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndersY skrev:
Hellre stryka Ungern, som ger lika lite omkörningar men utan de för misstag så kostbara räckena. thumbs down Eller traditionen och glamouren för den delen. Jag tycker absolut de skall ha en stadsbana kvar i kalendern, annars blir det inte någon större variation.

Kimi fortfarande i topp i mästerskapet efter nästan halva säsongen. Det hade jag inte trott innan den startade.


Dom kan ju inte stryka Ungern, med alla fina kringaktiviteter på campingen runt om banan....

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



På kvalet var jag faktiskt mest impad av Wilsons bredställåkning genom nån av chicanerna i Tabacområdet. Car control kallas väl det! Killarna i Renault och Ferrari behövde ju "bara" svänga på ratten.

Finns det nån webbplats där man kan anmäla vilka banor som ska vara kvar / bort / komma tillbaka?
Jo, Ungern ska bort, Monaco vara kvar och Spa tillbaka.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Sörpan skrev:
Jag tror Montoya sa "you know" 12 gånger på presskonferensen...

Alla förarna såg rejält slitna ut, tom M Schumacher!


Jag fick det till 16...och jag tror kimi har gått hos en talpedagog oxo..
FORZA FERRARI!

Annars så satt jag o polarn o småsov hela tiden.
onykter som fasen i onsdags, bakis torsdags, jobba fredan thumbs down , grilla på fredan o onykter igen, sista whiskyn gled mer 03:30 lördagsmorgon, klev upp 11 jobbade med plastning av huven sen till 24.00, väckarklockan ringde 8 på söndag, kom upp 9.30..iväg till gelleråsen, knalla där hela dan o kolla åp alfa race och mycket annat roligt, sen till polarn, hjälpte han med en spalje, började kolla på bandat F1 lopp vid 7.30 typ....
Hade dom kört på vilken annan bana som helst så hade jag hållt mig vaken.
Var det nån som bevittnade en sån där...vad heter det nu igen...omkörning???
Stryk skitbanan o sätt in spa igen!

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jo, ang. det här med presskonferenser..
Kanske liten dum fråga, men har Sparco överdragsjackor? Jag har ju tyckt att kimis overall har sett ut som ett cirkustält och nyligen var JPMs ove. Ovanligt "nytvättad" samt att sponsorerna var VÄL tydliga. (sen tyckte jag att han började ta av sig i slutet av konferensen) Detta om man jämför med Shumis normal svettiga/säckiga OMP ove.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, de har en överdragsjacka som framförallt är plattare fram så att sponsormärkena syns bättre och inte försvinner på sidan av kroppen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jo, de har en överdragsjacka som framförallt är plattare fram så att sponsormärkena syns bättre och inte försvinner på sidan av kroppen.


Ibland blir man nästan lite trött... Kan dom inte lika väl sätta på sej ett stort plakat, typ smörgåsnisse? (Tipsa nu för f**n inte reklambanschen om det, de kan ta det på allvar!)

Annat var det förr, när förarna hade EGNA overaller. James Hunt hade muntra deviser typ "Happines is a wet pussy" broderat, Gunnar Nillsons overall var sydd som en smoking. Fräna frisyrer var det också, mycket polisonger och sånt Blanka täckjackor... I min ungdom hade jag ett par Emerson Fittipaldi solglasögon, var tog dom vägen?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående Monaco så gäller det att ducka snabbt om man har för låg bil(eller för högt räcke):



Ibland kan det vara bra att köra utan bälte...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
F1 Monte Carlo
1637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande