Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besiktigat och klart... äntligen!
1336 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nu är äntligen kärran besiktigad och klar för sommarens träffar! ok, lite sent men bättre sent än aldrig.
Att få besiktningstid i Uppsala har varit ett "Mission Impossible" senaste tiden, drive-in har haft 30-40 bilar vid sju på mornarna så det har inte varit att tänka på. Kan vara läge att besiktiga i 1:a november istället så är allt klart till nästa vår!!

Efter mycket om och men så fick jag tid i lördags i Märsta och då var det bara att slå till. thumbs up
Slank igenom som en tvål, utan att göra något "besiktningsanpassat". Besiktningsmannen kommenterade lite försiktigt att detta inte var något för gamla gubbar (menade sig själv, efter att ha klättrat ut ur den mycket lågt placerade förarstolen med mycket möda)

Passade också på att väga bilen på deras våg och den landade på 850kg med i stort sett full tank och en onödigt tung passagerarstol (GTI original.) som inte skall vara där normalt, så torrvikt runt 820kg.

På vägen hem till Almunge så passade jag på att ta "en genväg", svängde av vid Arlanda/Benstocken (för er som hittar i trakterna, bortom bana 3) mot Långhundra via Vidbo och Kragsta.(Fredrik SLC, dina gamla domäner???) Dessa vägar är musik för skälen även om det bitvis är lite väl skymt och mycket hus som kräver en mjuk högerfot. Blir väl att ta min 10-milatur norr ut någon kväll för att se vad kärran duger till i år. (förmodligen -varning...)

Bilen är som vissa säkert vet vi det här laget, en Mk:I GTI-83 som är tömd på alla oväsentligheter och anpassad för bana. Ställbara ben, delrinbussningar, större bromsar, bur, en OMP-stol med tillhörande 6-punktsbälte, makrolonrutor. Det som fattas nu är R-däck och sedan lite mer motor, men det kommer väl fler vintrar.
och allt detta i ett till synes (för den oinitierade) diskret paket!

Nu är målet tvådagars på Kinnekulle och Midlanda med GTI-kubben samt något mer som kan tänkas dyka upp under säsongen.

Bilder:
http://w1.174.telia.com/~u17403684/mingti.html

Race-on Lads

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Grattis !
Jag ska fixa en försäkring denna veckan och ställa på bilen så jag kan kajka iväg till SBP nån morgon och få en arbetslista. Förhoppningsvis är den kort !

Nån som vet om backljus måste funka vid besiktning?

//Mats
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mats Karlsson skrev:

Nån som vet om backljus måste funka vid besiktning?

//Mats

Backljus är mest för din egen trevnad...

Finns säkert regler om detta på helhetsgodkända bilar, men inte för oss med gamla kärror

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En MYCKET trevlig liten bil! Gillar konceptet.

Så vill jag ha det...fast baserat på en...*tänker* ...M3E30 kanske!

"okynnesåka" nga mil bara för att det är så trevlig att höra indugningsljudet, få till en mellangas perfekt...

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Besiktigat och klart... äntligen!

Robert Reinsson skrev:

...och allt detta i ett till synes (för den oinitierade) diskret paket! ...

Gratulerar! och jag gillar verkligen den citerade meningen. Fast bur och rensad inuti är väl inte så diskret? Nä, fram för kompletta inredningar!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nisse Classon skrev:
Robert Reinsson skrev:

...och allt detta i ett till synes (för den oinitierade) diskret paket! ...

Gratulerar! och jag gillar verkligen den citerade meningen. Fast bur och rensad inuti är väl inte så diskret? Nä, fram för kompletta inredningar!

...den oinitierade tänker inte på buren, besiktningsmannen undrade om det var en lastbil med tanke på att "det var något konstigt där bak" sett framifrån när jag loggade in för betalning...

Sedan ser det rätt roligt ut när man sitter inuti i en bil som är ganska låg, genom fönstret syns endast ett huvud och så kliver det ut en drasut på 187cm... ut den lilla och låga bilen... Hur är det möjligt

och du Nisse, kompromiser går bort... (inredning, phöö!!)
Har du även kvar

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Grattis!!
Jag fick mitt amatörbygge igenom bes i onsdags och jag blev riktigt förvånad att den gick igenom utan anmärkning, ok en 2a fick jag för att jag glömt koppla in parkerings ljuset men det fixade jag på parkeringen så jag kunde köra därifrån med blankt papper. Nu har jag fått nummerplåtar och imorron ska jag fixa förs och ställa på den samt byta avgassystem till "original" så är det bara att tuta o köra

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Eeeeh....får man köra till SBP med avställd bil och utan försäkring???

Edit: Aha, amatörbygge...då är det kanske inte så lätt att försäkra
innan det gått igenom reg-besiktningen...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Grattis! själv (idag!) så fick jag hjälpa till att "lyfta" bilen medans gubben försökte trycka lyftmodulen under avgassystemet (varför ska den vara så hög för?) men han verkade nöjd iallafall till skillnad från gubben förra året som svor och hotade med körförbud ifall den inte var högre nästa år (som han skulle minnas det)

Sedan hörde jag nog ifrån väntrummet att han passade på att öppna spjällen fullt under provkörningen

Gick därifrån med anm. på vä parkeringsbroms ur funk. Och lastkänningsventilen var kärv.. Och skyltlyktan..

Bara att krypa under igen..

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Mats Karlsson skrev:
Eeeeh....får man köra till SBP med avställd bil och utan försäkring???

Edit: Aha, amatörbygge...då är det kanske inte så lätt att försäkra
innan det gått igenom reg-besiktningen...

Jo jag hade tänkt ta den på släp men jag ringde och frågade och jag fick ett intyg om att jag hade tid på SBP och skaffade en förs till o ifrån bes så jag körde dit utan plåtar, kändes lite konstigt och det var en hel del som tittade några extra gånger + att jag tror att jag blev förföljd en gång, men jag var nog bara paranoid eller nåt.....

Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
Jo jag hade tänkt ta den på släp men jag ringde och frågade och jag fick ett intyg om att jag hade tid på SBP och skaffade en förs till o ifrån bes så jag körde dit utan plåtar, kändes lite konstigt och det var en hel del som tittade några extra gånger + att jag tror att jag blev förföljd en gång, men jag var nog bara paranoid eller nåt.....

Mattias, vad är det för bil?

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Robert Reinsson skrev:

Mattias, vad är det för bil?

Det är en gammal Is/Rallycrossbil som jag köpte i höstas och i vinter fixat för bes.
karossen är ursprungligen en Volvo 850 men det är mest bara plast och rör, sitter en Csb 350 motor fram, 4vxl manuell låda och bakhjulsdrift. Och dessutom har jag 50/50 viktfördelning thumbs up inte så tokigt för att ha motorn fram...
Annars är den ganska skabbig, bynglig, mycke tape och så, men det blir en senare fråga.

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Robert Reinsson skrev:
och du Nisse, kompromiser går bort... (inredning, phöö!!)
Har du även kvar

Jäpp, även baksätet är kvar. Det enda som är annorlunda mot original är förarstolen och ratten. "Sleeper"looken gillar jag.
Själv är jag 196 cm och kliver ut ur en liten bil...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Mattias bil är ju aningen brutal - jag har haft förmånen att göra SFRo-besiktningen på den. Kul att man tar ut ett sånt på vägen - det är ju inte så vanligt.

Den är dock inte riktigt en sleeper kanske ;-)

/Gustaf

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Snyggt bygge, Robert! thumbs up
Sleepers är helt i min smak!

Själv kör jag en sleeper i dubbel bemärkelse!
Den bara inte ser slö ut! Den är det också!

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
Snyggt bygge, Robert! thumbs up
Sleepers är helt i min smak!

Själv kör jag en sleeper i dubbel bemärkelse!
Den bara inte ser slö ut! Den är det också!

I ditt fall har jag förstått att det spelar ingen om bilen är slö, du bräcker "oss alla" ändå...

Ser fram mot lite tips och råd på en bana nära... visst ja, det finns inga banor nära... men varför inte Kullen i början av juli?

Citera
Allmänt banåkaforum
1336 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande