Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1780 besök totalt |
996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???
Jag fick äntligen ihop nya bromskittet med 996 turbo ok, gula Pagid och EBCs slitsade "prickiga" skivor för M3 E36 till bankörning på Sviestad igår. Bromsverkan var det sannerligen inget fel på, men det som först lät lite tyst som "när man satte ett spelkort i cykelekrarna för att få det att låta som en moppe" eskalerade till resonans i hela bilen efter bara ett pass på banan. Adaptern sitter som granit i spindelleden och är på halva tiondelen när parallell med skivan. Dessutom slår det inget i pedalen så det är osannolikt att det är skivan som slår sig och den var så gott det gick att mäta rak efteråt. Vibrationerna varierar med pedaltrycket - först ökande för att sedan minska vid max pedaltryck. Skivan är blå kring slitsarna och prickarna och beläggen ser glasade ut på mitten under 2/3 av längden. Det verkar som att beläggen legat mot lite lätt under vägen hem och ljudet bestod under hela vägen till Sthlm även om det avtog ibland. Däremot var det helt borta efter att bilen stått i 3 timmar!? Vad jag misstänker är att slitsarna och beläggens form lirar dåligt ihop. Någon som känner igen det? Jag la på standardbelägg sent på kvällen och filade ner hörnen i ovankant. Det lät inget då i alla fall. Vid analys av delarna verkade bultarna till oket ha böjt sig lite vilket tyder på att det var för löst spända, men frågan är om det är enda förklaringen? Italiensemestern och Nürnburgering närmar sig med stormsteg så jag börjar bli lite desperat. Hjälp! _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Ett långskott:
Sitter oken vända rätt? På 996:an sitter väl oken bakom skivan (har jag för mig). Om dom sitter framför skivan på din bil (E36?) så ska man skifta höger och vänster sida har jag för mig. Så att oket har rätt "ingångsida" och "utgångssida" för skivans rotatation. Anledningen är att oken sannolikt har olika stora kolvar på ingångs och utgångssida. Om man vänder dom fel vet jag iofs inte om det kan bli den sortens problem. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Jo oken sitter framför, det är en Alfa Romeo 155 som de sitter på. Men oken sitter likadant med avseende på rotationsriktning, de är alltså bara flyttade ett halvt varv kring hjulaxlen så luftnipplar och rör har bytt plats. Tack i alla fall.
/A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
om det är olika storlek på kolvarna i oket skall alltid den lilla kolven "möta" skivan först , om du förstår vad jag menar.
om oket inte har suttit helt still så har du väl förklaringen där? Åker ju själv på beemer skiva på min 75:a, men slät orginal. Slitsar gav ljud för mig innan iaf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Just det, så är det ju man ska göra! (tar alltså genast tillbaka det mesta jag skrev ovan ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Nej, jag tror inte det iaf. Jag har slitsade skivor på min 325 och slitsarna är böjda åt samma håll som på bilden på Andreas Alfa. Och jag har inget resonansljud eller ngt annat otyg, bromsarna är perfekta på den bilen. Det där resonansljudet måste bero på ngt annat. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Jag har en liknande erfarenhet fast "tvärtom", så jag vet inte om det tillför ngt. Fick mer och mer "skevhet" i frambromsarna (orig bremboskivor + fyrkolvsok + greenstuff*) ) och var på väg att byta skivor och ev belägg. Åkte några varv på Sviestad och problemen var borta!
Tolkade detta som att beläggen glasats/polerats (?) delvis under gatkörningen och att de låg & glappade lite mellan glidskenorna och högg i skivan med oglasade delar, men är absolut inte säker. Fungerar Pagid oxå så att de har en del metallspån i sig som ruggar upp skivytan? Isåfall kan det ju bli lite friktion även utan pedal och kanske för mycket grepp om tex EBC-skivan är lite för mjuk? *) ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
om bultarna har böjt sig så måste väl bromskraften ha varit större än vad bultarna är dimensionerade för? Prova att gå upp i hållfasthetsklass på bultarna....?
Bultarna har böjt sig=oken sitter lite snett i förhållande till skivan när du inte bromsar, när du bromsar så drar oket sig rakt pga kraften mellan belägg och skiva och ljudet försvinner ? Bara gissningar men det kanske finns nån ledtråd till felet... mvh // Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re: 996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???
Har du varit på ringen tidigare? om inte, så passa dig för att åka till Nürnberg!!! ![]() Det finns flera som åkt fel och åkt till Nürnberg och frågat var banan ligger, när de eg skulle åkt till Nürburg. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Re: 996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???
I Nürnberg finns bara Norisring... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Hmm, nu har jag inte varit på Ringen tidigare, men jag hade åtiminstone bara en bokstav fel så där i stridens hetta och betydligt fler bokstäver var ju faktiskt rätt
![]() Mats: Bultarna är Porsche original, 10.9 kvalitet, så själva kvalitén ska väl vara ok, men friktionen mellan ok och underlag har tydligen inte varit tillräcklig. På så vis har oket förmodligen vridit sig under bromsning. Att ljudet avtagit vid hård inbromsning kan möjligtvis bero på att allting då blir så spänt att det inte kan vibrera så mycket. Spekulationer. Men ju mer jag tänker på det ju mer verkar det som att allting vridit sig redan första gången jag ställde mig på pedalen och att det sedan förvärrades under bankörningen. Hoppas att det är lösningen - alltså nya bultar/brickor och rätt moment från början. /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Andreas: Vill bara säga att du verkligen har fått stil på bromsarna iaf!
![]() Även om det än så länge inte vill fungera tydligen... ![]() Lycka till och hoppas att semestern blir bra och att det löser sig med bromsarna! ![]() /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Skall vi vara petiga, så var det två bokstäver fel... ![]() Ville bara i all välmening se till att du hittar till rätt bana!!! ![]() Hoppas du får det kul! Har du kollat öppettiderna för banan och pluggat på ringenkursen(här på rejsa.nu) ordentligt?!? ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1780 besök totalt |