Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???
1780 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???

Jag fick äntligen ihop nya bromskittet med 996 turbo ok, gula Pagid och EBCs slitsade "prickiga" skivor för M3 E36 till bankörning på Sviestad igår. Bromsverkan var det sannerligen inget fel på, men det som först lät lite tyst som "när man satte ett spelkort i cykelekrarna för att få det att låta som en moppe" eskalerade till resonans i hela bilen efter bara ett pass på banan. Adaptern sitter som granit i spindelleden och är på halva tiondelen när parallell med skivan. Dessutom slår det inget i pedalen så det är osannolikt att det är skivan som slår sig och den var så gott det gick att mäta rak efteråt. Vibrationerna varierar med pedaltrycket - först ökande för att sedan minska vid max pedaltryck.

Skivan är blå kring slitsarna och prickarna och beläggen ser glasade ut på mitten under 2/3 av längden. Det verkar som att beläggen legat mot lite lätt under vägen hem och ljudet bestod under hela vägen till Sthlm även om det avtog ibland. Däremot var det helt borta efter att bilen stått i 3 timmar!?

Vad jag misstänker är att slitsarna och beläggens form lirar dåligt ihop. Någon som känner igen det? Jag la på standardbelägg sent på kvällen och filade ner hörnen i ovankant. Det lät inget då i alla fall. Vid analys av delarna verkade bultarna till oket ha böjt sig lite vilket tyder på att det var för löst spända, men frågan är om det är enda förklaringen?

Italiensemestern och Nürnburgering närmar sig med stormsteg så jag börjar bli lite desperat. Hjälp!

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ett långskott:

Sitter oken vända rätt? På 996:an sitter väl oken bakom skivan (har jag för mig). Om dom sitter framför skivan på din bil (E36?) så ska man skifta höger och vänster sida har jag för mig. Så att oket har rätt "ingångsida" och "utgångssida" för skivans rotatation. Anledningen är att oken sannolikt har olika stora kolvar på ingångs och utgångssida. Om man vänder dom fel vet jag iofs inte om det kan bli den sortens problem.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jo oken sitter framför, det är en Alfa Romeo 155 som de sitter på. Men oken sitter likadant med avseende på rotationsriktning, de är alltså bara flyttade ett halvt varv kring hjulaxlen så luftnipplar och rör har bytt plats. Tack i alla fall.

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Så här ser installationen ut:


_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



om det är olika storlek på kolvarna i oket skall alltid den lilla kolven "möta" skivan först , om du förstår vad jag menar.
om oket inte har suttit helt still så har du väl förklaringen där?
Åker ju själv på beemer skiva på min 75:a, men slät orginal. Slitsar gav ljud för mig innan iaf

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Möller skrev:
Jo oken sitter framför, det är en Alfa Romeo 155 som de sitter på. Men oken sitter likadant med avseende på rotationsriktning, de är alltså bara flyttade ett halvt varv kring hjulaxlen så luftnipplar och rör har bytt plats. Tack i alla fall.

/A


Just det, så är det ju man ska göra! (tar alltså genast tillbaka det mesta jag skrev ovan

_________________
Pär Hylander
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Ska inte slitsarna i skivorna sitta åt andra hållet så att beläggen trycks in mot centrum av skivan?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Mattias Gripenland skrev:
Ska inte slitsarna i skivorna sitta åt andra hållet så att beläggen trycks in mot centrum av skivan?


Nej, jag tror inte det iaf. Jag har slitsade skivor på min 325 och slitsarna är böjda åt samma håll som på bilden på Andreas Alfa. Och jag har inget resonansljud eller ngt annat otyg, bromsarna är perfekta på den bilen. Det där resonansljudet måste bero på ngt annat.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Jag har en liknande erfarenhet fast "tvärtom", så jag vet inte om det tillför ngt. Fick mer och mer "skevhet" i frambromsarna (orig bremboskivor + fyrkolvsok + greenstuff*) ) och var på väg att byta skivor och ev belägg. Åkte några varv på Sviestad och problemen var borta!

Tolkade detta som att beläggen glasats/polerats (?) delvis under gatkörningen och att de låg & glappade lite mellan glidskenorna och högg i skivan med oglasade delar, men är absolut inte säker.

Fungerar Pagid oxå så att de har en del metallspån i sig som ruggar upp skivytan? Isåfall kan det ju bli lite friktion även utan pedal och kanske för mycket grepp om tex EBC-skivan är lite för mjuk?

*) (har bytt till PFC97 nu)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8366



om bultarna har böjt sig så måste väl bromskraften ha varit större än vad bultarna är dimensionerade för? Prova att gå upp i hållfasthetsklass på bultarna....?

Bultarna har böjt sig=oken sitter lite snett i förhållande till skivan när du inte bromsar, när du bromsar så drar oket sig rakt pga kraften mellan belägg och skiva och ljudet försvinner ?

Bara gissningar men det kanske finns nån ledtråd till felet...

mvh // Mats
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re: 996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???

Andreas Möller skrev:

Italiensemestern och Nürnburgering närmar sig med stormsteg så jag börjar bli lite desperat. Hjälp!

Har du varit på ringen tidigare?
om inte, så passa dig för att åka till Nürnberg!!!
Det finns flera som åkt fel och åkt till Nürnberg och frågat var banan ligger, när de eg skulle åkt till Nürburg.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re: 996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???

Peeter skrev:
Andreas Möller skrev:

Italiensemestern och Nürnburgering närmar sig med stormsteg så jag börjar bli lite desperat. Hjälp!

Har du varit på ringen tidigare?
om inte, så passa dig för att åka till Nürnberg!!!
Det finns flera som åkt fel och åkt till Nürnberg och frågat var banan ligger, när de eg skulle åkt till Nürburg.


I Nürnberg finns bara Norisring...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Hmm, nu har jag inte varit på Ringen tidigare, men jag hade åtiminstone bara en bokstav fel så där i stridens hetta och betydligt fler bokstäver var ju faktiskt rätt

Mats: Bultarna är Porsche original, 10.9 kvalitet, så själva kvalitén ska väl vara ok, men friktionen mellan ok och underlag har tydligen inte varit tillräcklig. På så vis har oket förmodligen vridit sig under bromsning. Att ljudet avtagit vid hård inbromsning kan möjligtvis bero på att allting då blir så spänt att det inte kan vibrera så mycket. Spekulationer. Men ju mer jag tänker på det ju mer verkar det som att allting vridit sig redan första gången jag ställde mig på pedalen och att det sedan förvärrades under bankörningen. Hoppas att det är lösningen - alltså nya bultar/brickor och rätt moment från början.

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Kolla så du inte har färg eller en fet/smörjd yta mellan ok och Hjulspindel/Adapter också,för då sitter det ju inte såå bra heller


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Andreas: Vill bara säga att du verkligen har fått stil på bromsarna iaf!

Även om det än så länge inte vill fungera tydligen...

Lycka till och hoppas att semestern blir bra och att det löser sig med bromsarna!
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Andreas Möller skrev:
Hmm, nu har jag inte varit på Ringen tidigare, men jag hade åtiminstone bara en bokstav fel så där i stridens hetta och betydligt fler bokstäver var ju faktiskt rätt

Skall vi vara petiga, så var det två bokstäver fel...
Ville bara i all välmening se till att du hittar till rätt bana!!!
Hoppas du får det kul!
Har du kollat öppettiderna för banan och pluggat på ringenkursen(här på rejsa.nu) ordentligt?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
996 TURBO ok + slitsade skivor = resonans???
1780 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande