| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Välja fjäder hårdhet på Volvo 240 till gat/banåka?
|
1 besök senaste veckan (6122 totalt) |
|
Hej, håller just nu på att bygga om fram/bakvagn på min 244a på 600++Hk Jag har lättad bilen till ca 1200kg med en viktfordelning 650F och 550B. Har ochså monterad kortare gängade fjaderben for 60mm fjädrar fram med Volvo's gula R-sport dampare med sättning 100/360. Topplagringen är av typen uniball med justering från 2-4grader neg camber. Caster är ochså justerad till ca 4grader, samt nedflyttad kulled 40mm. Bussningar är Superflex. Bak är det orginal upphängning forutom bussningar från Superflex, och nogra uniballs. Fjadrarna har orginal placering, men har gängad hylsa for 60mm fjädrar. Dämparna är Volvos R-sport med sättningen 100/400. Frågan är hvilken fjaderhårdhet passar bäst? Ska åka på gatdäck/R-däck i dim 215/40-17.... Bilen är låg, och ska användas till gat/banåka. Har åkt på Fjädrar med 22Nm/mm F och 24Nm/mm B, men det blev lite for mjukt fram i forhållande till bak.... Önskar tips. Mvh Geir Magne Valstad _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||||
|
Ingen rakt svar, men lite att läs
Iof en rallybil men som körs ganska mycket på asfalt, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite till i ämnet, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite mer till i ämnet,se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Har läst på dom trådarna flera gånger. Jag har beställd 4 stk fjädrar i måttet Fram: L220mm och 280Lbs (ca50Nm/mm) och Bak: L200 och 200Lbs (ca33Nm/mm) Det jag misstänker är att den blir for styv bak i forhållande till fram, har darav monterad lite mjukare fjädrar som kommer från en rally bil (240 med ståande ben bak). Ser att Svartlock på forumet har monterad 108Nm fjädrar fram, men blir inte det inni he***** styvt på en bil som ska användas på gatan ibland? Trode det var många 240 åkare inne på rejsa.nu....
Tackar for tipsen i allafall. Kom gärna med flera innspill. Mvh _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||||
|
Krängningshämmare, har du det?
Man kan styva krängrana lite till för att behålla lite confort. 108N/mm börjar närma sig en racerbil för bana, men inte extremt hårt. Hmm i någon annan Volvo tråd stod det ett förhållande mellan fram/bak fjädrarna på ca 2,5 om jag nu mins rätt
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Letade febrilt efter data på de fjädrar som jag lät Lesjöfors knåpa ihop åt mig på åttitalet med superbt resultat. Fantastisk service, de gjorde nya och ändrade flera gånger innan jag var nöjd, och det för kaffepengar.
Tyvärr hittar jag inte fjäderanteckningarna... Tillsammans med Volvos "R-sport"-dämpare, 242GT bakre kränghämmare och "turbo" kränghämmare fram var bilen fantastisk att köra (om än rätt hård...). Styva främre och bakre länkarmsbussningar, lite kortare övre momentstag bak samt lite extra caster och camber fram fulländade receptet om jag minns rätt. Det går att få riktigt bra ordning på 240'in... |
||||||
|
Japp, jag har sk "sport" krangningshammar sats. Dvs. 23mm fram och bak upphangd med superflex bussningar. Funderar på att byta till kniv krängare med tiden lika som Svartlock. Forhållande 2,5 låter inte helt fel. Ska prova lite olika fjädrar framöver
_________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||||
|
Re:
Jag har inte hunnit provköra mina knivar på det hårdaste än men har kört med dem på det mjukaste och då är den mjukare än vad en 23 mm är. Jag tyckte det krängde för mycket. Den 29:e april ska jag köra igen och då ska jag testa den på det hårdaste - om du kan vänta så länge på rapport
Jag körde med 108 fram och 50 bak i helgen. Det är "inni he*****" styvt
Funderar på att gå ner mot 100 eller strax under fram och ska byta till 30 bak. 50 bak fungerar nog bra på bana men på en hoppig rallysträcka blev det lite studsigt. Fram/bak 2.5 är nog inte så dumt typ 85 fram och 30 bak. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Skriv gärna om du hittar vad det var för fjädrar du körde med! Mvh Eric _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
|
Re:
Inga problem, jag andå är på jobb offshore tills 2mai
Bilen är for stunden delvis riven for mera motor, bromsar, bur mm. _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (6122 totalt) |