Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal SS595?
2747 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Federal SS595?

På ett forum för ägare av Honda Cicic TypeR så verkar alla ha blivit galna i att montera Federal SS595 på sina bilar iställer för originaldäcken (Bridgestone RE040). Det har till och med gått så långt att de byter ut i princip nya Bridgestone mot Federal-däck. Är det bara mina fördomar som gör att jag tycker det är konstigt?
Jag tycker RE040:orna håller i bra och att de har bra styrrespons. Visst låter de en del, men hade jag velat ha en tyst bil kunde jag ju ha köpt en MB eller RR...

Det värsta är att man mer eller mindre blir idiotförklarad när man säger att man gillar de däcken bilen har från början. En däckshandlare menade att enda anledningen till att bilarna har de däck den har är att Honda fått ett bra pris på dem. Tillåt mig tvivla...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

federal är det ultimata lågbudgetdäcket. lågt pris och sunkigt beteende på väg thumbs down .
har för mig att dom tillverkas nånstans i öst.
re040 std-monteras ju på elise/speedster , så helt dåliga är dom inte.
körde mina re040 på emmaboda. fast då i cykeldimensioner.
gick väl ganska bra tycker jag thumbs up .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag fick för mig att Federal är Australiensiska däck.
RE040 sitter på Nissan 350Z också noterade jag häromdagen. Jag tvivlar på att det bara är priset som gjort det.

Däcksnasare på Civicforum skrev:
So what about the guys that have took virtually new tyres off in favour of the Federals

The technology used in these tyres is state of the art , thats why they work

The guys on this forum are trying to help others by advising on something that they have tried their selves and is excellent value for money

If you would rather believe one persons views above all the people on this forum that are very happy with these tyres , then that is a very blind way of going about things

Gary

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

taiwan kom dom ifrån enl hemsidan.
har iallafall för mig att jag sett på nåt däck som jag krängt av att dom var tillverkade i typ polen,ungern eller likn.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har de som lovordar Federal några konkreta resultat eller nåt för att underbygga sina påståenden? Tex varv- eller slalomtider?

Jag har alltid trott att Federal var ett riktigt (skit)billighetsdäck.... Men jag har aldrig provat så vad vet jag... skeptiskt är jag ändå

Som sagt, konkreta fakta vore kul o höra!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Säljs av Molway. Kända för high-end fälgar o däck... NOT

Låga priser har dom iaf

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag får bara skit för att jag inte sväljer att "de som köpt dem säger att de är bra". Jag fick förstås en länk till Federals hemsida där de själva skriver att det är bra däck.

Vargön
Här sen Feb 2003

kan juh vara så att "de som köpt dem" inte har en susning om hur man bedömmer ett däck och eftersom "nån annan" har sagt att dom är bra måste de juh hålla med....
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

995:- för 205/40 16 och ett häftigt mönster låter som anledningen till att dom är lite poppis...

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Äntligen fick jag ett någorlunda vettigt svar i den här diskussionen.

Andrew SS595 ägare skrev:
Bridgestones around Knockhill 1min 8secs
Federals around Knockhill 1 min 8secs

I've got another track night on the 16th so I'll let you know how I get on with my second outing on the Feds.

I personally think the Feds are as good as the Bridgestones for cornering grip in the dry. For putting the power down in a straight line I'd say the Feds are better. As it hasn't rained here in sunny Scotland for over 2 months I can't comment on the wet weather grip and I wouldn't track my car in the wet anyway...

Här sen Jun 2003

Jag fick med ett par federaldäck (vet tyvär inte exakt modell) när jag köpte mina begagnade fälgar och jag måste säga att det bara var skit. Jag provade visserligen aldrig bana med dom (tur var väl det). Men jag kände genast stor skillnad mot dom Toyo proxes T1-s:orna som jag åkte på innan. Skillnaden kändes än en gång mkt tyldligt när jag slängde bort federalerna och krängde på Goodyear Eagle F1 GSD-3:or.

Federaldäcken gjorde min bil otroligt lynnig i styrningen. Den var nervös hela tiden vid vanlig motorvägskörning. Dom var dessutom så gott som omöjliga att häva sladdar i blött med. Var ute och testade våtgreppet på en stor parkering och man blev nån form av medpassagerare direkt efter första sladden.

Så dessa däck skulle jag inte rekommendera till någon.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men det verkar som dom lyckats bättre med just den här modellen. Mer konkret info som den som Mäkinen fått vore ju intressant. Fast det är ju bara ett gatdäck ändå

Federal SS595?
2747 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande