| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Federal SS595?
|
2747 besök totalt |
|
Federal SS595?
På ett forum för ägare av Honda Cicic TypeR så verkar alla ha blivit galna i att montera Federal SS595 på sina bilar iställer för originaldäcken (Bridgestone RE040). Det har till och med gått så långt att de byter ut i princip nya Bridgestone mot Federal-däck. Är det bara mina fördomar som gör att jag tycker det är konstigt? Jag tycker RE040:orna håller i bra och att de har bra styrrespons. Visst låter de en del, men hade jag velat ha en tyst bil kunde jag ju ha köpt en MB eller RR...
Det värsta är att man mer eller mindre blir idiotförklarad när man säger att man gillar de däcken bilen har från början. En däckshandlare menade att enda anledningen till att bilarna har de däck den har är att Honda fått ett bra pris på dem. Tillåt mig tvivla... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
federal är det ultimata lågbudgetdäcket. lågt pris och sunkigt beteende på väg
har för mig att dom tillverkas nånstans i öst. re040 std-monteras ju på elise/speedster , så helt dåliga är dom inte.
körde mina re040 på emmaboda. fast då i cykeldimensioner. gick väl ganska bra tycker jag _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Jag fick för mig att Federal är Australiensiska däck.
RE040 sitter på Nissan 350Z också noterade jag häromdagen. Jag tvivlar på att det bara är priset som gjort det.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
taiwan kom dom ifrån enl hemsidan.
har iallafall för mig att jag sett på nåt däck som jag krängt av att dom var tillverkade i typ polen,ungern eller likn. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Har de som lovordar Federal några konkreta resultat eller nåt för att underbygga sina påståenden? Tex varv- eller slalomtider?
Jag har alltid trott att Federal var ett riktigt (skit)billighetsdäck.... Men jag har aldrig provat så vad vet jag... skeptiskt är jag ändå
Som sagt, konkreta fakta vore kul o höra!!! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag får bara skit för att jag inte sväljer att "de som köpt dem säger att de är bra". Jag fick förstås en länk till Federals hemsida där de själva skriver att det är bra däck.
||
|
kan juh vara så att "de som köpt dem" inte har en susning om hur man bedömmer ett däck och eftersom "nån annan" har sagt att dom är bra måste de juh hålla med....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Äntligen fick jag ett någorlunda vettigt svar i den här diskussionen.
||
|
Jag fick med ett par federaldäck (vet tyvär inte exakt modell) när jag köpte mina begagnade fälgar och jag måste säga att det bara var skit. Jag provade visserligen aldrig bana med dom (tur var väl det). Men jag kände genast stor skillnad mot dom Toyo proxes T1-s:orna som jag åkte på innan. Skillnaden kändes än en gång mkt tyldligt när jag slängde bort federalerna och krängde på Goodyear Eagle F1 GSD-3:or.
Federaldäcken gjorde min bil otroligt lynnig i styrningen. Den var nervös hela tiden vid vanlig motorvägskörning. Dom var dessutom så gott som omöjliga att häva sladdar i blött med. Var ute och testade våtgreppet på en stor parkering och man blev nån form av medpassagerare direkt efter första sladden. Så dessa däck skulle jag inte rekommendera till någon. _________________ 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||
![]() |
Däck för banåka
Federal SS595?
|
2747 besök totalt |