Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1948 besök totalt |
Alfa boxer
Finns det fler Alfor än Sud och 33, som har boxermotor och finns det en större boxer än 1.7 liter _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() och nu har jag hittat en 33 för 1800:- men vi får väl se hur rostig/risig den är... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
offan. Har en polare som har en 16v -90 till salu annars
Den är rostig i bakänden men det skall fixas. Går riktigt bra i motorn och jag vet att han inte skall ha allför många pengar för den. 16v motorn är ju en pärla _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Kolla vad han ska ha......för det är ju roligare med 16v _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Alfa boxer
Det finns ju en boxer 12:a som satt i Alfa Romeo 33 (inte kompaktbilen för gatan), den är på 3liter och hade 500-520hk vid 11000-12000rpm, den fanns även med mindre volym och (2134cc) och turbo med 640hk vid 11000rpm. ![]() Men jag antar att det inte var det du var ute efter. _________________ /David Söderblom |
||
Re: Alfa boxer
nää....intr riktigt...men tack endå.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vad kostar en sådan då..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har varit och kollat lite på den nu....inte snygg..
![]() ![]() Är det något särskilt ställe dom rostar på ....som inte syns... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ett litet tips: Gå in på alfapower.nu och sök lite, det finns massor med kunskap där! Personligen har jag inte blykoll så jag vill inte svara.
Det är för övrigt "Berra" där som har karossen till salu. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Kan inte du fråga vad karossen kostar.......orkar inte skriva in mej på ett forum till....har fullt upp med detta... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Bra att veta är att 16V inte självklart är bättre än 8V när det gäller 33 motorer.
Du får bredare momentkurva med 8V och slipper piska motorn lika hårt men det går ändå lika fort - du kör ju på "arean under momentkurvan". Det kan löna sig i långlopp där man gärna vill ha vettig förbrukning och även spara motorn lite. ![]() Ev kan du leta fram en sudlåda för att få kortast möjliga slutväxel den kanske lirar bättre med 16V motorn. Finns/fanns på annons på www.alfaromeo.org |
||
Hmmm, i fredags eftermiddag diskuterade jag lite med en arbetskamrat om att bygga en seven/locost på ovan nämnda motor.... Nån som vet om det gjorts och skulle det funka?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Arean under momentkurvan är tämligen ointressant så länge du har motorn kopplad till en växellåda och varvtalsområdet är begränsat. Man åker inte lika fort med lägre effekt och i övrigt samma förutsättningar, det är enkel fysik. Visst kan vi krångla till ett exempel med väldigt långa steg mellan växlarna och en extremt toppig motor med lägre medeleffekt för det register som växellådan dikterar, jämfört med en motor med lägre toppeffekt. Men det är ett hypotetiskt fall. Vad är det som är så jobbigt med att dra en bil på växlarna i samband med bankörning? I långlopp med bensinstrategi som du nämner kanske det kan vara intressant. Håller inte motorn för att gå för fullt för aktuell tävlingsform måste den modifieras så att den håller måttet. Effekten ska utnyttjas. EDIT: Ursäkta om tonen upplevs som sur, men jag har en jävligt dålig dag idag. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Estfield har levererat ett chassi till Sverige för boxer Alfa + Getraglåda _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Ingen fara Daniel.
Jag uttryckte mig rätt slarvigt där. Självklart har jag läst artikeln om utväxlingar och även brorsans exjobb om Diesel-S60 där man simulerat olika stegningar och effekt/moment och hur det påverkar acc och tänker inte argumentera mot. God körbarhet slår dock inte igenom i accsimuleringar men definitivt i verkliga kurvor. Jag loggade t.ex. 7-10 km/h högre hastigheter ur kurvorna med en Volvo NED diesel på Nurburgring jämfört med T5 och T6 som helt enkelt inte lät sig styras på samma fina sätt. Att den sedan var heltorsk på rakan är en annan sak - toppfart bara 210.... Vad gäller just detta speciella fall med Alforna så upplever jag 16V som sämre att köra och 8V som betydligt bättre trots den utmärkta stegningen av växlarna som bilen -likt alla Alfor- levereras med. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1948 besök totalt |