| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Katalysatorn framför bakaxeln?
|
6 besök senaste veckan (4230 totalt) |
|
Finns det några exakta regler (sbp) hur långt bak på avgassystemet katalysatorn får sitta? Skulle vilja flytta bak så mycket vikt som möjligt och dessutom riskerar man inte att katten brinner upp. _________________ Mathias Hellqvist |
||
|
Katalysatorn behöver väl sitta relativt nära motorn för att komma upp i sin arbetstemperatur så risken är att du får problem med utsläppsgränsena på Bilprovningen om den sitter för långt bak...
Edit: Dessutom väger katten ganska lite och sitter så lågt på bilen att det ger väldigt lite utslag på viktfördelningen.... Flytta istället sånt som sitter framför framaxeln typ batteri, spolarbehållare osv... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Jag är medveten om att katalysatorn måste komma upp i en
viss temperatur för att fungera som det är tänkt. I mitt fall så kommer jag få hög avgastemperatur på bensin mapparna (upp mot 1000c) så avgaserna behåller både värme och rörelseenergi långt bak i avgassystemet. För att vara på säkra sidan inför ett besök på sbp så är det bara att ha rejält varmkörd motor. Jag kan bara se fördelar med att montera katalysatorn precis innan bakaxeln *Bättre viktfördelning (om än marginellt) men ska man vara noggrann så.... *Mindre risk att elda upp katalysatorn *mindre motstånd för avgaserna att evakuera (motstånd långt bak i systemet är att föredra då svalare avgaser tar mindre plats än varma) om man kollar på tex fords wrc bilar så ser det ut som dom har "japsdämpare" monterat längst bak, detta är ingen styling-grej utan det är en ca: 5tums katalysator som får agera slutdämpare. Finns även bla en bmw i SLC som har dubbla katalysatorer som slutdämpare. På en bil som ska besiktigas med sbp utrustning är det inte möjligt med katalysatorn allra längst bak då dom skulle förstöra kärnan på katten med sin långa avgassond. Så tillbaka till huvudfrågan....... Finns det några bestämmelser var man får montera katalysatorn så länge avgasreningen funkar ok? _________________ Mathias Hellqvist |
||
|
Re:
och kanske hela motorpaketet... Kunde bara inte låta bli...
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Re:
Man får ju tom problem med metallisk kat monterad på orginalplats när de varmkör så klent som de gör. |
||
|
Re:
Bara mätvärdena kan bli ok under deras mätbetingelser så är det nog inga problem. Annars kan du ju ha en tom kat på orginalplats och en riktig där du vill... Eller ett ombyggt orginalsystem (klent rostigt och fint) bara för besiktningen (du kan ju ha det redo för ombesiktingen iaf)? |
||
|
Jag kommer att montera mina katter (2 st.) efter ljuddämparen. Om de skall sitta på org.platsen håller en metallisk c:a 50 km race. Katterna måste väl få plasseras där de gör nytta, eftersom det är avgasrening som är det viktiga annars har jag missförstått ändamålet med katter.
Katteffekt = viktigt !! Placering = bästa möjliga Katteffekt över tid. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
|
Re:
Alla rackarns specar man lutar sig mot passar ju illa när man nyttjar bilen som man vill. Inte ens bränsleförbrukningen följer specifikationen, hur nu det kan gå till
Shoppa runt efter en station där stationschefen går att prata med. Deras inställning brukar smitta av sig på resten av personalen. Men de får ju se till att vara tuffare mot medelbilen i så fall, annnars missar de målen. |
||
|
Ursäkta, min bil ska inte till SBP. Får väl läsa ingressen lite bättre nästa gång. Hehe
När man besiktigar skall motorn vara varm när de testar avgasvärden, de betyder ju att katten är i arbetstemp. Och motorn är i arbetstemp. varför reningen måste ske med bästa förutsättningar vid provningstillfället och det är det som räknas. om allt ska vara enligt homologiseringen (svårt ord) vid provningstillfället kan alla tillverkare på eftermarknaden stänga igen snart. Visserliggen kan man byta när man ska till SBP men i poliskontroll ligger man dåligt till. Bilen stämmer inte med papperen s.a.s. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (4230 totalt) |