| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |
|
Korta fjädrar själv?
Hej, tänkte höra hur ni ser på att korta ett par H&R fjädrar själv om man vill få ner bilen ytterligare? Förstör man fjäderns egenskaper eller finns det risk att de går av? Bra eller anus? //Micke |
||||||
|
Har hört att Volvoraggare med stora slutrör på Volvo 740 av historisk årsmodell kapar av sina fjädrar för att sänka bilen.
Annars kan man lägga två vedklabbar under bilen och sen eldar du på utav bara fan med gassvetsen på fjädrarna, så landar bilen på vedklabbarna och bilen är därmed extra sänkt.
Nä... skojar bara. Jag tror att du inverkar ganska rejält på fjäderns egenskaper och konstanter om du börjar slakta den. Justerbara coilovers kanske? Där kan du labba med höjden på bilen tills du är absolut helt nöjd. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
1: Vad skiljer en H&R fjädrar mot andra fjädrar???
2. Fjäderkonstanten är linjär mot antal lindings varv, så fjäderhårdhet stiger om man kapar av varv. om bara fjädersätena funkar så är det bara kapa fjädrana. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Bli fjädern "hårdare" om man kapar bort något varv? Borde det inte bli motsatt effekt? _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Redan provat, inte att rekommendera Dock inga vedklabbar använde vi, utan värmde tills den stod på genomslagsgummin
Då jag själv använt mig av den billigare sänkningssatsen (läs: kapskiva) på några av mina andra bilar så har jag fått både bra och dåliga erfarenheter
Dels så blir den som sagt hårdare/stötigare (upplevde jag de iaf) och om du kapar mycket så finns det risk att fjädern hoppar ur sitt säte då den kan ligga helt löst vid utfjädring. Detta gillar heller inte SBP. En annan nackdel då fjädern bli kort är att stötdämpare förmodligen inte är gjord för det och kan bottna. Åtminstånde så arbetar den i "fel" område. De som är bra är att det är billigt och man får lätt den höjden man vill ha. _________________ Jimmy Ilbäcks Sjönsbo |
||||||
|
Re:
Jag trodde detta var ett fett Nono!!
Funderar isåfall själv på att kapa av mina bakre. Där fram har jag redan justerbart! Kan man/får man använda sig av vajrar som dropstops då? Eller blir det tokigt? (Vill ju ha helst ha stum bakvagn så jag får ner kraften i min framhjulsdrivna kärra...
Edit igen: Kom att tänka på att jag nog snarare behöver lite hårdare stötdämpare...
|
||||||
|
Kan tilläggas att jag kommer köra med stötdämpare med kortare kolv för sänkt chassi. Anledningen att jag frågar om just H&R är att det finns två längder av dessa vad jag förstått till just min bil. En som sänker bilen 30 mm och en som sänker 50 mm. Jag har de förstnämnda.
Fuling; menar du att om sätena är gjorda eller håller för den större belastningen som den hårdare fjädern innebär? //Micke |
||||||
|
det man ska tänka på är att vissa fjärdrar är sista varvet platt eller D format för att passa i en speciell fjäderskål eller hållas på plats på en länkarm. fjärdern får ju inte riskera att klättra förbi sätet och ställa till något galet.
sålänge det finns en riktig fjäderskål så är det bara såga på ,annars får man ta sig en funderare på vad som kan häda i varje enskilt fall men oftast går det att lösa genom att ta andra änden på fjädern istället har inte haft en bil som jag inte sågat fjädrarna på och ja dom blir hårdare _________________ Micke Lundkvist |
||||||
|
Behövde styvare fjädrar till min GTV och råkade ha långa 260 lbs grejer liggande. Snabbt kap på mitten och hopps har jag hälften kortare 520 lbs fjädrar. Blev över en sats till kompisen med
Säkert no-No-No då fjäderstyvhetsmolekylerna rinner ut ur snittet
I förhistoriska tiderna då jag körde med "normala" sänkfjärdrar från Jamex eller något så kapade jag bort av den mjukare ändan av progressiva fjädrarna. Med att fundera och/eller räkna kan man i dessa påverka fjäderkonstanten i önskad riktning. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Re:
Du är inte ingenjör va?
|
||||||
|
Re:
Är du?
|
||||||
|
Re:
Absolut inte!
|
||||||
Nej, de brukar palla. Utan tex om fjäder är planslipad ovh man kapar port det varvet så ligger fjäder ann taskit mot fjädersätet. Sen. JAAAAAAA, det går alldelses utmärkat i de flästa fall att kapa fjädrar. fjäderkonstenet(k) är linjär mot lindingsvarven(nv) tråddiamter(dt) är upphöjt till 4 kontra fjäderkonstnet medeldiamtern(dm) är upp höjt till 3 föränkalt k=dt^4/dm^3/nv öka dt, k ökar öka dm, k sjunker öka nv, k sjunker Sen vad det är för fabrikat på fjäder är onitrsankt, därimot fjäderkonstanen är VIKTIG. Då Feltema har ett stort utbud på fjädrar, ca 200kr/st, är det det första stället jag letar fjädrar på. om man inte har typ 2,25" fjädrar förståss. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Den här formeln ska jag skriva ut o ta med mig till Biltema! Synd att det inte (mig veterligen) finns en lista på deras stötdämpare! Vad gäller på en framhjulsdriven bil? Stenhårda krängare i första hand kanske... |
||||||
|
En bit ner på den här sidan kan du se hur Hånglian fick betydligt hårdare fjädrar
(tack fuling för de fina Saabfjädrarna ):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php För att fjädrarna inte ska ramla ut tillverkades s.k. drop stops, d.v.s. vajrar som håller ihop fjäderbenet i utfjädrat läge. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
[quote="Roger Gustafsson"]
Fast stötdämpare är ju nåt helt annat. Bör man kanske inte handla i samma affär
Ska se om jag kan hitta på mina. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||||
|
Klockrent!
Ska nog fuska till något liknande på min rex EFTER besiktningen. (Hur gick det förresten på besiktningen? ) |
||||||
|
Re:
Du förstår väl att Grendel är kemiingenjör eller möjligen kalkylingenjör på målerifirma, han skriver ju om Målekyler, Målerikalkyler eller nått
Jag tycker det är kul att man kan få ut två bra fjädrar av en dålig! Sicken tur att det finns taxichaffisar på rejsa, då kan ju vi ingenjörer få oss en rolig stund då och då
_________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |