Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnskonstruktion för sjua
2431 besök totalt
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hej,

Jag behöver hjälp med att designa en framvagn till min sjua, planen är att använda jaguar spindlar och kuggstång. Måtten på dom bitarna finns på en skiss nedanför:

Jag vore mkt tacksam om någon har tid att hjälpa mig att välja längder och vinklar på A-armarna.
Dom nedre A-armarna borde bli ca 340cm långa för att stämma med styrstagens längd. Styrstagen sitter i samma höjd som nedre A-armarna.

Hur mkt caster är lämpligt?

Ska A-armarna sitta horisontellt/paralellt i längsled?

070-4687507
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Framvagnskonstruktion för sjua

Axel_Wall skrev:

Ska A-armarna sitta horisontellt/paralellt i längsled?

De flesta sjuor (och även Elise/speedster) är byggda utan anti-dive och anti-squat, dvs helt paralella i längsled. Förmodligen för att det är enkelt och lagom funktionellt.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Den undre bärarmen skall väl om det är så elegant att styrstaget ligger i samma plan vara helt parallell med styrstaget. En ide om utgångsläge för caster kan väl vara vad som var original på Jaguaren? Är delarna från en XJ6?

Guson

Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Den undre bärarmen skall väl om det är så elegant att styrstaget ligger i samma plan vara helt parallell med styrstaget. En ide om utgångsläge för caster kan väl vara vad som var original på Jaguaren? Är delarna från en XJ6?

Guson

Mjo, spindlarna och styrväxeln är från XJ6 -87 (XJ40). Man får försöka ta reda på vad den har för caster.

Är 64mm scrubradie rimligt? fälgarna och spindlarna är inte från samma bil.

070-4687507
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Vilka mått behöver jag komplettera med för att det ska gå att räkna på A-armarna?

070-4687507
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Över 60 mm scrub är inte att rekommendera för de flesta gatbilar. Målvärde bör snarare vara 20-40 mm och det är värt att tänka på det från början.

Caster kan behöva ökas eftersom sjuan förhoppningsvis blir lättare än Jaggan.

/Gustaf

Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Caster är 3,5-4,5 grader orginal på jaggan, är det vettigt att sikta på ca 5-6 grader?

jag ska undersöka vad scrub är med 15,3" orginal-äckel-fälgarna.

EDIT: orginal-äckel-fälgarna ger ca 50mm scrubradie

070-4687507
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

therealpinto skrev:
Över 60 mm scrub är inte att rekommendera för de flesta gatbilar. Målvärde bör snarare vara 20-40 mm och det är värt att tänka på det från början...

Lite OT, men... Det har ju på olika håll på senare tid i kitcarkretsar dividerats friskt om scrub (styrrullradie?). Anledningen är väl att de i självbyggarsammanhang vanliga taunusspindlarna tydligen ger "för mycket" scrub med rimliga fälgar.
Jag funderar på hur stor scrub bakhjulsdrivna lätta bilar från 50-talet och framåt egentligen har haft typiskt? Vad ger t.ex. Taunusens 13" originalfälgar för scrub på originalspindlarna? och hur kom man fram till att det var lagom?

Rice and shine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Taunus originalfälg ger scrubb runt 80 mm men det är knappast "by design" med någon riktig eftertanke. När den bilen konstruerades i mitten av 1960-talet var det också lite andra förutsättningar idag. Dessutom fick man i Australien så småningom bygga om framvagnen för mindre scrub för att den skulle klara deras krav.

Konstruerar man en ny sportbil idag tycker jag personligen att det inte finns någon anledning att hålla fast vid en lösning som inte är bra, oavsett om den fanns på mina älskade Europafordar eller inte ;-)

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Axel_Wall skrev:
Hej,

Jag behöver hjälp med att designa en framvagn till min sjua, planen är att använda jaguar spindlar och kuggstång.

Nej, nej.....välj något annat.
Jag har byggt Cobrareplikor i 30 år.....och tro mej. Jaguar-spindladna passar inte på något som ska svänga.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare

ButterflyRacing skrev:
Axel_Wall skrev:
Hej,

Jag behöver hjälp med att designa en framvagn till min sjua, planen är att använda jaguar spindlar och kuggstång.

Nej, nej.....välj något annat.
Jag har byggt Cobrareplikor i 30 år.....och tro mej. Jaguar-spindladna passar inte på något som ska svänga.

Kan du vidareutveckla detta?

070-4687507
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
jag behöver fortfarande hjälp

070-4687507
Citera
Skruva banåkabil