| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnskonstruktion för sjua
|
2431 besök totalt |
|
Hej, Jag behöver hjälp med att designa en framvagn till min sjua, planen är att använda jaguar spindlar och kuggstång. Måtten på dom bitarna finns på en skiss nedanför:
Jag vore mkt tacksam om någon har tid att hjälpa mig att välja längder och vinklar på A-armarna. Dom nedre A-armarna borde bli ca 340cm långa för att stämma med styrstagens längd. Styrstagen sitter i samma höjd som nedre A-armarna. Hur mkt caster är lämpligt? Ska A-armarna sitta horisontellt/paralellt i längsled? _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||
|
Re: Framvagnskonstruktion för sjua
De flesta sjuor (och även Elise/speedster) är byggda utan anti-dive och anti-squat, dvs helt paralella i längsled. Förmodligen för att det är enkelt och lagom funktionellt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Den undre bärarmen skall väl om det är så elegant att styrstaget ligger i samma plan vara helt parallell med styrstaget. En ide om utgångsläge för caster kan väl vara vad som var original på Jaguaren? Är delarna från en XJ6?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Mjo, spindlarna och styrväxeln är från XJ6 -87 (XJ40). Man får försöka ta reda på vad den har för caster. Är 64mm scrubradie rimligt? fälgarna och spindlarna är inte från samma bil. _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||
|
Över 60 mm scrub är inte att rekommendera för de flesta gatbilar. Målvärde bör snarare vara 20-40 mm och det är värt att tänka på det från början.
Caster kan behöva ökas eftersom sjuan förhoppningsvis blir lättare än Jaggan. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Caster är 3,5-4,5 grader orginal på jaggan, är det vettigt att sikta på ca 5-6 grader?
jag ska undersöka vad scrub är med 15,3" orginal-äckel-fälgarna. EDIT: orginal-äckel-fälgarna ger ca 50mm scrubradie _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||
|
Re:
Lite OT, men... Det har ju på olika håll på senare tid i kitcarkretsar dividerats friskt om scrub (styrrullradie?). Anledningen är väl att de i självbyggarsammanhang vanliga taunusspindlarna tydligen ger "för mycket" scrub med rimliga fälgar. Jag funderar på hur stor scrub bakhjulsdrivna lätta bilar från 50-talet och framåt egentligen har haft typiskt? Vad ger t.ex. Taunusens 13" originalfälgar för scrub på originalspindlarna? och hur kom man fram till att det var lagom? |
||||
|
Taunus originalfälg ger scrubb runt 80 mm men det är knappast "by design" med någon riktig eftertanke. När den bilen konstruerades i mitten av 1960-talet var det också lite andra förutsättningar idag. Dessutom fick man i Australien så småningom bygga om framvagnen för mindre scrub för att den skulle klara deras krav.
Konstruerar man en ny sportbil idag tycker jag personligen att det inte finns någon anledning att hålla fast vid en lösning som inte är bra, oavsett om den fanns på mina älskade Europafordar eller inte ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Nej, nej.....välj något annat. Jag har byggt Cobrareplikor i 30 år.....och tro mej. Jaguar-spindladna passar inte på något som ska svänga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Kan du vidareutveckla detta? _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2431 besök totalt |