Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
1, 2   >>
10097 besök totalt
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?

Fick en länk av en polare om en kille som fyllt sitt chassi på en Nissan 300 ZX med polyrethanskum för att styva upp allt. Han menade på att han lyckades förstärka 40%. Jag tycke personligen de låter otroligt.

http://www.sportcompactcarweb.com/projectcars/0006scc_project_nissan_300zx_part_5/index.html
Längst ner i artikeln.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Re: Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?

Tegheim skrev:
Fick en länk av en polare om en kille som fyllt sitt chassi på en Nissan 300 ZX med polyrethanskum för att styva upp allt. Han menade på att han lyckades förstärka 40%. Jag tycke personligen de låter otroligt.

http://www.sportcompactcarweb.com/projectcars/0006scc_project_nissan_300zx_part_5/index.html
Längst ner i artikeln.


Låter ju inte helt otroligt, Betong i tröskellådor är ju ett gammalt bilprovningsknep Kanske mest för att det ska gå att banka på

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6696



Det går att fylla saker med skum och stärka, ja... tänk dock på att skum kan binda eller hålla kvar fukt vilket brukar innebära rost. Är det något som inte förbättrar vridstyvheten så är det rost

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?

Tegheim skrev:
Fick en länk av en polare om en kille som fyllt sitt chassi på en Nissan 300 ZX med polyrethanskum för att styva upp allt. Han menade på att han lyckades förstärka 40%. Jag tycke personligen de låter otroligt.

http://www.sportcompactcarweb.com/projectcars/0006scc_project_nissan_300zx_part_5/index.html
Längst ner i artikeln.


Först kan jag säga att om det blir 40% bättre så har det naturligtvis ett samband med vad värdet är från början.

cit "A stiffer chassis enables the use of stiffer springs and shocks without hurting the ride."
Det låter lite annorlunda uttryckt, fast den efterföljande förklaringen är rätt ok.

Vad han skriver om foam:et är att själva profilerna förstyvas med 40%.
cit "can stiffen chassis members up to 40 percent".
Jag kan inte tänka mig annat än att en plåtprofil fylld med foam får en bättre böjstabilitet. Nu är det raka krafter i profilerna som åstadkommer vridstyvhet i chassiet som sådant.

Det finns inte några siffror på vridtester som belägger vad som skett. Jag skulle inte använda sådana metoder på grundval av det skrivna.

MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Lite det jag menar är nog samma som Göran säger om jag förstår honom rätt. Alltså att den totala vridstyvheten skulle öka 40% av skummet. De måste ju va de enklaste lösningen på väldigt länge isåfall. Och varför skumfyller dom inte sportbilar från början isåfall, för vikten är ju inte såå hög direkt i förhållande till vinsten.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Nån tidig 80-tals Alfa hade skumfyllda balkar....såna finns det inte många kvar av. Som Fredrik sa skummet binder fukt och det rostar... bygg chassiet i rostfritt dock så kan du skumfylla bäst du vill. Blir bara lite jobbigt om du ska i och laga och kanske svetsa i chassiet efteråt....

En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Mazda har börjat med det. Dom har tagit fram en speciellt avpassad skum för detta ändamål. Det som är viktigt är skummets vidhäftningsegenskaper + skjuvhållfasthet. Gissar att fler tillverkare följer efter.

Tegheim, snacka med Mazda i Gbg för att få kontakt med rätt gubbe på "Mazda Europa"

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13238



Re:

Lennart skrev:
Mazda har börjat med det. Dom har tagit fram en speciellt avpassad skum för detta ändamål. Det som är viktigt är skummets vidhäftningsegenskaper + skjuvhållfasthet. Gissar att fler tillverkare följer efter.

Tegheim, snacka med Mazda i Gbg för att få kontakt med rätt gubbe på "Mazda Europa"


Loctite har speciellt avsett skum för ändamålet och som jag förstod det (när jag pratade med dem senast) så är det väldigt många biltillverkare som börjat använda skum i karossen numera.

Skummet lär ju inte dra åt sig fukt, men frågan är hur det beter sig på en gammal ickegalvad kaross jämfört med dagens karosser som har bättre rostskydd.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Mats Karlsson skrev:

En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan.


Det jag kan tänlka mig är att skummet gör att formen på stålprofilen bibehålls under belastning, själva skummet i sig kan inte vara speciellt starkt. Det betyder att formen på stålprofilen avgör vilket resultatet
man får. Det kommer att bli skillnad på i vilka riktningar och hur profilen belastas.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För bilens vridstyvhet i helhet kan jag inte tänka mig att skum fyllning ger någon större förbättring. Konstruerar man bilen avsett för skumfyllning så kan man säkert göra någon vinst.

Läste tidigare en artikel om Corvette C6.R. Minns inte detaljerna, men med hjälp av en bur svetsad i chassiet (man använde stålchassit och inte aluminiumchassiet från Z06 av den anledningen) och ett 3/4 tums tjockt nomexfyllt kolfibergolv i en del mellan bilens axlar så hade man väl typ fördubblat vridstyvheten.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Re:

Göran Malmberg skrev:
Mats Karlsson skrev:

En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan.


Det jag kan tänlka mig är att skummet gör att formen på stålprofilen bibehålls under belastning, själva skummet i sig kan inte vara speciellt starkt. Det betyder att formen på stålprofilen avgör vilket resultatet
man får. Det kommer att bli skillnad på i vilka riktningar och hur profilen belastas.
Göran


Precis, skummet motverkar bucklingen av väggarna i profilen och fördröjer kollapsen...
I dom tester vi har gjort har vi använd PU skum med olika densiteter, när man kommer upp mot plåttjocklekar runt 1,5-2,0 mm har dock skummet ett väldigt marginellt bidrag till den totala styvheten...
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Förhoppningsvis ska man ju slippa demolering av karossen under körning så länge man inte kör på något väl? och om skummet endast bromsar demoleringen så kommer man under normala omständigheter inte märka någon skillnad?
Som det står i artikeln så påstår han sig känna skillnaden när han är ute o åker.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Tegheim skrev:

Som det står i artikeln så påstår han sig känna skillnaden när han är ute o åker.

Jag vet folk som tycker bilen går bättre när den är tvättad.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8052



Re:

Göran Malmberg skrev:
Tegheim skrev:

Som det står i artikeln så påstår han sig känna skillnaden när han är ute o åker.

Jag vet folk som tycker bilen går bättre när den är tvättad.
Göran


Det gör väl alla

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Mats Karlsson skrev:
Nån tidig 80-tals Alfa hade skumfyllda balkar....såna finns det inte många kvar av. Som Fredrik sa skummet binder fukt och det rostar... bygg chassiet i rostfritt dock så kan du skumfylla bäst du vill. Blir bara lite jobbigt om du ska i och laga och kanske svetsa i chassiet efteråt....

En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan.


riktigt..den mest inoovativa bilen under senare hälften av 1900 talet--- ALFASUD...

Vridstyv som bra den och väldigt trevlig att köra..rosten var ju inte kul men gick att åtgärda med 110 gradig olja och genom att använda en oljebrännare med tillkopplad slang och gör att litet "hål" i skummet samt ett evighetslångt rostskydd med olje mättat PU skum..min kluriga far kom på detta och har räddat en sud eller 2.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Mats Karlsson skrev:
Nån tidig 80-tals Alfa hade skumfyllda balkar....såna finns det inte många kvar av. Som Fredrik sa skummet binder fukt och det rostar... bygg chassiet i rostfritt dock så kan du skumfylla bäst du vill. Blir bara lite jobbigt om du ska i och laga och kanske svetsa i chassiet efteråt....

En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan.


riktigt..den mest inoovativa bilen under senare hälften av 1900 talet--- ALFASUD...

Vridstyv som bra den och väldigt trevlig att köra..rosten var ju inte kul men gick att åtgärda med 110 gradig olja och genom att använda en oljebrännare med tillkopplad slang och gör att litet "hål" i skummet samt ett evighetslångt rostskydd med olje mättat PU skum..min kluriga far kom på detta och har räddat en sud eller 2.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Jag har sett audi personvagnar där man skummat i a-balk å b-balk /upp mot tak. Så det är väl inte direkt nytt om att det ökar vridstyvhet och dämpar en del.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Volvo C70 är skummad

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Re:

Jaaacob skrev:
Jag har sett audi personvagnar där man skummat i a-balk å b-balk /upp mot tak. Så det är väl inte direkt nytt om att det ökar vridstyvhet och dämpar en del.


vi har en Audi 80 quattro som är helt skum fylld i taket. Och A, B och C stolpen.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061



NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Som tidigare sagt. Borde bero på profilen. Sandwitch är ju ett välkänt sätt att få lätta styva saker men då ska det hälst vara konstruerat för det från början.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Racetech
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
1, 2   >>
10097 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande