| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svart blir svart
|
4122 besök totalt |
|
Svart blir svart
Vet inte om det här är rätt stället att fråga om det men man måste ju hålla stil på rejsbilen också och jag undrar om någon av er har erfarenheter som ni kan dela med er av. Det är så att kofångaren på bilen inte är svar längre. Den har ju varit det en gång i tiden för ca 20 år sen, så jag undrar vad ni har för tips som funkar och som ger lite mer långvarigt effekt. Jag har hört att man ska gå över kofångaren med värmepistol och det låter kanske ganska vettigt. Jag har provat med någon variant av Black Chrome men blev inte riktigt nöjd då den blev halvgrå igen efter ett tag, kanske var det jag som gjorde fel men jag tror inte det. Är helst ute efter en lösning som inte inblandar kemikalier utan en mer "fysisk" lösning, men om någon har något mirakelmedel så tipsa gärna. Har även kollat en del engelska hemsidor där det var någon som fått bra resultat med någon speciell skoputs, någon som vet något om det eller använt själv? Tack på förhand. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
http://www.foreverblack.com/products
Den här ska funka bra. Har en flaska själv i garaget men har inte hunnit använda den ännu. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Jag har provat värmepistol på en mindre plast pryl och den gick från i princip vit till mörkgrå, vilket jag tror den var orginal.
Det är dock lite lurigt för man måste värma så pass mycket att ytskiktet i princip smälter. Värmer man för mycket blir det inte snyggt. Lite svårt att få rätt värme om tjockleken varierar på renoveringsobjektet. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
okej, det där ska jag titta närmare på. Tackar!
Hur mycket måste man tänka på lacken/plåten om man kör med värmepistol. Jag hade iofs tänkt plocka av kofångaren/detaljerna från bilen innan jag går lös. Om man smälter plasten kan det kanske vara idé att vara ute också
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Re:
okej, det där ska jag titta närmare på. Tackar!
Hur mycket måste man tänka på lacken/plåten om man kör med värmepistol. Jag hade iofs tänkt plocka av kofångaren/detaljerna från bilen innan jag går lös. Om man smälter plasten kan det kanske vara idé att vara ute också
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Jag skulle nog vilja avråda från "värmemetoden" Jag testade detta på min golf III och det vart jättefint, i en vecka typ. Eftfer bara några dagar så var den väldigt grå och tråkig istället.
Det senaste tipset som jag fått som faktiskt fungade ganska bra var olivolja! Dock måste det vara helt torrt lär man lägger på, sen får det ligga ett tag och sen torkar man bort det som inte sugits in. Detta funkade faktiskt överaskade bra. Själv har jag inte hittat något bra medel, tycker att det mesta bara rinner av direkt... _________________ Josef Wahlström Kör: VW Golf GL ---www.attitudemotorclub.com--- |
||||||
|
Re:
[quote="Nogge"]
Ingen aning, men jag skulle definitivt ta bort kofångaren från bilen innan jag gjorde det. Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag skulle försöka, då skulle det vara en kofångare som jag kunde misslyckas med utan att det gjorde så mycket. Angående "livslängden" på "behandlingen" så är den grejen jag provade på fortfarande lika fin efter 2 år, det är iofs en inredningsdetalj. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
[quote="safe"]
Har också använt värmepistolmetoden på mors passat (dock endast halva ) och det håller stilen hyfsat efter ungefär 4 år. Syns väldig skillnad mot de bitar som inte är behandlade.
Lacken tål en hel del värme så länge du inte kokar den, men använd handen och känn på området du jobbar med. Så länge du kan känna på ytan är du mer eller mindre på den säkre sidan. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
finns ju kofångarfärg också från hagmans, men den gör sig inte på alla bilar.
vovlo 740-940 blir ok, men tror inte den gör sig på golf/jetta II, då dess yta är mycket grövre i original... risk för att den blir flammig _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Jag hade tänkt ha mammas kofångare bak (Golf 1) som lite testområde innan jag kör på några bitar som jag vill vara rädd om. Har även en undre spoiler till övers som kanske ska få sig en omgång.
ice: vad kofångaren är gjord av vet jag inte. Säger man bara plast blir man ju halshuggen , men jag skulle tippa på PVC.
hauge: Jo jag har tänkt att man kanske skulle kunna måla/lacka dom också. Pratade med en lokal lackeringsfirma och dom trodde inte att det skulle löna sig i längden. Ett alternativ är ju att köpa nytt också, men då ska man ju ha massa pengar.
||||||
|
Här ska ni få se på grejer. Gammal kofångare + värmepistol + tålamod = Jättebra resultat!
![]()
Här är "work in progress". Den biten som är över den "blanka" listen är vänd neråt och har aldrig varit i direkt solljus, så där har ni originalfärgen.
och här ser ni mellersta delen av kofångaren färdig. Som ni ser på sista bilden kommer jag göra övre delen imorgon då solen försvann bakom alla moln. Men oj vilket resultat, trodde inte det skulle vara så här lätt och gå så här bra. Råkade dock skrapa i munstycket ett par cm på kofångaren där den fortfarande var varm så det blev ett litet märke, men träning ger färdighet.
||||||
|
Jag har gnidit in detta: http://www.biltema.se/products/produ
Tro det eller ej, det funkar. Sitter kvar efter tvätt och klibbar inte. |
||||||
|
Re:
Kedjespray?! Ja där ser man vad man kan ha grejerna till som dom inte var tänkta till från början. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
|
||||||
|
Glycerin ska oxå funka, jag körde de på polarens halva stötfångare på hans gamla Transit och den halvan såg bra ut så länge han hade den ca 7-8 mån. Den ska oxå vara bra att ha för att underhålla gummilister oxå. Finns i färghandeln.
_________________ Douglas Ebbersten |
||||||
|
Re:
Hade hört att man skulle ha matolja en gång, så jag tänkte att jag testar nån annan olja och den var den första jag fick syn på
Använder den för övrigt till rostlösning, smörjning av gångjärn och sånt. Den sitter kvar bättre än 5-56 och liknande och kryper bra. |
||||||
|
Re:
Jag har kladdat en jäkla massa med olika produkter till olika bilar & jag tycker faktiskt att om man inte vill ge sig på värmepistolen är Glycerin det absolut bästa jag har testat. Funkar riktigt, riktigt bra. _________________ Jens Rosenqvist |
||||||
|
Jag har jättebra erfarenhet av olika black chrome produkter.
Men, man måste lägga på jättetjockt lager om det ska funka bra, har man gjort rätt så håller det iallafall ett år om man inte avfettar väldigt ofta. Värmepistol var ett bra tips, det ska jag prova! |
||||||
|
Ja där ser man vad mycket olika "medel" det finns. Tackar alla kör alla svar.
Här kommer de sista bilderna på värmepistolsmetoden.
Så då var den färdig. Det var dock lite svårt att värma runt "kromlisten" så där är det fortfarande lite gråvitt.
Kofångaren på plats på bilen igen. Helt klart bättre än förut och mamma är glad ![]() Kanske hamnade lite högt upp men det går ju att justera ner lite. Än en gång tack för alla svar
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svart blir svart
|
4122 besök totalt |