Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
var hitta små halvjlus, helhjus..
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10427 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare

undrar var man man få tag på små ljus som går att besiktiga med.. ska bygga bort de strora pop up lysena fram på en lotus esprit, där fronten har liten lutning..

dörför krävs MAX 75mm ,gärna 70mm

nya, orginal på någon bil, mc?.....

tacksam för svar!

Ume
Här sen Jul 2003

Hella orginal i hellakatalogen?
Finns lite olika där.

Kanske orginal Scirocco?

Östergötland
Här sen Sep 2005

Jag har tagit mina från en Mc. Kommer inte ihåg hemsidan men ska ha nått kvitto om jag kan hitta det.
Halv och hel/position kostade kanske 600:- st och fullt E-märkta!

Kan tänka mig att de kommer från en KTM-duke eller liknande..?

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Sciroccons lampor är ca 140 mm i diameter så dom kommer inte passa....
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

Sik_co skrev:
...och fullt E-märkta!

E-märkningen specificerar väl även användningen, dvs E-märkt för bil och E-märkt för MC är två olika saker... eller har jag fel?

Har även för mig att E-märkt sidoblinkers inte får sättas som fram eller bakmonterad t.ex.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kan detta vara inspiration?

Universal Bosch lampa 4x6"

Hella 90mm enheter.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Här finns massa lampor till mc http://www.duells.se/

MexBeetle -90 1600cc
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Precis, lysen E-märkta för MC är inte per automatik E-märkta för bil. Men det kan ju ramla igenom en kontrollbesiktning ändå.

Hellas universal 90 mm som på bilden ovan är ungefär det minsta runda man hittar, såvitt jag vet. Kanske kan man hitta lägre rektangulära också.

Hellas universalkatalog som någon nämnde ovan är klart underskattad, det finns MASSOR av bra och snygga lysen, både fram och bak. Be att få låna hos en snäll Mekonomenhandlare eller liknande, alternativt surfa till den på nätet (men det kräver lite kreativt googlande).

/Gustaf

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
ang lyse

tackar för tips! får kolla i hellakatalogen..
synd det inet går med 90mm då hade det ordnat sej..

ja precis så som bilden ovan falk la in äe det meningen det ska se ut(de runda), med glas över..

fortsätt tipsa om ni kommer på nåt mer!

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hellas 90 mm finns som projektorstrålkastare, syns kanske lite på denna bild:

(strålkastaren till vänster alltså, den lilla)

Projektordelen är den som ger ljus och den är nog 20-30 mm mindre än 90 mm. Visserligen gäller inte riktigt E-märkningen om man bygger om insatsen men ibland har man inget val. Alternativt kanske det går att montera den "infälld", dvs att karossen skymmer en del av de 90 mm.

/Gustaf

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Hur mycket "onödigt" (öron och sådant) kan man plocka bort på den där projektorvarianten?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

det "onödiga" är fästöron och inställningsskruvar så löser man inställningen på nåt annat sätt kan man rensa rätt friskt runt lampan ...

EDIT : Vill man se och klämma på såna lampor kan man bege sig till närmaste välsorterade återförsäljare av husbilar, iaf Dethleffs kör rätt friskt på Hellas lampor på sina specialbyggen ...
(Specialbyggen = Bilar som inte rakt av står på vanligt chassi)

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
ang. ljus

i den det ljuset, sitter inte halvljuset i glaset, sitter det då en liten plåt inv som skymmer ljuset uppåt.. Om du förstår.. isåfall kan man köra utan det orginalglaset, då blir den ju liten. ska ju ha glas eller plast över ändå som skyddar..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, man kan köra utan det yttre "glaset", plasthöljet.

Jag håller långsamt på att försöka bygga in dem i en större insats, du vill göra likadant fast tvärtom :-)

Det svarta sitter ihop med yttre glaset, kan tas bort och det brunaktiga blir kvar. Men man får som sagt lösa justering etc. på något klurigt sätt då.

/Gustaf

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Folxam skrev:
det "onödiga" är fästöron och inställningsskruvar så löser man inställningen på nåt annat sätt kan man rensa rätt friskt runt lampan ...

Mja, jag fick lite idéer om att kapa lite luftmotstånd på min Westfield någon gång när jag har för mycket tid... Då blir det väl antagligen frågan om justerbara lykthus, och då behövs ju ingen justering alls i insatsen.

Apropå trådskaparens problem så verkar ju denna insatsen redan ganska kompakt om man inte mäter just diagonalt... Om det räcker är svårt att säga, men den ser ju ganska renrakad ut på ovansidan iaf, där det väl borde vara mest kritiskt.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

olofson skrev:
Folxam skrev:

Mja, jag fick lite idéer om att kapa lite luftmotstånd på min Westfield någon gång när jag har för mycket tid... Då blir det väl antagligen frågan om justerbara lykthus, och då behövs ju ingen justering alls i insatsen.

Apropå trådskaparens problem så verkar ju denna insatsen redan ganska kompakt om man inte mäter just diagonalt... Om det räcker är svårt att säga, men den ser ju ganska renrakad ut på ovansidan iaf, där det väl borde vara mest kritiskt.

Kan berätta att det är superbt ljus (halvljus) ur DE-insatserna i denna serie. Den klassiska vinkeln man ser på bilprovningens ljuskontroll tex ser man utan problem på en vägg 30meter längre bort

Varberg
Här sen Maj 2005

Hittade lite bilder och t o m en måttsatt ritning här:
http://www.rallylights.com/hella/90mm_modules.asp

Citera
Andy peak
Alafors, norr om Göteborg
Här sen Nov 2005

Hej, vet ngn vad besiktningen har för synpunkter/regler att hålla sig till när det gäller framlysen??

Jag har själv en Saab Sonett III med pop-up lysen men den enda gång dessa är uppe är vid besiktningen vartannat år då jag har monterat andra lysen i fronten på bilen.

Det hade varit kanon att kunna demontera pop-uperna och endast använda lysena i fronten.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Jag ska se om jag hinner få bild och mått på de jag har, även dessa är av projektor typ.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Buell xb9r / xb12r, om det går med mc lysen. Bygger dock på ganska mycket inåt men är ca 60-70mm diam. Kanske inte de vanligaste att hitta begagnade... Edit: separat hel/halv!

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Camaro av nyare modell (mitten av nittiotalet) har väldigt låga insatser. Se http://www.eurolamps.com/eurolamps/camaro_headlights.htm några bilder ner på sidan. Enligt Hansenkatalogen är de 62 mm höga. Kruxet är att det är separata insatser för hel- och halvljus.

Guson

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande