Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgasbandage?
6631 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Avgasbandage?

Kanske inte exakt banåkning, men ändå ganska trivialt: Jag har ett rostfritt grenrör på min Miata (4-1 grenrör från Racing Beat), som ni ser på bilden. Bör jag linda detta med avgasbandage? Några tips om var köper jag bandaget?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

du får ju både kallare motorrums temperatarur + tt varma gaser avleds snabbare. så jag hade lindat det, bandage hittar du på tex. klracing.se

dom flesta svenska webshopparna har avgasbandage. på ett sånt rör som du har hade jag köpt den smala modellen av bandaget,

(glöm inte att blötlägga bandaget innan och ha på dig handskar, kliar något fruktansvärt)

Här sen Dec 2008

Trådstartare
Hur håller man typiskt bandaget på plats? Små stålband? Eller krymper det fast då det torkar?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Slangklämmor eller buntband gjorda i stål....
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

rostfria buntband är det snyggaste enligt mig. Och håller sjukt bra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Sleipner skrev:
Hur håller man typiskt bandaget på plats? Små stålband? Eller krymper det fast då det torkar?

Skulle köra med najtråd och sedan låsa det varannan centimeter ungefär. Om du har någonting som skaver bort lite linda så rullar knappt någonting upp sig, och du kan enkelt komplettera.

Luleå
Här sen Nov 2003

Avgasbandage finns också på Biltema för halva pengen, men jag har ingen aning om det skiljer nåt.

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Har inte full koll på priserna men fick för mig att detta ställe hade vettiga priser på avgasbandage, dom hade en del annat skoj oxå. Dessutom finns dom ett par kilometer ifrånmig vilket såklart är guld.

http://www.uthulin.se/205-webshop.htm

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Avgasbandage?

Sleipner skrev:
Kanske inte exakt banåkning, men ändå ganska trivialt: Jag har ett rostfritt grenrör på min Miata (4-1 grenrör från Racing Beat), som ni ser på bilden. Bör jag linda detta med avgasbandage? Några tips om var köper jag bandaget?
Uj, det ser lite använt ut (ingen Autosol på ett tag )
Att linda det kändes inte nödvändigt när jag monterade mitt nytt, däremot kan det vara bra att strålskärma av luftburk, bromscylinder och högerfoten (det blir varmt därnere). När ytan inte är så blank kanske det stålar lite mera.

Rent drifttempsmässigt så upplevde jag inga problem med glödgade rör oskärmat (luftburken blev lite varm när man stått parkerad några minuter).

Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re: Avgasbandage?

Niklas Falk skrev:
Uj, det ser lite använt ut (ingen Autosol på ett tag )
Att linda det kändes inte nödvändigt när jag monterade mitt nytt, däremot kan det vara bra att strålskärma av luftburk, bromscylinder och högerfoten (det blir varmt därnere). När ytan inte är så blank kanske det stålar lite mera.

Rent drifttempsmässigt så upplevde jag inga problem med glödgade rör oskärmat (luftburken blev lite varm när man stått parkerad några minuter).

Vadå "inte så blank"?!! Jag har faktiskt redan köpt bandaget eftersom det 1. knappats kan skada och 2. jag slipper putsa en massa om jag gömmer grenröret i bandage istället. Jag har en avskärming till mitt insug redan.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

En värmesköld är att föredra framför avgasbandage. Det sänker temperaturen under huven utan avgasbandagets nackdelar.
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Re:

Johan Edlund skrev:
En värmesköld är att föredra framför avgasbandage. Det sänker temperaturen under huven utan avgasbandagets nackdelar.

Vad finns det för nackdelar? nyfiken..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

-oskar- skrev:
Våtvarmt bandage som gynnar korrosion är en i teorin (bandaget är ju inte varmt och torrt 24h/dygn).

PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006

Lånar tråden lite

Jag tänkt sätta dit det på mina grenrör på min 911 turbo,men jagvet inte om det blir bra tanke på man vet inte om turbon går för varm eller inte..Vad tror ni..är detför del eller nackdel tror ni??för allt är ju underbilen plus att det är orginal grenrör jag tänkt linda

Mvh

//Jimmie

ps sorry ifall jag förstör tråden..

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

jag ser bara fördelar i avgasbandaget thumbs up

Trollhättan
Här sen Mar 2006

avgasisolation

Är det inte lite gammaldags med att linda rör det finns keramisk beläggning som är väl så bra och sitter kvar utan klämmer och ståltråd.

Karlstad
Här sen Apr 2008

coating är ju heller inga fel, men vet inte vart man kan göra detta eller pris?

Umeå
Här sen Nov 2002

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
-oskar- skrev:
Våtvarmt bandage som gynnar korrosion är en i teorin (bandaget är ju inte varmt och torrt 24h/dygn).

Grenrörens temperatur ökar också då man isolerar dem vilket påverkar livslängden negativt. Kör man med värmesköld så kan man isolera värmestrålningen och samtidigt tillåta ett visst luftflöde kring grenrören.

Talar man om en gatbil/bruksbil så kan det ju också vara svårt att hålla salt borta från grenrören. Man kan ju dock använda sig av isolering varvid man sedan svetsar fast metallfolie kring denna så att det blir tätt. Det är dock rätt ovanligt, Garrett kör med det på vissa tävlingsaggregat och det förekommer även på grenrören i några få tävlingsbilar.

super7 skrev:
www.weirdperformance.se

Det där är dock egentligen en sorts högtemperatursfärg ursprungligen avsedd för att skydda industriell utrustning mot korrosion vid höga temperaturer.
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

På en bil med turbo vill man ha, tex bandage, just för att bevara att gaserna inte kyls ner innan turbon! Kyls dom så komprimeras dom! Inte bra...
Efter en turbo vill man bort med gaserna & mottryck....då vill man inte linda utan där vill man kyla samt ha en DP som inte motverkar flödet & bildar mottryck....

Andra fördelar är:
mindre stress i materialet pga temperatur-förändringar
få ner tempen i motorrummet i största allmänhet då man står stilla..

På en sugis vill man ju också ha bort avgaserna för att förhindra mottryck....

en nackdel, precis som andra sagt, är ju att man riskerar korrosion pga fuktansamling i bandage.

Vi behöver nog inte gå djupare in i djungels än så...för djungel är det & stor är den också!!

en sak dock, i motsats till vad många må tro, är att man kyler motorns luftvägar bättre av at ha bilen ståendes på tomgång med motorhuven öppen än att knuffa bilen fram & starta i sista sekund....
luften som luftvägarna drar i sig blir lite kallare än utanför pga ökad hastighet & denna luft kyler luftvägarnas material ganska bra! Allt enligt egen erfarenhet iaf
MEN, även här gäller det ju att ha luftvägarna vettigt avskärmade för bättre effektivitet....som med så mycket annat!

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Skruva banåkabil
Avgasbandage?
6631 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande