| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage?
|
6631 besök totalt |
|
Avgasbandage?
Kanske inte exakt banåkning, men ändå ganska trivialt: Jag har ett rostfritt grenrör på min Miata (4-1 grenrör från Racing Beat), som ni ser på bilden. Bör jag linda detta med avgasbandage? Några tips om var köper jag bandaget?
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
|
du får ju både kallare motorrums temperatarur + tt varma gaser avleds snabbare. så jag hade lindat det, bandage hittar du på tex. klracing.se
dom flesta svenska webshopparna har avgasbandage. på ett sånt rör som du har hade jag köpt den smala modellen av bandaget, (glöm inte att blötlägga bandaget innan och ha på dig handskar, kliar något fruktansvärt) _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Hur håller man typiskt bandaget på plats? Små stålband? Eller krymper det fast då det torkar?
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Skulle köra med najtråd och sedan låsa det varannan centimeter ungefär. Om du har någonting som skaver bort lite linda så rullar knappt någonting upp sig, och du kan enkelt komplettera. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Har inte full koll på priserna men fick för mig att detta ställe hade vettiga priser på avgasbandage, dom hade en del annat skoj oxå. Dessutom finns dom ett par kilometer ifrånmig vilket såklart är guld.
http://www.uthulin.se/205-webshop.ht _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re: Avgasbandage?
)
Att linda det kändes inte nödvändigt när jag monterade mitt nytt, däremot kan det vara bra att strålskärma av luftburk, bromscylinder och högerfoten (det blir varmt därnere). När ytan inte är så blank kanske det stålar lite mera. Rent drifttempsmässigt så upplevde jag inga problem med glödgade rör oskärmat (luftburken blev lite varm när man stått parkerad några minuter). |
||||||
|
Re: Avgasbandage?
Vadå "inte så blank"?!! Jag har faktiskt redan köpt bandaget eftersom det 1. knappats kan skada och 2. jag slipper putsa en massa om jag gömmer grenröret i bandage istället. Jag har en avskärming till mitt insug redan.
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Lånar tråden lite
Jag tänkt sätta dit det på mina grenrör på min 911 turbo,men jagvet inte om det blir bra tanke på man vet inte om turbon går för varm eller inte..Vad tror ni..är detför del eller nackdel tror ni??för allt är ju underbilen plus att det är orginal grenrör jag tänkt linda Mvh //Jimmie ps sorry ifall jag förstör tråden.. _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||||||
|
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Grenrörens temperatur ökar också då man isolerar dem vilket påverkar livslängden negativt. Kör man med värmesköld så kan man isolera värmestrålningen och samtidigt tillåta ett visst luftflöde kring grenrören. Talar man om en gatbil/bruksbil så kan det ju också vara svårt att hålla salt borta från grenrören. Man kan ju dock använda sig av isolering varvid man sedan svetsar fast metallfolie kring denna så att det blir tätt. Det är dock rätt ovanligt, Garrett kör med det på vissa tävlingsaggregat och det förekommer även på grenrören i några få tävlingsbilar.
Det där är dock egentligen en sorts högtemperatursfärg ursprungligen avsedd för att skydda industriell utrustning mot korrosion vid höga temperaturer. |
||||||
|
På en bil med turbo vill man ha, tex bandage, just för att bevara att gaserna inte kyls ner innan turbon! Kyls dom så komprimeras dom! Inte bra...
Efter en turbo vill man bort med gaserna & mottryck....då vill man inte linda utan där vill man kyla samt ha en DP som inte motverkar flödet & bildar mottryck.... Andra fördelar är: mindre stress i materialet pga temperatur-förändringar få ner tempen i motorrummet i största allmänhet då man står stilla.. På en sugis vill man ju också ha bort avgaserna för att förhindra mottryck.... en nackdel, precis som andra sagt, är ju att man riskerar korrosion pga fuktansamling i bandage. Vi behöver nog inte gå djupare in i djungels än så...för djungel är det & stor är den också!! en sak dock, i motsats till vad många må tro, är att man kyler motorns luftvägar bättre av at ha bilen ståendes på tomgång med motorhuven öppen än att knuffa bilen fram & starta i sista sekund.... luften som luftvägarna drar i sig blir lite kallare än utanför pga ökad hastighet & denna luft kyler luftvägarnas material ganska bra! Allt enligt egen erfarenhet iaf
MEN, även här gäller det ju att ha luftvägarna vettigt avskärmade för bättre effektivitet....som med så mycket annat! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage?
|
6631 besök totalt |