Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiera belägg
1623 besök totalt
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Modifiera belägg

Har köpt en uppsättning Carbotech belägg som nu visat sig va ungefär 1mm för tjocka för att få dit.

Mina funderingar är hur jag moddar dessa på ett lämligt sätt utan att försätta mig och andra för ex en olycka. 4 olika sätt att göra detta på men vilket är smartast? Handlar allså om att skivan är 22mm men utrymmet är endast 21 mellan beläggen.

*Fräsa av kolven 1mm (känns absolut smartast)
*Fräsa av stommen på belägget 0,5mm, (flexning? kan detta orsaka haveri?)
Stommen är nu ca 5mm så metallplattan hamnar runt 4,5mm.
*Fräsa av beläggytan (vilket jag inte vill då man betalar för denna del )
*Svarva skivorna 1mm

Mvh

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Modifiera belägg

Sik_co skrev:
Har köpt en uppsättning Carbotech belägg som nu visat sig va ungefär 1mm för tjocka för att få dit.

Mina funderingar är hur jag moddar dessa på ett lämligt sätt utan att försätta mig och andra för ex en olycka. 4 olika sätt att göra detta på men vilket är smartast? Handlar allså om att skivan är 22mm men utrymmet är endast 21 mellan beläggen.

*Svarva skivorna 1mm

Mvh

Tänk på att beroende på hur du åtgärdar kommer du eventuellt behöva göra varje gång du byter belägg. Slipar du beläggen och inte gör reservbelägg kan det bli riktigt jobbigt när du står vid någon bana långt borta och ska försöka få dit nya belägg.

Finns det utrymme så svarva av kolven.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är de avsedda för din kombination av skivor ok? Eller har du ett hop-plock? Beläggen borde ju passa tycker man...

Personligen tycker jag det känns rimligast att ta av beläggmaterialet om det bara rör sig om ungefär 0.5mm och det är vanliga "organiska" belägg. (om det är ett engångsfix.)
En del belägg, särskilt vissa bakbelägg, har ju väldigt tunt material från början. Då blir det ju kanske bli dyrt...

Jag har själv funderat på att "fräsa" eller sätta upp belägg i svarven och ta av materialet några mm. Funkar det eller spricker materialet i kanterna (bromsbelägg är ju rätt spröda)? Ska prova vid tillfälle... (Jag kan inte ta material på kolven)

Nå'n som testat att fräsa/svarva belägg?

Rice and shine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Är de avsedda för din kombination av skivor ok? Eller har du ett hop-plock? Beläggen borde ju passa tycker man...

Personligen tycker jag det känns rimligast att ta av beläggmaterialet om det bara rör sig om ungefär 0.5mm och det är vanliga "organiska" belägg. (om det är ett engångsfix.)
En del belägg, särskilt vissa bakbelägg, har ju väldigt tunt material från början. Då blir det ju kanske bli dyrt...

Jag har själv funderat på att "fräsa" eller sätta upp belägg i svarven och ta av materialet några mm. Funkar det eller spricker materialet i kanterna (bromsbelägg är ju rätt spröda)? Ska prova vid tillfälle... (Jag kan inte ta material på kolven)

Nå'n som testat att fräsa/svarva belägg?

Beror på belägg, många spricker sönder i kanterna.

Slipa fungerar bättre men blir lite dammigt

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Inför 5-papp förra året köpte vi nya belägg till sierran på biltema och givetvis gick inte kolvarna att få tillbaka helt så det saknades 2-3mm för att få dit beläggen. Då blev det fram med vinkelslipen och ta bort överflödigt beläggmaterial, (detta gjordes ute på gatan med en domkraft och endast de nödvändigaste verktygen i en låda)...
Tog några varv innan bromsarna bet ordentligt dock..

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re: Modifiera belägg

Rolle Scirocco skrev:
Sik_co skrev:

*Svarva skivorna 1mm

Mvh

Tänk på att beroende på hur du åtgärdar kommer du eventuellt behöva göra varje gång du byter belägg. Slipar du beläggen och inte gör reservbelägg kan det bli riktigt jobbigt när du står vid någon bana långt borta och ska försöka få dit nya belägg.

Finns det utrymme så svarva av kolven.

Ja hela idén är att det ska va smidigt att byta vilket jag då ansåg att kolven är smartast att sätta gaddarna i. Men erfarenhet av andra är alltid bra innan man åtgärdar ett problem, kan finnas bra många lösningar och alla är inte bra.

Dessa belägg är inte specade till mina bil/ok utan de är en aningen högre än orginalen. Men de visade sig även att de va lite tjockare.
Finns tyvärr inga eftermarknads delar utan det blir lite moddning på vägen.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

triss skrev:
Inför 5-papp förra året köpte vi nya belägg till sierran på biltema och givetvis gick inte kolvarna att få tillbaka helt så det saknades 2-3mm för att få dit beläggen. Då blev det fram med vinkelslipen och ta bort överflödigt beläggmaterial, (detta gjordes ute på gatan med en domkraft och endast de nödvändigaste verktygen i en låda)...
Tog några varv innan bromsarna bet ordentligt dock..

Haha

Detta är inget alt då bromsarna lär behövas Synd att skrota ett 5-års projekt för en sån sak

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

När jag renoverande mina ok till Super Seven jag bygger så tog jag bort 1mm på kolvarna för de va lite rostiga och ojämna. Det finns gott om gods i kolvarna och du tar bort så lite så det knappt märks, kolla hur mkt som rostat bort på din brukis med dålig anliggningsyta.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Grova slippapper på en plan skiva och gnugga belägget kanske räcker? Materialet känns ändå ganska mjukt när man bearbetar det? Vill minnas att jag sågade bort beläggmaterial på mina PFC-97 med bågfil (dock ingen planing i mitt fall).

Citera
Skruva banåkabil
Modifiera belägg
1623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande