Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3006 totalt) |
utformning på luftintag för bromskylning
Har tröttnat på varma/fadade bromsar och tänkte försöka överösa dom med kalluft. Jag hade tänkt att försöka dra slang och rikta mot skivans centrum (åker idag utan bromssköldar) Då jag misstänker att mängden luft starkt beror på utformingen av luftintaget i fronten / spoilern, därför kommer jag nu till min fråga ang placering och utforming: Vad skall man tänka på / finns det ngt kul att läsa / finns det några enkla tumregler som ni har på lager??? Förslag? Förutsättnigar: *Alfaromeo Alfetta *Punkig Plastspoiler av 70 tals snitt, en bra bit från marken *Plåt och plast är till för att kapas i (dock kapar jag ogärna bort hela frpnten och bygger om) *SPB OK *SBF OK *tanken ör att slangen skall vara 65mm? biltema alu-slang. (tanken är att bilen skall användas i Club Alfa Romeos Car Corsa som bygger på roadsport reglementet ) ![]() _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Antingen köper du nån sorts färdig plasttratt som du bygger in i spoilern eller så tar du bara fram hålsågen...
![]() Lämplig placering ser du på bilden, den är helt ovetenskaplig och representerar bara min egen uppfattning om var det skulle kunna sitta... mvh // Mats ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
acke, dom är väl optimerade för att ge så lite blåsljud som möjligt, vad ger det för effekt om man försöker trycka luft igenom dom??? Blir det inte en kudde av högtryck i "trattens" mynning???? _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Har du kollat i denna tråd? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
Det är väldigt stor risk att det blir övertryck i trattens mynning men det var väl det du ville ha eller?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
är det det??? Vill jag inte ha ett undertryck precis i mynningen??? luftkudde som bromsar flödet???? _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
villl jag inte ha mynningen i ett högtryckområde i fronten men ett lågtyck precis i mynningen för högsta flöde??? typ som en omvänd tratt?? _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Det finns två typer av nozzlar, konvergenta och divergenta. En konvergent nozzel minskar i tvärsnittsarea, tex en basreflex tratt, och accelererar därför luften och orsakar ett tryckfall. En divergent nozzel minskar tvärnsittsarean och bromsar därför in luften och orsakar därmed en tryckökning.
om man ska använda någon nozzel så är det i så fall en som är först lätt konvergent men huvudsakligen divergent så att vi får lägre hastighet på luften. I regel så tror jag inte att man brukar använda nozzlar på kylluftintag till bromsar utan de är ganska enkla i sina former. Notera också att det finns bromskiver som drar kylluften utåt men det finns också de som drar den inåt mitten. Kylluftintag för bromsar på en grupp-c bil: http://www.fastdetails.com/historics http://www.fastdetails.com/historics |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3006 totalt) |