Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 6 besök senaste veckan (257484 totalt) |
Ja det är väl dags att erkänna vad man har gjort nu Kan nog gissa att detta köpet kommer förvåna en del personer... men man måste variera sig lite Efter 5 år med Kadetten (a.k.a. Astretten) så har jag haft en väldigt bra lärdom med den bilen och kört på en hel del banor samt konbanor. Bilen var underhållande, rolig och framförallt driftsäker. Dock så ville jag bygga något nytt, jag hade som sagt haft den i 5 år och det var aldrig tänkt att vara ett livstidsprojekt. Så i huvudet byggde jag upp några kriterier på nästa bil, som målet är skall vara snabbare än Kadetten på alla punkter samt roligare att köra:
<100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant) ~200-250 hk Möjlig att entusiastförsäkra Driftsäker så att man inte avbryter en träff i onödan Många bilar har passerat i huvudet, men ingen som passade in på allt. Opel Speedster (eller Vauxhall VX220 om man vill köpa den billigt) passar in på mycket, iofs inte effekten heller men framförallt så blir försäkringen för dyr. BMW M3 E30 är en vacker bil, men samtidigt väldigt dyr och dyr att modifiera. En onsdag sent i mars fick jag en blocketlänk av Johan (jovani) helt spontant och när jag klickade på den så stod detta:
snygg och pigg merca med cosworth motorn 194 hk.rostskyddad 3ggr gick ej igenom bilprovningen pga för höga avgasvärden dålig tomgång när den är kall Helt klart en av de sämsta annonserna på länge, men i och med den dåliga rubriken så hittade inte så många att det var en 2.5-16 bil. Priset var rätt så jag åkte direkt ut och kollade på den och bad Johan (återigen Jovani) att kolla på den som det Mercafreak han är innan jag länsade bankkontot. Sagt och gjort, plötsligt var jag mercaägare! Den ser verkligen inte vacker ut på en av de annonsbilderna som jag visar ovan, men bilen hade stått sedan januari 2008 så vad kan man förvänta sig? Så, dags att komma till saken. Vad är detta för något? Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -195hk ur en 2.5 liters fyra med KE-Jetronic -RWD med ASD (en form av 'aktiv' differential) -Strikt fyrsitsig med rejält skålade framstolar samt baksäte -Kort styrväxel (jmfrt med standard 190) -Ingen AC, inga elhissar, inga elstolar borgar för bra vikt -Rostfritt extraktorrör original Wikipedialänk för att läsa lite mer om MB 190 16v Helt enkelt ett bra utgångsobjekt för att bli banbil och M3 E30 dräpare ! Bilen i fråga importerades år 2000 och har före mig haft 1 brukare och han har haft bilen som bruksbil till och från rostskyddsverkstan han drev, så bilen är välbehållen och rostskyddad. Den har rullat modiga 23.500 mil men går som en klocka. Till mekandet! Mercan hade som sagt haft riktigt kassa avgasvärden hos SBP, men en rejäl service visade varför! Rotor & fördelare var original sedan bilen var ny, termostaten kass, dålig tomgångsventil samt mindre trevliga insprutningsmunstycken. Allt detta byttes och vips så hade bilen tomgång och ett mycket bättre drag! Ventilkåpan lyftes av och under där stod kammarna rätt och inga gamla oljeavlagringar syntes. Bilder säger fler än 1000 ord! Så efter en rejäl service och första tvätten på länge så såg bilen plötsligt helt okej ut Nu har bygget officiellt dragit igång! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Å just nu gick ju bilen genom besiktningen oxå med rent papper
och eftersom fredrik "fick" åka med mig å mikael till ringen å se på VLN med en gammal mercedes 2,5-16 som körde i grupp-N klassen under 4h racet, och denna bil tog sig runt på 10min helvarvet. Detta i sin tur gjorde ju inte saken lättare för lilla pojken att bestämma vad som skulle göras med hans egna bil Stora fälgar, säkert 19" å uppåt Massvis med vingar ;-) Fullbur med massa korsstag hit å dit karossdelar i kevlar. Ja ni förstår, men efter ett par snabba öl på byns älsta ölhak fick vi ner fredrik på marken igen å inprentade Grupp-A stuket i hans hjärna! Mao, annnan bakspoiler, BBS splittfälgar, å mer mos i motorn, å ett "riktigt" chassi kitt. Iaf, good luck boi! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Du specar upp en Miata och köper dig en Merca. (Fast de är ganska coola faktiskt ) Lycka till med bygget, ska bli kul att följa. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||||||
Nja... > 200 hk i en Miata - I wish _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||||||||
<100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant) => Överladdning _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||||||
Jag tror det ska funka bra, iofs så kommer jag ju att ha ett h*lsikes mycket bättre chassie på denna än Kadetten, det gör nog en större skillnad. En annan anledning att bygga nytt är att det rä billigare än att bygga om den förra bilen med, för nu kunde jag sälja den och få in pengar med.
Det känns som ett väldigt bra recept där, Diebels Alt:en satte sina spår och fick mig att tänka lite mer klart igen, kan nog bli en snabb rackare med det du skriver.
Tack hörrni! Som sagt, känns som man förvånar lite men det är bara skoj Just nu känns det som 190 16v maffian börjar komma ikapp sitt tidigare underläge i antal ganska bra! Nu ska vi allt se till att bilarna ska gå mycket på bana med, inte bara ha en "garagetråd" här
Miatan är sjukt giftig, men alldeles för undermotoriserad. Självklart kan man turbokonvertera då, men då kör man inte längre lagligt eller besiktningsmässigt vilket är ett önskemål jag har. (Fast vi kan ju fortsätta kampas på kullen trots att jag kör limousin nu) Kan ju fortsätta med lite mer bilder! Kanske först borde avslöja att bilen är en automatare Dock så har nu då alla 2.5-16 hos Göteborgsmaffian varit det, så det ska inte vara svårt att bygga om. Dock så måste man hitta alla 16v specifika delarna såsom Dogleg Getraglåda, främre kardan, spakställ o sådant vilket tydligen kan vara riktigt svårt. Så jag tror man kan säga att jag har förbrukar mycket tur framöver när jag hittade detta på rejsa 2 veckor efter att jag köpt bilen: Getraglåda, främre kardan, spakställ, länkage, växelspaksknopp, pedalställ, växellådsbalk samt växellådskudde Minen på min kära flickvän när hon öppnade dörrn och nästan snubblade in i lägenheten över dessa grejer var något förvånad Samt nästan lite oväntat förstående... ...så därför var jag tvungen att fynda mer saker att ställa in hemma! Turen bara fortsatte när det en morgon på rejsa kom ut en uppsättning 8x16" BBS RS Splitfälgar. Vad kan passa bättre på bana till en sådan här bil än sådana fälgar? Nu gäller det bara att renovera upp dem till Träffpunkt 80! Renoverade och klara bör de likna något av dessa: För att få lite mer rejsa-anknytning har jag självklart testat att lätta ur all inredning ...och som dagens frågesport, vilken person på rejsa ser man på sista bilden? Jo det är faktiskt Karl Birgander som hjälpte mig att plocka ur all inredning för att våtdammsuga _överallt_. Innertak, golvmatta, stolar/baksäte - you name it! Iofs åkte sakerna in igen, men det kommer bli lite förändring längre fram Mål: -under 1300kg fulltankad i första tappningen Frågan är, hur mycket måste jag plocka bort för att uppnå det? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Fast jag tror att Figgz vinner på walkover. Min Merca studsar sig fram i tillvaron. Och så saknar den ju 0,2 liter cylindervolym. Figgz - det där ser skitbra ut! Ser fram emot fortsättningen. |
||||||||||||||
Snygg bil! Apropå fälgarna, jag har nyss renoverat mina och det var det drygaste jag någonsin gjort! polerverkstan.se renoverar de för kaffe pengar!
Helt klart värd att skicka de ditt. Lycka till med bilen! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||||||||
I did not see that one coming ! Har nog anat att du skulle byta märke men en Daimler var lite oväntat...
Fränt projekt dock, ett par schyssta skalstolar från lämplig düskwagn skulle juh öka banbruksvärdet en del... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||
Frän kärra.
Tror du kommer att uppleva den som -"Ett par för stora skor" i början. Med tanke på vad du åkte innan Men du växer nog snart i ! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||||||||||
Kraniel - Thanx! Jag ska försöka hålla bra fart både på bilen och projekttråden nu framöver, målet är att ha den rullande i sommar till nån träff, få den ännu fräschare + manuell. I vinter kommer stora jobbet!
Abbe o - Har läst din tråd om fälgarna och kan säga att det ser inte helt kul ut, Zim hade nån lösning som verkade smidig där han spände upp fälgbanorna i en slip. Fast det kanske är värt att lämna in dem ändå, vad talar man om för pengar (ungefär) för att få fälgbanorna någorlunda blanka? Mats - Undra vilka som blir mest förvånade VW gänget eller Opelgänget av att jag nu skall flyga fram i en Merca? Det där med stolarna har du en bra poäng i. Jag har sparat mina Sparco glasfiberstolar (5.7 kg/st) från Kadetten och har klurat på att göra såhär: Nämligen att ta och köpa ett tyg som ser ut som original klädseltyg och klä om stolarna själv, då snackar vi att det är diskretracer! ...sedan skulle man bara ha 2 st svarta 5punktsbälten med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Schysst bil! Har alltid tyckt Mercedes varit mest ett gubbmärke, men 190an har jag bara blivit mer och mer förtjust i senaste tiden och speciellt 2.5-16! Grattis till inköpet, snygga fälgar också! Skönt med rätt låda också.
Förresten, är det Chalmers motorklubb du håller till i? /Klas, F03 _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 6 besök senaste veckan (257484 totalt) |