Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Högljudd efter dämparbyte
951 besök totalt
Jörgen Gustavsson
Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 80


Trådstartare
Högljudd efter dämparbyte

Jag behövde byta slutljuddämpare på bilen. Tänkte det kunde vara kul att bygga något eget och så påpekade mitt alter ego Snål-Jörgen att det antagligen skulle bli billigare också. Det inhandlades en st 2" Appledämpare + rördelar och en flaska whiskey till svetsaren och sen byggdes ett nytt system från mellandämparen och bakåt. Slutresultatet blev en knappt märkbar skillnad i ljudnivå utanför bilen, men inuti! Vilket liv! En viss skillnad hade jag väl räknat med, men det här!
Hade jag kunnat undvika det här från början?
Finns det något man kan göra i efterhand?

_________________
Jörgen Gustavsson
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Re: Högljudd efter dämparbyte

Jörgen Gustavsson skrev:
Jag behövde byta slutljuddämpare på bilen. Tänkte det kunde vara kul att bygga något eget och så påpekade mitt alter ego Snål-Jörgen att det antagligen skulle bli billigare också. Det inhandlades en st 2" Appledämpare + rördelar och en flaska whiskey till svetsaren och sen byggdes ett nytt system från mellandämparen och bakåt. Slutresultatet blev en knappt märkbar skillnad i ljudnivå utanför bilen, men inuti! Vilket liv! En viss skillnad hade jag väl räknat med, men det här!
Hade jag kunnat undvika det här från början?
Finns det något man kan göra i efterhand?


Testa att labba med att ändra upphängninarna av röret. Att resonansen, eller en stående ljudvåg går in i kupén är vanligt och störande vid feta rör, kan ibland avhjälpas med tunnare dubbla rör, annan sträckning av röret eller kanske ändra upphäningar (mer gummibaserat).
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Högljudd efter dämparbyte

Carl R skrev:
Jörgen Gustavsson skrev:
Jag behövde byta slutljuddämpare på bilen. Tänkte det kunde vara kul att bygga något eget och så påpekade mitt alter ego Snål-Jörgen att det antagligen skulle bli billigare också. Det inhandlades en st 2" Appledämpare + rördelar och en flaska whiskey till svetsaren och sen byggdes ett nytt system från mellandämparen och bakåt. Slutresultatet blev en knappt märkbar skillnad i ljudnivå utanför bilen, men inuti! Vilket liv! En viss skillnad hade jag väl räknat med, men det här!
Hade jag kunnat undvika det här från början?
Finns det något man kan göra i efterhand?


Testa att labba med att ändra upphängninarna av röret. Att resonansen, eller en stående ljudvåg går in i kupén är vanligt och störande vid feta rör, kan ibland avhjälpas med tunnare dubbla rör, annan sträckning av röret eller kanske ändra upphäningar (mer gummibaserat).


Ett knep som jag brukar göra , är att prova olika längder på slutröret , för att komma tillrätta med resonans , men det är klart , vissa av mina bilar har hafft ganska långa slutrör

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8370



En annan grej är att se till att mynningen ligger utanför själva karossen, annars kommer ljudet fortplanta sig i plåten....
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



SciroccOMats skrev:
En annan grej är att se till att mynningen ligger utanför själva karossen, annars kommer ljudet fortplanta sig i plåten....


Precis, är man dessutom inte så utseendefixerad så kan man testa med mynningen nedåt, som på Kadett 1,6S

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag hörde talas om att man kunde svetsa fast ett eller två rör en bit in i slutröret för att bryta pulserna och få ner ljudnivå.. vet inte hur det funkar i verkligheten. Bara en flashback som kom fram ur bakhuvudet..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Eric Josefsson skrev:
Jag hörde talas om att man kunde svetsa fast ett eller två rör en bit in i slutröret för att bryta pulserna och få ner ljudnivå.. vet inte hur det funkar i verkligheten. Bara en flashback som kom fram ur bakhuvudet..


Med fördel kan ett perforerat rör sättas inuti slutröret, för att inte få en skarp kant där ljudet kan reflekteras och skapa resonanser.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Jörgen Gustavsson
Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 80


Trådstartare
Att sätta i ett perforerat rör i slutröret låter som något värt att prova. Behöver det vara en spalt emellan slutrörsväggen och det perforerade?

Micke Holmström skrev:


Precis, är man dessutom inte så utseendefixerad så kan man testa med mynningen nedåt, som på Kadett 1,6S


Det har redan mynningen nedåt.

_________________
Jörgen Gustavsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Högljudd efter dämparbyte
951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande