Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
951 besök totalt |
Högljudd efter dämparbyte
Jag behövde byta slutljuddämpare på bilen. Tänkte det kunde vara kul att bygga något eget och så påpekade mitt alter ego Snål-Jörgen att det antagligen skulle bli billigare också. Det inhandlades en st 2" Appledämpare + rördelar och en flaska whiskey till svetsaren och sen byggdes ett nytt system från mellandämparen och bakåt. Slutresultatet blev en knappt märkbar skillnad i ljudnivå utanför bilen, men inuti! Vilket liv! En viss skillnad hade jag väl räknat med, men det här! Hade jag kunnat undvika det här från början? Finns det något man kan göra i efterhand? ![]() _________________ Jörgen Gustavsson |
||||
Re: Högljudd efter dämparbyte
Testa att labba med att ändra upphängninarna av röret. Att resonansen, eller en stående ljudvåg går in i kupén är vanligt och störande vid feta rör, kan ibland avhjälpas med tunnare dubbla rör, annan sträckning av röret eller kanske ändra upphäningar (mer gummibaserat). |
||||
Re: Högljudd efter dämparbyte
Ett knep som jag brukar göra , är att prova olika längder på slutröret , för att komma tillrätta med resonans ![]() ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
En annan grej är att se till att mynningen ligger utanför själva karossen, annars kommer ljudet fortplanta sig i plåten....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Precis, är man dessutom inte så utseendefixerad så kan man testa med mynningen nedåt, som på Kadett 1,6S ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag hörde talas om att man kunde svetsa fast ett eller två rör en bit in i slutröret för att bryta pulserna och få ner ljudnivå.. vet inte hur det funkar i verkligheten. Bara en flashback som kom fram ur bakhuvudet..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Med fördel kan ett perforerat rör sättas inuti slutröret, för att inte få en skarp kant där ljudet kan reflekteras och skapa resonanser. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Att sätta i ett perforerat rör i slutröret låter som något värt att prova. Behöver det vara en spalt emellan slutrörsväggen och det perforerade?
Det har redan mynningen nedåt. ![]() ![]() _________________ Jörgen Gustavsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
951 besök totalt |