Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2816 totalt) |
Hur avskärmar man magnetfält
Mina kamrater är oroliga för att jag sitter för nära tändboxarna i Novan. Vad tror ni..........måste jag skärma av dom....och isåfall hur...??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Wow....ser ut som förarplatsen i nåt som gör Mach 1.2... det kanske den gör också?
![]() Det första som dök upp i huvudet var blymattor men när jag tänker efter så är jag inte säker på att det funkar....funkar iaf mot röntgenstrålning... Och bly väger juh en del... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Ja det börjar likna något...........men bly är ju inte så kul......och inte så snyggt... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Böj till en tunn kopparplåt och ha som låda över och skruva fast den ordentligt så att den jordar i chassit. Å andra sidan bor du ju inte i bilen så risken för att du skall bli för mycket exponerad anser jag vara obefintlig.
![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
||
Precis som Steffe säger tror jag inte att det är någon fara på taket.
När det gäller lågfrekvent "magnetisk" strålning funkar det nog inte så bra att skärma med koppar. Det krävs något magnetisk material typ "mjukjärn". När det gäller HF-strålning är det en annan femma. Då kan man kapsla in med typ en faradays bur... OBS! Jag är ingen expert på området. Finns nog fysiker här som kan reda ut detta mer i detalj. ![]() |
||
Jag höll på och fibblade med den första bilden.......så den blev suddig.
Här får ni en ny... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är den stora burken , längst fram........det är en MSD 7 AL.......vad jag förstår är det något av det kraftigaste som finns.
Hoppas på första racet på Karlskoga..........men då måste man ju vara i verkstaden och skruva. Det har varit väldigt dåligt med detta , det senast halvåret.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Förklara gärna för oss som inte fattar vad alla grejer är bra för, ser juh ut som du ska fjärrstyra Ringhals eller liknande...
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Att det blir många burkar kommer sig av att man har en burk för varje funktion. Det står på varje burk vad de har för funktion. ![]() Jag har dock lite svårt att tro att det ska vara något problem att ha MSD7:an så nära kroppen. Amerikaner brukar ha en förkärlek till varningslappar om de tror nånting kan göra skada. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
hmmm..........nja ...så här är det.... ![]() Allvarligt talat...så har jag inte hunnit sätta mej in i helheten. Den stora boxen högst upp, är MSD boxen......resten är styrboxar som går att använda till allt möjligt. Den stora röda boxen......är en retard-box....... Den med vredet , är startvarvet. Den under är en trestegs box......som går att använda på olika sätt....... Den under...är en varvtalsstyrd brytare. Det finns en mängd olika möjligheter att koppla boxarna.......och vi har inte bestämt hur det kommer att köras i slutänden. Det normala är att är väl att man styr startvarv, lustgas, växlingslampa och olika förtändning , beroende på varvtal och lustgas....mmmm _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Håkan,
Har du kört med en MSD 7 på bana tidigare? På vägen har de en tendens att gå varma och enligt MSD är de ju tänkta för korta stunder. 6:an finns ju i en "Circle Track"-version, men det är såvitt jag begriper bara gummifästen som skiljer mot DR-versionen. Jag vet att man inte ska vara så försiktig som jänkarna säger alla gånger... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Du kanske jag kan övertala besiktnineni SLC att det är defrostern..........så kan jag skrota bort värmepaketet.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
om håren på benen reser sig kan du börja fundera på om det är vettigt..
![]() Men du, innebär detta att du drar högspända kablar genom torpeden? Huga. Jag har kört med en MSD 6A på bruksbilen med bara bra erfarenheter, men det kanske är en helt annan femma? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ehumm. Nu sträcker jag mig på gränsen av mitt korpulensområde, men i bakgrundssurret på garaget
![]() ![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||
Re: Hur avskärmar man magnetfält
Hörselproppar funkar bra om man vill avskärma sig från kamraterna. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2816 totalt) |