Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gängknas till 2 hjulbultar hur illa?
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (6492 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Sedan byte till "nya" nav i samband med bromsbyte fram har jag noterat att 2 hjulbultar på vänstersida inte går att dra in utan att suga i lite, gängorna ser lite väl "fräscha" ut i framkant när man sedan drar ut dom. Med andra ord har jag en tveksam gänga till 2 hjulbultar.

Går det att rädda detta eller vad gäller? Bultarna sitter såklart fast ordentligt men det känns inte rätt, sedan undrar jag om bultarna tar stryk först eller navet, vilket brukar ha mjukast "gänga" liksom.
Sorry för mina ev. knasiga förklaring men jag är newbie

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008

Dra rent med gängtapp i hålen och rensa med gängsnitt på bultarna, en droppe olja på de fräscha gängorna och testa igen.

OBS! Tänk på att det är viktigt med bra hålkänsla när det skall gängas

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hjulskruv skall dras torrt.

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

BaaderMeinhof skrev:
Dra rent med gängtapp i hålen och rensa med gängsnitt på bultarna, en droppe olja på de fräscha gängorna och testa igen.

Tackar för den infon..

Det där med gängning och hålkänsla ja, varje gång jag skall på med ett hjul tänker jag Pinnbultar Pinnbultar Pinnbultar men längre än så kommer jag aldrig.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Åker man BMW, måste man ha en gängtapp och extra hjulbultar på hyllan.

Gänga hålet...och kasta bulten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:

Skulle vara tacksam om nån som har (h)järnkoll en gång för alla kan förklara för mig när skruvförband ska vara torra, smorda, molybdensmörja/pulver, whatever? Tycker man hör/läser olika rekommendationer ang detta hela tiden...

Rice and shine
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008

Re:

Johan Sjöström skrev:
BaaderMeinhof skrev:

Tackar för den infon..

Det där med gängning och hålkänsla ja, varje gång jag skall på med ett hjul tänker jag Pinnbultar Pinnbultar Pinnbultar men längre än så kommer jag aldrig.

Det finns BMW med riktiga bromsar och pinnbult i originalutförande, du har ju haft en själv vetja :

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
MaZ skrev:

Skulle vara tacksam om nån som har (h)järnkoll en gång för alla kan förklara för mig när skruvförband ska vara torra, smorda, molybdensmörja/pulver, whatever? Tycker man hör/läser olika rekommendationer ang detta hela tiden...

Det beror ju på förbandet. Olika typer av förband har olika förutsättningar = olika rekommendationer för smörjning (eller inte).

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
MaZ skrev:

Det beror ju på förbandet. Olika typer av förband har olika förutsättningar = olika rekommendationer för smörjning (eller inte).

Det så klart, men finns det tumregler? Av vilken anledning ska t.ex. hjulskruvar dras torrt?
Vad händer om jag anoljar mina skruvar (på gängan och konan) innan jag drar fast hjulet?

Rice and shine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
MaZ skrev:

Politikersvar!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Lars Falk skrev:

Vad händer om jag anoljar mina skruvar (på gängan och konan) innan jag drar fast hjulet?

Inte ett skit skulle jag tro, inte mer än att du blir lite gladare när du ska ta lös hjulet nästa gång.

Jag har i alla år alltid lagt en droppe motorolja på mina hjulmuttrar.
Dock har jag bara oljat gängan, inte konan.
Vad jag vet så jag det inte fått några negativa konsekvenser.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Finns ju viss risk att man drar åt för hårt eftersom man har minskat friktionen i gängorna så att man sträcker bulten tidigare än väntat. Men det borde inte vara så stor risk för det vad det gäller hjulbultar, för där är väl den största friktionen i anliggningsytan mellan bult och fälg, eller?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
MaZ skrev:

Det så klart, men finns det tumregler? Av vilken anledning ska t.ex. hjulskruvar dras torrt?

Gick en skruvförbandskurs och denna kom upp specifikt, kommer naturligtvis inte ihåg exakt varför man inte skulle smörja men jag fick en utförlig och komplicerad förklaring som mynnade ut i att man inte skall smörja hjulskruvar.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Har i alla år lagt lite kopparpast just på gängorna & dragit med 1m långt skaft tills jag
tyckt det var lagom.
Aldrig problem med gängor eller lösa skruvar.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

med gamla torra rostiga gängor kan man väl aldrig få rätt moment?
oftast går ju torra hjulbultar trögt som fan.. jag har alltid kört med smorda gängor..
om allt står rätt till ska man kunna dra en skruv/mutter i bott för hand anser jag, precis som det en gång var när bilen rullade ut ur fabriken..

Ekerö
Här sen Jul 2007

Re:

Lars Falk skrev:

Här kan du få Bosse Bildoktorns svar (=smörjas)
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article275676.ab

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
För er som inte orkar klicka

Bosse Bildoktor:

Innan hjulen monteras bör skruvarna/muttrarna smörjas, annars rostar de lätt fast. I många instruktionsböcker står det att gängorna ska vara torra och att hjulen blir för hårt åtskruvade om man smörjer dem. Men med mer än 30 års erfarenhet och vetenskapliga undersökningar i bagaget vågar jag påstå att man utan risk kan smörja gängorna med motorolja eller kopparpasta. Hjulskruvarna är tillverkade av ett mycket starkt material. Det bevisas inte minst av hur mycket stryk de tål när okänsliga bilmekar drar åt med tryckluftsdrivna maskiner.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag smörjer gängan med lite kopparpasta, har bara haft problem med lösa hjul en gång och då berodde det på slarv från min sida. Hade helt enkelt glömt att dra åt hjulmuttrarna.

Konan låter jag vara torr, både på fälgen och muttern/skruven.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bosse bilförstöraren ja, undrar hur många som tar honom på allvar och sabbar sina bilar.

Kommer ihåg hur han visade det där på TV och dessutom visade att man skulle smörja ytan mellan nav/bromsskiva och fälg, han sprayade kopparpasta ordentligt på bromsskivans centrum, givetvis hamnade en hel del på slitytan på skivan...

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

MaZ skrev:
Bosse bilförstöraren ja, undrar hur många som tar honom på allvar och sabbar sina bilar.

Kommer ihåg hur han visade det där på TV och dessutom visade att man skulle smörja ytan mellan nav/bromsskiva och fälg, han sprayade kopparpasta ordentligt på bromsskivans centrum, givetvis hamnade en hel del på slitytan på skivan...

Visst gjordes det en "utredning" på detta sedan och han gick ut och ändrade sin rekommendation till att man inte ska smörja kontaktytan mellan fälg och nav?

Vilket man ju såklart inte ska, bättre sätt att förstöra friktionsförbandet mellan fälg och nav får man ju leta efter.
Lite gegga precis på centrumstyrningen brukar jag dock lägga, och även en liten klutt kopparpasta hjulskruvarna på bruksbilarna.
Räserbilen byter man ju hjul på så ofta så de aldrig hinner fastna

Här sen Aug 2003

Re: Gängknas till 2 hjulbultar hur illa?

Johan Sjöström skrev:
Går det att rädda detta eller vad gäller?

Inga problem, det fixar vi när vi skruvar styrstagen på plats!
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (6492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande