| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gängknas till 2 hjulbultar hur illa?
|
13 besök senaste veckan (6492 totalt) |
|
Sedan byte till "nya" nav i samband med bromsbyte fram har jag noterat att 2 hjulbultar på vänstersida inte går att dra in utan att suga i lite, gängorna ser lite väl "fräscha" ut i framkant när man sedan drar ut dom. Med andra ord har jag en tveksam gänga till 2 hjulbultar. Går det att rädda detta eller vad gäller? Bultarna sitter såklart fast ordentligt men det känns inte rätt, sedan undrar jag om bultarna tar stryk först eller navet, vilket brukar ha mjukast "gänga" liksom. Sorry för mina ev. knasiga förklaring men jag är newbie _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Dra rent med gängtapp i hålen och rensa med gängsnitt på bultarna, en droppe olja på de fräscha gängorna och testa igen.
OBS! Tänk på att det är viktigt med bra hålkänsla när det skall gängas
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||
|
Re:
Tackar för den infon.. Det där med gängning och hålkänsla ja, varje gång jag skall på med ett hjul tänker jag Pinnbultar Pinnbultar Pinnbultar men längre än så kommer jag aldrig. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Åker man BMW, måste man ha en gängtapp och extra hjulbultar på hyllan.
Gänga hålet...och kasta bulten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Skulle vara tacksam om nån som har (h)järnkoll en gång för alla kan förklara för mig när skruvförband ska vara torra, smorda, molybdensmörja/pulver, whatever? Tycker man hör/läser olika rekommendationer ang detta hela tiden...
|
||||||||
|
Re:
Det finns BMW med riktiga bromsar och pinnbult i originalutförande, du har ju haft en själv vetja :
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||
|
Re:
Det beror ju på förbandet. Olika typer av förband har olika förutsättningar = olika rekommendationer för smörjning (eller inte). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Det så klart, men finns det tumregler? Av vilken anledning ska t.ex. hjulskruvar dras torrt? Vad händer om jag anoljar mina skruvar (på gängan och konan) innan jag drar fast hjulet? |
||||||||
|
Re:
Politikersvar!
|
||||||||
|
Re:
Inte ett skit skulle jag tro, inte mer än att du blir lite gladare när du ska ta lös hjulet nästa gång. Jag har i alla år alltid lagt en droppe motorolja på mina hjulmuttrar. Dock har jag bara oljat gängan, inte konan. Vad jag vet så jag det inte fått några negativa konsekvenser. |
||||||||
|
Finns ju viss risk att man drar åt för hårt eftersom man har minskat friktionen i gängorna så att man sträcker bulten tidigare än väntat. Men det borde inte vara så stor risk för det vad det gäller hjulbultar, för där är väl den största friktionen i anliggningsytan mellan bult och fälg, eller?
Re:
Gick en skruvförbandskurs och denna kom upp specifikt, kommer naturligtvis inte ihåg exakt varför man inte skulle smörja men jag fick en utförlig och komplicerad förklaring som mynnade ut i att man inte skall smörja hjulskruvar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
med gamla torra rostiga gängor kan man väl aldrig få rätt moment?
oftast går ju torra hjulbultar trögt som fan.. jag har alltid kört med smorda gängor.. om allt står rätt till ska man kunna dra en skruv/mutter i bott för hand anser jag, precis som det en gång var när bilen rullade ut ur fabriken.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
|
Re:
Här kan du få Bosse Bildoktorns svar (=smörjas)
http://www.aftonbladet.se/bil/bosseb _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||
|
För er som inte orkar klicka
Bosse Bildoktor: Innan hjulen monteras bör skruvarna/muttrarna smörjas, annars rostar de lätt fast. I många instruktionsböcker står det att gängorna ska vara torra och att hjulen blir för hårt åtskruvade om man smörjer dem. Men med mer än 30 års erfarenhet och vetenskapliga undersökningar i bagaget vågar jag påstå att man utan risk kan smörja gängorna med motorolja eller kopparpasta. Hjulskruvarna är tillverkade av ett mycket starkt material. Det bevisas inte minst av hur mycket stryk de tål när okänsliga bilmekar drar åt med tryckluftsdrivna maskiner. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Jag smörjer gängan med lite kopparpasta, har bara haft problem med lösa hjul en gång och då berodde det på slarv från min sida. Hade helt enkelt glömt att dra åt hjulmuttrarna.
Konan låter jag vara torr, både på fälgen och muttern/skruven. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
|
Bosse bilförstöraren ja, undrar hur många som tar honom på allvar och sabbar sina bilar.
Kommer ihåg hur han visade det där på TV och dessutom visade att man skulle smörja ytan mellan nav/bromsskiva och fälg, han sprayade kopparpasta ordentligt på bromsskivans centrum, givetvis hamnade en hel del på slitytan på skivan...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Visst gjordes det en "utredning" på detta sedan och han gick ut och ändrade sin rekommendation till att man inte ska smörja kontaktytan mellan fälg och nav? Vilket man ju såklart inte ska, bättre sätt att förstöra friktionsförbandet mellan fälg och nav får man ju leta efter. Lite gegga precis på centrumstyrningen brukar jag dock lägga, och även en liten klutt kopparpasta hjulskruvarna på bruksbilarna. Räserbilen byter man ju hjul på så ofta så de aldrig hinner fastna
_________________ Peter Sternersson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (6492 totalt) |