Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är det framför intercoolern? (bild)
1, 2   >>
2465 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Som sagt:

Vad är det för slang som sitter framför intercoolern?
http://rally.racing-live.com/img/wallpapers/wlpp1_800.jpg

Halland
Här sen Maj 2003

Tja, fritt spånat så skulle det väl kunna vara någon form av vattensprutningsanläggning? T.ex. en porfylld slang som läcker ut vatten om man trycksätter den?

Vild gissning dock...

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Tja, fritt spånat så skulle det väl kunna vara någon form av vattensprutningsanläggning? T.ex. en porfylld slang som läcker ut vatten om man trycksätter den?

Vild gissning dock...

Jag funderare på nåt sånt oxå.
Men de enda vattensprutanläggningar jag sett har haft sprinklers.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan ju vara en kylslinga till tex servot eller något i den stilen...

Göteborg
Här sen Jul 2003

Kan det vara kylningen till styrservon? Eller är jag ute och cyklar.

--VVTS--
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag fyller i med två ovanstående talare..

kylning till servot..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Kan det verkligen behövas?

Det händer rätt ofta, 1 bil på tre rally kanske som får problem med servostyrningen.
Nåt som låter som väldigt mycket i mina öron. Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Daniel5xQ skrev:
Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?

De svänger väl minst dubbelt så mycket som en Svensson på samma sträcka?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Erik B skrev:
Daniel5xQ skrev:
Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?

De svänger väl minst dubbelt så mycket som en Svensson på samma sträcka?

De kör ivartfall längre sträckor.

Styr gör man mest med gas o broms egentligen.
Men att vätskan kan bli så varm att den måste kylas...

Ska minsann mäta före och efter i behållaren nästa rally =)

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2137&highlight=vattenkyld

(Vi har ju diskuterat sprayad intercooler förut... Kan ju iofs vara nå'n kylslinga oxå...)

Rice and shine
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Bert Svensson skrev:
på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon

ofan.

Måste vara Rogers V4:a som det kokar på

Då borde man kanske kolla upp det faktiskt.

Alideberg
Här sen Jan 2004

Bert Svensson skrev:

visst är det så sitter kyl till servon på min gammla audi 100 ,alltså inte alls ovanligt

Vargön
Här sen Feb 2003

Japp det är ett rör för servokylning.
om man använder stora rattutslag mycket(rattar mycket från lock till lock) så får du högre flöde genom servosystemet och högre friktion, pumpen jobbar hårdare och värmer oljan. Servooljan ska ligga runt 100 grader i temp, uppåt 140-150 grader börjar den bli överhettad och kan koka...

Rödluvan här på forumet kan besvara detta bättre än mig, han jobbar med sånt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Erik (fd Mooseman) skrev:
Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.

Nu blir det lite OT här...
Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Man gör detta, på fullt allvar. Jag har sett bromspapper på en supra som de bromsade utan och med (i den ordningen) denna funktion. Bromsningen med sprayet visade på 60hk effektvinst. Kommer inte ihåg exakt hur mkt hk de bormsade, men runt 500.. Mao är det effektivt men dyrt med detta.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003

Anders Jeppsson skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:

Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den

Etanol förångas vid 78 °C och vatten vid 100 °C. Etanol har en ångbildningsentalpitet 841 kJ/kg, vatten har 2260 kJ/kg. Med en rumstemperatur på 20 °C och vindstilla så dunstar det antagligen mer etanol än vatten, men om man åker i 100 km/h så blåser det en hel del. Då borde vattnet ånga bort mer energi på grund av dess överlägsna ångbildningsentalpitet.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Att ha lustgas på icn Brukar främst vara intressant när du bänkar bilen eller om du kör stripp o står ute i värmen med motorn på i lineuppen. sen e det så att det e inte så populärt att spilla saker på plattan så då e lustgas perfekt då det förångas.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

Hej!

Som några tidigare varit inne på så är det garanterat en olje-kylslinga. Dessa metallrörskylare används som kylare till t.ex. transmissioner. BMW 535 Alpina B10 BiTurbo har t.ex. en sådan slinga under stötfångaren bak för kylning av bakaxelnsolja. Men det finns andra bilar med dessa slingor för kylning av växellådeolja eller hydrauloljan till servosystemet.

Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:

Att slabba med vätskor som brinner bra och med ganska osynlig låga runt motorn skulle jag säga är AJ AJ om man är rädd om bilen och livet.
De som får läckage nånstans brukar kunna ståta med fina motorbränder

1, 2   >>
2465 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande