Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är det framför intercoolern? (bild)
1, 2   >>
2465 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vad är det framför intercoolern? (bild)

Som sagt:

Vad är det för slang som sitter framför intercoolern?
http://rally.racing-live.com/img/wallpapers/wlpp1_800.jpg

_________________
Daniel Steiner
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Tja, fritt spånat så skulle det väl kunna vara någon form av vattensprutningsanläggning? T.ex. en porfylld slang som läcker ut vatten om man trycksätter den?

Vild gissning dock...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Tja, fritt spånat så skulle det väl kunna vara någon form av vattensprutningsanläggning? T.ex. en porfylld slang som läcker ut vatten om man trycksätter den?

Vild gissning dock...


Jag funderare på nåt sånt oxå.
Men de enda vattensprutanläggningar jag sett har haft sprinklers.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan ju vara en kylslinga till tex servot eller något i den stilen...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Kan det vara kylningen till styrservon? Eller är jag ute och cyklar.

_________________

--VVTS--
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag fyller i med två ovanstående talare..

kylning till servot..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Kan det verkligen behövas?

Det händer rätt ofta, 1 bil på tre rally kanske som får problem med servostyrningen.
Nåt som låter som väldigt mycket i mina öron. Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Daniel5xQ skrev:
Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?


De svänger väl minst dubbelt så mycket som en Svensson på samma sträcka?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Erik B skrev:
Daniel5xQ skrev:
Vad är det som gör att det blir
så hög belastning?


De svänger väl minst dubbelt så mycket som en Svensson på samma sträcka?


De kör ivartfall längre sträckor.

Styr gör man mest med gas o broms egentligen.
Men att vätskan kan bli så varm att den måste kylas...

Ska minsann mäta före och efter i behållaren nästa rally =)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2137&highlight=vattenkyld

(Vi har ju diskuterat sprayad intercooler förut... Kan ju iofs vara nå'n kylslinga oxå...)

_________________

Rice and shine
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Bert Svensson skrev:
på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon


ofan.

Måste vara Rogers V4:a som det kokar på

Då borde man kanske kolla upp det faktiskt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Bert Svensson skrev:
på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon


visst är det så sitter kyl till servon på min gammla audi 100 ,alltså inte alls ovanligt

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Japp det är ett rör för servokylning.
om man använder stora rattutslag mycket(rattar mycket från lock till lock) så får du högre flöde genom servosystemet och högre friktion, pumpen jobbar hårdare och värmer oljan. Servooljan ska ligga runt 100 grader i temp, uppåt 140-150 grader börjar den bli överhettad och kan koka...

Rödluvan här på forumet kan besvara detta bättre än mig, han jobbar med sånt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Erik (fd Mooseman) skrev:
Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.


Nu blir det lite OT här...
Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Man gör detta, på fullt allvar. Jag har sett bromspapper på en supra som de bromsade utan och med (i den ordningen) denna funktion. Bromsningen med sprayet visade på 60hk effektvinst. Kommer inte ihåg exakt hur mkt hk de bormsade, men runt 500.. Mao är det effektivt men dyrt med detta.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Anders Jeppsson skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.


Nu blir det lite OT här...
Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den


Etanol förångas vid 78 °C och vatten vid 100 °C. Etanol har en ångbildningsentalpitet 841 kJ/kg, vatten har 2260 kJ/kg. Med en rumstemperatur på 20 °C och vindstilla så dunstar det antagligen mer etanol än vatten, men om man åker i 100 km/h så blåser det en hel del. Då borde vattnet ånga bort mer energi på grund av dess överlägsna ångbildningsentalpitet.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Att ha lustgas på icn Brukar främst vara intressant när du bänkar bilen eller om du kör stripp o står ute i värmen med motorn på i lineuppen. sen e det så att det e inte så populärt att spilla saker på plattan så då e lustgas perfekt då det förångas.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Som några tidigare varit inne på så är det garanterat en olje-kylslinga. Dessa metallrörskylare används som kylare till t.ex. transmissioner. BMW 535 Alpina B10 BiTurbo har t.ex. en sådan slinga under stötfångaren bak för kylning av bakaxelnsolja. Men det finns andra bilar med dessa slingor för kylning av växellådeolja eller hydrauloljan till servosystemet.

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Anders Jeppsson skrev:


Nu blir det lite OT här...
Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den


Att slabba med vätskor som brinner bra och med ganska osynlig låga runt motorn skulle jag säga är AJ AJ om man är rädd om bilen och livet.
De som får läckage nånstans brukar kunna ståta med fina motorbränder

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är det framför intercoolern? (bild)
1, 2   >>
2465 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande