Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2465 besök totalt |
Vad är det framför intercoolern? (bild)
Som sagt: Vad är det för slang som sitter framför intercoolern? http://rally.racing-live.com/img/wal _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag funderare på nåt sånt oxå. Men de enda vattensprutanläggningar jag sett har haft sprinklers. _________________ Daniel Steiner |
||||
Kan det verkligen behövas?
Det händer rätt ofta, 1 bil på tre rally kanske som får problem med servostyrningen. Nåt som låter som väldigt mycket i mina öron. Vad är det som gör att det blir så hög belastning? _________________ Daniel Steiner |
||||
De kör ivartfall längre sträckor. Styr gör man mest med gas o broms egentligen. Men att vätskan kan bli så varm att den måste kylas... Ska minsann mäta före och efter i behållaren nästa rally =) _________________ Daniel Steiner |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
(Vi har ju diskuterat sprayad intercooler förut... ![]() |
||||
på min kadett gsi 16v så går röret till servon i en slinga framför kylet + att jag har sett det på flera std bilar.Jag har ju hört om flera tävlingsbilar där dom har haft problem med att servoljan kokar har till och med sett bilder på när dom har särskild kyl till servon
|
||||
ofan. Måste vara Rogers V4:a som det kokar på ![]() Då borde man kanske kolla upp det faktiskt. _________________ Daniel Steiner |
||||
visst är det så sitter kyl till servon på min gammla audi 100 ,alltså inte alls ovanligt _________________ Jörgen Andersson |
||||
Japp det är ett rör för servokylning.
om man använder stora rattutslag mycket(rattar mycket från lock till lock) så får du högre flöde genom servosystemet och högre friktion, pumpen jobbar hårdare och värmer oljan. Servooljan ska ligga runt 100 grader i temp, uppåt 140-150 grader börjar den bli överhettad och kan koka... Rödluvan här på forumet kan besvara detta bättre än mig, han jobbar med sånt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det nya i kylning av intercoolers är ju annars lustgaskylning. Man sprayar ic med lustgas under färd helt enkelt. Detta må vara servokylslinga, men på de flesta gatbilar som har detta utseendet med eftermonterade rör framför ic så är det lustgaskylning som monterats.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Nu blir det lite OT här... Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ![]() ![]() ![]() |
||||
Man gör detta, på fullt allvar. Jag har sett bromspapper på en supra som de bromsade utan och med (i den ordningen) denna funktion. Bromsningen med sprayet visade på 60hk effektvinst. Kommer inte ihåg exakt hur mkt hk de bormsade, men runt 500.. Mao är det effektivt men dyrt med detta.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Etanol förångas vid 78 °C och vatten vid 100 °C. Etanol har en ångbildningsentalpitet 841 kJ/kg, vatten har 2260 kJ/kg. Med en rumstemperatur på 20 °C och vindstilla så dunstar det antagligen mer etanol än vatten, men om man åker i 100 km/h så blåser det en hel del. Då borde vattnet ånga bort mer energi på grund av dess överlägsna ångbildningsentalpitet. _________________ Mikael Arnberg |
||||
Att ha lustgas på icn Brukar främst vara intressant när du bänkar bilen eller om du kör stripp o står ute i värmen med motorn på i lineuppen. sen e det så att det e inte så populärt att spilla saker på plattan så då e lustgas perfekt då det förångas.
![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Hej!
Som några tidigare varit inne på så är det garanterat en olje-kylslinga. Dessa metallrörskylare används som kylare till t.ex. transmissioner. BMW 535 Alpina B10 BiTurbo har t.ex. en sådan slinga under stötfångaren bak för kylning av bakaxelnsolja. Men det finns andra bilar med dessa slingor för kylning av växellådeolja eller hydrauloljan till servosystemet. _________________ ![]() |
||||
Att slabba med vätskor som brinner bra och med ganska osynlig låga runt motorn skulle jag säga är AJ AJ om man är rädd om bilen och livet. De som får läckage nånstans brukar kunna ståta med fina motorbränder ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2465 besök totalt |