| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig behållare för att ta med sig två liter bensin?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3709 totalt) |
|
Lämplig behållare för att ta med sig två liter bensin?
M2an får ju soppatorsk precis som M3 E36 och E46 långt innan soppan är slut i tanken (allt skvimpar över till vänster tankhalva och pickupen är i högra). Med riktigt bra sidogrepp och fullgas i längre högersvängar så suger de luft. De äldre bilarna hackar bara till kort i svängen medan M2an tyvärr stannar helt vilket är väldigt jobbigt eftersom man måste bli bogserad av banan trots att man har över en tredjedels tank kvar. Vad man behöver är bara någon liter soppa att hälla i bilen när den stannat. Då går motorn igång och den passiva jetpumpen som pumpar över soppa från vänster halva till höger kan börja pumpa över av all den soppa som finns kvar i vänster halva. Sist så var det 14 liter kvar där men bilen stannade och gick inte att starta förräns höger halva fått i sig någon enstaka liter. Hela tankarmaturen är utbytt en gång vilket inte gjorde någon skillnad och BMW kollar på vad som kan/ska göras men för stunden så behöver jag en liten liten behållare som går att ha med sig på banan på ett säkert sätt. Ju större och tyngre desto sämre naturligtvis. Så jag letar efter en tålig behållare på typ 2 liter som kan sitta fast i bagageutrymmet som man med pip kan fylla i tanken vid stopp. 5-literdunkar är det minsta jag hittar än så länge. Någon som har en bra ide på behållare? _________________ Magnus Thomé
|
||
|
https://www.outdoorexperten.se/p-311
Kan detta vara nåt? En del hojåkare har sådana och liknande som nödreserv. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Google 1sekund :P
Lite spännremmar så funkar kanske någon av dessa? https://www.mandp.co.uk/auxiliary-fu http://690enduror.blogspot.com/2014/ _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Du behöver även en pip för att trycka undan luckan i armaturen om din bil har en sådan.
Nått sånt här kan ju funka https://www.northbike.se/kapell-vask _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
https://www.revzilla.com/motorcycle/
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re: Lämplig behållare för att ta med sig två liter bensin?
Det kanske är för enkelt, men som alternativ till PET-flaska med extrabränsle, operera dit ett externt utjämningsrör mellan tankhalvorna, typ som vissa äldre BMW har. Finns det verkligen inget eftermarknadsfix, måste ju vara ett relativt vanligt problem i banåkakretsar? Typ ta upp två hål, montera ett par smarta anslutningar som håller garanterat tätt och mellan dessa en bit slang/rör som förenar halvorna... Typ så här fast för M2-tanken...:
|
||
|
Eftersom denna reservdunk måste sitta fast ordentligt skulle montaget även kunna omfatta en bränslepump och dra ner utgående slang/rör ner i bränslepåfyllningen på bilen. När bilen stannar har du en separat strömställare i kupén (eller sätter i kontakten i cigguttaget) där du kör denna pump och fyller på ett par liter utan att kliva ur bilen.
Finns kit med cachetankar med fäste för (inbyggd) pump som nog skulle passa för detta. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
Ur ett säkerhetsperspektiv är det väl fullkomligt vansinne att ge sig ut på bana med en bil som med stor sannolikhet kan stanna i vilken kurva som helst? Jag hade iaf inte lämnat depån med en bil om jag bedömer att det är mer än 1% risk att jag blir stående ute på banan, och jag skulle inte vilja att andra förare på banan gör det heller.
Det inträffar redan alldeles för många "nära ögat"-ögonblick på grund av bilar som står illa till vid bankanten, och inte sällan förare som inte har vett att ta skydd. Att planera för soppatorsk och att gå ut och tanka känns spontant inte bra. Omkopplingsfunktion, extratank eller rejstank är väl det enda som är i närheten av att vara säkerhetsmässigt acceptabelt. _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||
|
Självklart så får man vänta på rescue innan man över huvud taget kliver ur bilen. Mest för att rescue ska slippa bogsera bilen till depå så är det här en nödlösning för att kunna släppa på grönflagg lite fortare. OM det tar slut tidigare än man räknat med.
Bilen tvärstannar ju inte. Första gången kunde jag rulla bort till ett okej ställe att stanna på, andra gången (efter att hela tankarmaturen bytts ut) så kunde jag rulla längs rakan med bra fart ändå bort till depån. Men det är verkligen ett skitsurt problem. För att ha marginal med soppan nu framöver tills det blir löst på riktigt så får jag åka och tanka när det gått åt drygt tjugo liter. Dvs det räcker inte ens för två tjugominuterspass. Jag väntar på besked från BMW hur de ser på problemet. Många bra tips på liten tank, tackar! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Camelback är ett idiotiskt förslag...
Går det inte att blocka reservtanken (det låter ju som påfyllning och pump sitter i samma halva)? Imponerande svagt att inte kunna konstruera fungerande bränslelösningar.
|
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Funkar ju säkert kanon på banor som går i vänstervarv
Kruxet med att hälla i 2l är att du ändå måste till depån och tanka eller åka till närmaste mack. Det behöver du iofs göra ändå. Men du slipper iaf bli bärgad av banan. Jag hade nog siktat på att ha 2-4 20l dunkar med mig till depån för att slippa åka till mack. Tanka så fort man vet att det går i en 20l dunk. Vilket i princip blir efter varje pass låter det som. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Jag hade kollat på att bara vid bana kunna "tjuvkoppla" pumpen som matar över till rätt tank halva så de aldrig händer
Antingen om det går i bilens styrsystem att programmera. Annars dra en seriös provisorisk egen matning. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Re:
Finns bara pump på ena sidan, den pumpar över från andra halvan med hjälp av venturi från returen ofta på bilar med sadeltank. Till E36 finns kit från Bimmerworld där man sätter i en extra pump på andra sidan och paralellkopplar dessa. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Re:
Problemet är väl snarare att Magnus bil är ganska nära på helt original och fortfarande under garanti samt att Magnus har begränsad möjlighet till att bygga någon "one of lösning" själv. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Ja jag förstår (delvis) men tror att det blir svårt att få BMW att lösa så att bilen fungerar för bankörning?
Annars tycker jag nog att ha en helt fristående lösning med en fastskruvad /fastsurrad lösning på en lämplig liten tank med några liter bränsle och pump typ via cigguttaget med en brytare man kan slå till när det börjar hacka, dvs utan att behöva stanna och kliva ur. Borde ju finnas på tank röret någon avluftningsslang eller liknande man kan skarva in sig på med något t-stycke plus backventil som pumpar ner några liter relativt snabbt direkt när den dör, så man kan starta och åka vidare utan risk att bli stående vid sidan _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Det är fortfarande inte utrett om det är ett konstruktionsfel eller en batch med tankarmaturer som det är fel på, men jag är ganska säker på att det är det förra.
Det är lite absurt att BMW lyckats schabbla till sitt redan halvkassa upplägg i E36 och E46 till nu fullständigt katastrofalt kass, att bilen dör helt istället för att bara hacka till kort. Tidigare drevs den passiva jetpumpen av soppaflödet från returen från motorn vilket under fullgas i sväng inte alltid räckte för att pumpa över tillräckligt fort. Nu har de ändrat så att i och för sig samma överflöde från tryckregulatorn driver jetpumpen men att tryckregulatorn nu sitter i tanken. Flödet som driver jetpumpen går alltså direkt till jetpumpen utan omvägen fram och tillbaka från motorn. Jag har klurat på varför det gör skillnad och är inte 100% säker. Det uppenbara är ju att på de äldre bilarna så finns det en del soppa kvar i den långa returledningen när motorn hackar till. Men om nu soppan till motorn är slut så borde ju trycket försvinna och därmed flödet i returen försvinna även om det ligger soppa i returledningen. Men de äldre bilarna tvärdör ju inte. Men det är någonting jag missat i mitt tänk bevisligen eftersom beteendet skiljer. Vi får se hur BMW väljer att agera till att börja med. De kan ju liksom inte argumentera att deras M-bilar inte ska klara bankörning. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Om inte BMW löser det tycker jag fortfarande att det absolut enklaste fixet skulle vara ett utjämnade förbindelserör.
(fast det kräver ju lite mek och lämpliga anslutningar som går att montera i hål som man får ta upp i resp tankhalva) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig behållare för att ta med sig två liter bensin?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3709 totalt) |

