Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 177, 178, 179 >> 33 besök idag (875598 totalt) |
Anderstorp 2012 Bmw Sport Club
Träffen till ära hade familjen hyrt stuga i närheten av banan, det var ankomst redan på lördag eftermiddag och det kändes gött att vara på plats och slutföra bilen lite innan vi startade dagen. Vaknade upp lite väl tidigt i vanlig ordning så det blev ingen stress precis, vi var framme vid banan cirka en timme innan vi funkisar hade vårt möte. Det man möttes av var väl inte någon vacker syn precis. Regnet öste ner rätt bra och hela ytan vi hade i depån var belamrad med lastbilar motivlackerade och med massa lampor, till detta även drivor med ölburkar och annat festligt. Man undrade ett tag var tusan vi skulle ta vägen. Efter att ha kört runt lite i depån gick vi runt och hälsade på lite Cupfolk, det gäller att passa på nu för sedan är man inte speciellt social av sig. Regnet det fortsätter och det börjar bli dags för besiktning av gatbilarna, samtidigt börjar en del lastbilar att lämna området vilket verkar lovande. Besiktningen i sig flöt på bra utan några skandaler och det är ett ypperligt tillfälle att tjöta lite med folket och bråka med Audigubbarna vilket jag aldrig kommer att sluta med :- ) I slutet av besiktningen skulle jag låna ut min bil och då visade det sig att batteriet var slut, ett stort tack till Norrbaggen Skjoldhammer som hjälpte mig igång, bilen fick helt enkelt stå på tomgång under förarmötet och efter det höll det hela dagen och fortfarande. Mötet var i vanlig ordning av högsta klass inte minst tack vare Herr Regnell! Då regnet tyvärr inte vill ge upp så beslutar jag mig för att behålla gatdäcken på och byta först lite senare när det förhoppningsvis torkat upp lite. Så med andra ord är det dags att börja gasa! På med alla hjälmar, handskar och gud vet allt sedan rullar vi ut lite lätt nervös för det blöta som jag trots allt beslutat mig för att ratta runt i, förr stannade jag hellre vid sidan om och kikade på dom andra. Ganska snabbt konstaterar jag att det är redigt halt och lite lätt underhållande att ta sig fram i det blöta, diffbromsen är absolut inget jag saknar i det blöta utan det känns nästan lite skönt att inte ha den just nu. Även om jag tycker det är underhållande går det mycket långsamt, en del folk hade tydligen kollat mina transpondertider i depån och det var sannerligen inget att skryta med :- ) ![]() Så sakta avtar regnet och efter att cupisarna kört race 1 så har idealspåret en del torra fläckar, dessa växer med tiden och så sakta ökar farten, att köra i blött/torrt underlag var lite spännande även det men just inbromsningarna var lite spännande med ett hjul i det torra och ett i det blöta.. Avsaknaden av diffbromsen gör sig mer påmind, framförallt andra kurvan efter långa rakan ritar bilen långa svarta streck och utgångshastigheten blir låg. Till slut har det torkat upp så pass att det är läge för ett däcksbyte, gatdäcken börjar överhetta och greppet uteblir, sagt och gjort så kör jag in och byter däck samt styvar upp chassiet lite. 2 familjer med barn supportar mig och hejar på, stirrig som jag var så var jag lite avsnoppande och tyckte mig inte ha tid för tusen frågor, sorry folks det var inte meningen! Ut på banan igen och testa ut hur däckstryck och chassiet funkar, ganska snabbt överhettar däcken och jag gör en 180 gradare i Gislavedskurvan, lite lurigt ställe då man inte ser kommande bilar och flaggvakten visar inga tendenser att hjälpa till. Det blir snabbt in i depån och 2.6kg var lite väl mkt så ut med några hekto och snabbt ut igen, trodde jag.. Näe nu var passet slut och lite senare var det dags för Mini Cup, med andra ord blir det lite oprövat men det lär i alla fall funka bättre än tidigare. Så till slut är det då dags för Mini Cup, jag är lite nervös då soppan har gått ner mott mitten och jag vet att bilen suger torrt då på sina ställen. Jag hoppas dock klara mig ifrån detta problem. Det pirrar i ordentligt i magen men på ett härligt vis, jag har lite dålig koll på hur det går till men får klart för mig att vi börjar med 2 följa John varv och sedan går i depå för att starta på riktigt. Dom 2 varven känns ok och det var inte för tight mellan konerna vilket oroade mig en del, Emil i sin E21 snurrade framför mina ögon i Gislavedskurvan, på exakt samma ställe som jag själv snurrat lite tidigare. Nåja våra 2 varv var avklarade och det var dags att ställa upp för själva tävlingen. Jag hamnade någonstans i mitten bakom Måns i sin 1M och framför Emil i sin E21, 8 sekunder efter att Måns stuckit iväg i full fart var det min tur, vips var man iväg och väl ute på banan trycktes högerpedalen i botten! I vanlig ordning överkör jag lite och det blir någon form av trailbraking in i första partiet men ingen jag inte reder ut, övergången på mitten av rakan är fortfarande plaskblöt och här gällde det att ha ett ägg under gaspedalen minsann, trots detta spinner högerhjulet vackert men kontrollerat (säger vi i alla fall) efter ett varv känner jag att jag har kontakt med Måns och börjar så sakta ta in någon enstaka meter, ett tag har jag typ ett konparti emellan oss då jag överkör deluxe och tappar massor med fart på mitt misstag, vips är Måns borta. (6.40 in i filmen) Här får jag även visuell kontakt med en av dom 2 gröna M3 GT som deltager, bilen passeras smärtfritt och tack vare det är jag nu tätt bakom Måns igen. På start och målrakan har både jag och Måns fått hålla igen för framförvarande bil (Emil) men då Måns passerar Emil gör jag efter lite tvekan detsamma och nu gasar jag på så golvet buktar neråt. Tyvärr försvinner Måns iväg som skjuten ur en raket på rakan varje varv, imponerande bil den där plastraketen! Nåja det handlar ju inte om att passera bilar alls utan sätta ett snabbt varv och där måste jag nog taktiktänka mer i framtiden. På sista varvet sticker Viktor förbi mig och svänger in grymt mellan konerna, att Viktor var överlägsen alla idag rådde det ingen tvekan om, uppenbart är att bil och förare har koll på läget! Allt var nu över och vi samlades i depån och gick igenom körningen. Ett par saker att tänka på men i övrigt flöt allt på som tänkt och nu var det dags för att traska upp till Mr tidtagning och få våra resultat, jag var nöjd med min insats men hade ingen aning om placeringen. Ganska snabbt så kom det fram att Viktor piskat oss alla duktigt och att Frykfors vunnit "min" klass med nästan en sekund till tvåan som var jag själva. Totalfyra och tvåa i min klass för dagen kändes skoj och jag är klart nöjd med insatsen. Håller jag bara konerna schack på Knutan bör det gå rätt bra där också tycker jag. Diffbromsen hade gjort en del och kanske även utväxlingen vad vet jag, oavsett vilket kvittar det idag. Efter all stress och spänning kommer det att smaka gott med lite lunch, i år verkar det som team Funder står för servering av Thaimat vilket vida överstiger ARC normala servering. Efter att ha slängt i mig lite mat och snackat lite med Far o son Stålheim beger jag mig mot centrum för att tanka bilen, som vanligt suger den torrt efter gamla start o målrakan när tanken visar halv, en dag skall detta fixas men det är inget jag gör själv.. HJÄLP!! Min gamla tankstation har klappat igen och jag kör lite rundor innan jag hittar ett nytt place och vips är man tankad o glad :- ) Banan är nu i stort sett helt torr och jag styvar upp chassiet lite till, kollar däckstrycket och ser över hjulbultarna. Nu när farten börjar bli riktigt bra blir det extremt uppenbart att diffbromsen saknas, kurva 2 efter långa rakan och kurva 1 efter start och mål genererar hjulspinn deluxe och låååg utgångsfart, jag försöker vara lite återhållsam med gasen men det är inte min melodi och jag glömmer det lätt. Efter ett tag får jag kontakt med Jan Skjoldhammer i sin M5 preppade E28 (tror jag) Vi får en härlig stint med jämnt tempo, det märks att Jan har ett tydligt övertag på rakorna men lika tydligt att jag har ett övertag när det svänger, riktigt skoj var det i alla fall och vi gav varandra varsin tumme upp efteråt. Det är verkligen roligt att hitta någon jämbördig att köra med, inte för att tävla utan för att ha skoj och skoj hade vi det, skitskoj! I vanlig ordning håller jag ut även på eftermiddagens senare del och det fina med det är att man börjar hitta flytet och trafiken tunnas ut rejält, alla Audis står och ryker i depån och alla långväga kanske börjar tänka på hemfärden.. Jag beslutar mig trots allt för att lägga av 30 min innan dagens pass är slut då det är dags att tanka igen och jag orkar bara inte igen.. I vanlig ordning är man ganska mör mot eftermiddagen och att byta däck, samla ihop alla verktyg och annat man släpat med sig är segt, nåja till slut är det klart och det sista som kastas in är en påse med mina rediga bälten som jag glömt att montera inför dagen. Efter att ha tuggat lite med dom flesta och tackat för dagen så drar jag mig hemåt med längtan till något kallt i strupen och ett djur på grillen, redigt gött att bara ha 20km hem, hemfärden går genom skogen på slingriga vägar och framför oss ligger en trevlig M3 E36 från dagens träff och vi får en inspirerad färd i lagom tempo. Väl hemma lutar man sig tillbaka och inser att ännu en underbar träff med Bmw Sport Club är över, det har varit mycket lärorikt att köra bilen odiffat och det var skitskoj med Mini Cup och för övrigt lirade allt på som önskat. Tack till alla som engagerar sig under träffarna, en extra klapp på axeln till Herr Starkman som var Gatbilsgeneralspraktikant en roll jag tror han klarar av bra när det är dags trots sina unga år och osäkerhet i frågan. Jag konstaterade kallt att däcken har fått en hel del stryk i dag och hade det inte varit blött på förmiddagen så hade antagligen däcken varit skräp nu, vi får se om dom räcker en dag till men jakten på ersättare har påbörjats! Jag noterar även att skuffluckan är lite prickig av olja, vad det betyder vet jag inte riktigt men spisen jobbar ju hårt och det kanske inte är panik att den släpper lite olja då? Nästa träff blir knutan som är årets höjdpunkt i min kalender, underbar bana, härlig miljö och bra faciliteter. Det kommer att bli en redig höjdare i år. Vid ratten och pennan Johan Sjöström ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Nu är du fast i tävlingsträsket Sjöströmmarn
![]() Det är kul med lite extra puls, och spänning på en banträff. Även om vi bara tävlar för skojs skull så sitter ändå alla, och räknar poäng framåt säsongsavslutningen av någon anledning ![]() ![]() På Knutan får du vara favorit efter dina tiotusentals varv där ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Jo lite så är det väl, har man väl fått smak på det så...
Tiotusentals varv är det väl inte men tusen varv är nog inte helt omöjligt. Just nu har jag dock inga däck till knutan men det ordnar sig kanske. Ny video med mig bakom Jan Skjoldhammer, jag ser nu att det är mest i inbromsningen jag tar in, det känns som en styrka för mig i regel men jag vet att Jan även pratade om fading. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() Som vanligt en väl skriven rapportering, alltid lika kul att läsa. ![]() |
||||
Kör helst oxå 98 men nu blev det vad som bjöds och det var som du säger en ST1 mack jag tanka på. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
I brist på annat drar jag upp ett par bilder som Lewan tog på Procedurals senaste träff, klockrena som vanligt!
Ner i kvällan, den börjar sitta nu men jag behöver lite fler varv där.. ![]() På väg mot idioten, här brukar jag knapra in på en hel del bilar, ett roligt parti. ![]() PÅ väg mot kvällan, inte mitt starkaste parti och här finns att göra. ![]() Samma här, känns ofta som jag får tveksamma spår här. ![]() Tack Lewan för din insats! ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Efter att diffen lite tidigare varit på översyn så var det idag dags att sätta den på plats i kärran, samtidigt skulle diffbussningen bytas till en lite tuffare. Vi samlades 3 killar och en låda med diff i ett garage på förmiddagen, det blev dock först ett besök på Biltema för inköp av en växellådslyft sedan Mekonomen för lite packningsmassa. Efter det var vi tillbaka vid ruta ett men kaffesugna, efter att även det var avklarat körde vi på med jobbet.
Att lossa allt till reservdiffen gick som smort sa min vän då jag själv passade på att smacka ihop växellådslyften, så fort det var klart släppte vi ner åbäket och påbörjade arbetet på allvar. Av med finkåpan från reservdiffen och gjorde rent den från packningsrester o annat skoj, ett litet besök av herr tigersåg och sedan lite försiktigt knacka ut den gamla original Z3M bussningen, den nya delade bussningen i polyuretan var inte riktigt anpassad för M kåpan och vi fick karva bort lite på båda sidor, det var lite mekk att få in bussningarna utan prss men efter att ha fasat av kanterna lite och smörjt ordentligt med fett så gick det fint, efter det skulle stora stålbrickor i på båda sidor och även dessa var lite tricky, det blev lite bearbetning av dessa också något som vi dock var beredda på då jag blev förvarnad om detta av ett par stycken. Efter att ha kämpat med bussningen en stund så satt allt som det skulle vilket kändes gött, får jag nu bara dit bärarmsbussningarna så är alla bussningar i baken bytta till samma kvalitet vilket känns bra. Då diffen ändå var nere passade vi på att ge alla gängor en match med gängtappen och det behövdes sannerligen, den mängden skit som följde med upp var imponerande och faktum är att en av gängorna behövde verkligen ses över, det fanns en liten skada som dock inte innebar något problem och efter lite behandling var den hyffsad. Gängorna blev nästan vackra att titta på efter att det var klart. Efter det så såg vi till att göra allt rent igen och smackade sedan i olja i diffen, på med packningsmassa och såg till att få diffkåpan på plats. Förresten så blev det den nya SAF-XJ oljan vilket bör bli alldeles underbart till min älskade diff :- ) Nu var det klart för återmontering och med lyften till hjälp gick allt som en dans, ja nästan så enkelt att vi vart oroliga då den nästan satte sig själva på plats. Efter att ha dragit alla bultar i toppen, genom diffkåpan, kardan samt monterat tillbaka drivaxlarna samt återmonterat givaren till hastighetsmätaren trippeldrog vi allt för att försäkrade oss om att det satt redigt ordentligt. Det sista vi gjorde var att toppa upp med finoljan till det droppade ut så fint från övre hålet, det var snabbt fixat alltihopa, i alla fall då vi inte stressmeckat och bussningen var lite mekkig om än relativt human att få på plats.. Då diffen inte genomgått något annat än en översyn som inte påvisade några avvikelser så hade jag förvisso inga förhoppningar om att mitt problem skulle ha upphört, missljudet eller rättare sagt klonkadet som stört mig rejält på sistone har till 85% varit ur världen med reservdiffen konstigt nog. Nåja jag tog en snabb tur med kärran och den drev i alla fall bilen framåt och det var en bra start, tyvärr visade det sig att mina föraningar stämde, bilen började låta lite konstigt omgående, om det är lika illa som tidigare vet jag inte men något förändrades åt fel håll med ordinarie diff monterad. Att köra på Knutan med detta oroar mig inte men inför en resa till ringen och sedan bränna 30-40 varv där så känns det inte helt rätt, jag tror att fler få lämna sin åsikt i frågan för att försöka luska ut vad tusan som orsakar detta. Ett glapp finns det uppenbart om man drar i kardan och håller i en drivaxel, om det är av acceptabel karaktär vet jag inte men det känns allt lite väl saftigt. Oavsett vilket är jag glad att diffen är på plats. Det är inte lång tid kvar till Knutan nu och jag ser verkligen framemot detta. Stort tack till alla inblandade, det var en trevlig stund och man behöver lite grabbtid ibland! En gottlåda XL ![]() Diffen av! ![]() Kommande diffbussning ![]() Gamla bussningen ![]() Och här är den borta! ![]() Nya bussningen är på plats! ![]() Guud va vackert det är! ![]() Innan gängan rensades ![]() Efteråt ![]() Och med trevligt verktyg ![]() Diffen på plats ![]() Drivaxlar på plats ![]() En sista skvätt olja så ä saken biff ![]() Även den yngre generationen fick lattja! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
En sak jag glömde säga vid senaste uppdateringen, jag behöver folkets hjälp i frågan om drivlinan och missljuden. Jag försöker beskriva missljudet igen. Det är alltså inget konstant ljud utan det är vid hantering av koppling,låda och gas som man kan få fram ljudet, smyger man med allt hörs det inte, är man mer brutal kommer det lättare. Det är inget skärande,malande missljud utan ett KLONK, som om metall rör sig och till slut möter ny metall. Jag tycker det låter som det kommer från bakre delen men ibland blir jag osäker.
Ljudet har inte funnits där tidigare och med reservdiffen var minst 80% av missljudet borta vilket jag får till ett mysterium. Hardyskiva och stödlager SER vettigt ut (nya finns dessutom på hyllan vid behov) Lådan låter mkt när man rör om men det är rent mekaniska ljud inget skärande eller malande här i heller, i noterade även att lådan släpper olja men det KAN vara från ventilen då det kommer ovanifrån. Kardanen, jag jag vet inte vad som kan fela med en sådan men inte såå mkt väl? Lådan, den kanske kan vara boven? Jag är lite trött på den då det krävs lite uppmärksamhet för att inte få i fel växel vid hård körning, den har en hel del mekaniska ljud osv. Både kardan och låda finns det lite kraftigare grejer av på hyllan så detta går att åtgärda relativt kvickt isåfall. Vad finns mer? Drivaxlar, kändes som att det fann ett litet glapp i den ena och ett lite större i den andra, inget alarmerande gissningsvis. Koppling,svänghjul, kanske något där kan spöka det vet inte jag men det känns skumt om det skulle vara så. Folk med känsla får mer än gärna komma med tips, vill någon provköra för att lyssna och luska så säg till bara, tex på knutan eller så. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tråkigt med missljudet men nu är ju diffen genomgången så den borde kunna strykas från listan av misstänkta. Är ni inte ett helt gäng där nere med 6-cyl Compakter? Finns det ingen möjlighet att känna på någon annan bil hur mycket glapp som finns och hur den låter vid färd. Kände ni på kardan och drivaxlarna när diffen var lös?
Såg ut som du har en temperaturgivare på avtappningspluggen, hur hög temperatur kommer du upp i, stor skillnad mellan vardagskörning och banåka? Dum fråga men det ser ut som de två rören efter kattarna har ungefär samma diameter som det ensamma röret in i slutdämparen. Har ett svagt minne av att du bytt till M3-kattar så kanske därför den bakre delen ser lite klen ut. Edit: Du var lite snabbare än mig och hann skriva ett inlägg med mer info i mellan. _________________ Magnus Lidholm |
||||
Jag hoppas kunna stryka difffen absolut, känns iallafall bra att kunnigt folk har kikat på den.
Jo här finns den del compactfolk så visst man man känna på deras, ja jag kände på drivaxlar och kardan, där var ett lite större glapp i ena knuten (den mot diffen) men inget jätteglapp. Ja där sitter en tempgivare men den är inte kopplad än, dock tror jag inte den överhettar då jag vet hur det beter sig då och nu har jag både rätt olja och bättre kylning. Avgaset är en mix av M3 Original och ett sportsystem till compacten, en lösning som skall ersättas och egentligen skulle jag tagit fatt i det men det är en dryg kostnad :-/ tanken är att få till något skräddarsytt med en SBF kat och bra passform hela vägen.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag har också ett lätt klonk i min, vill ha det till kardanen. Upplevs ibland från stillastående när man lägger i 1:an samt vid inspirerad körning men inte alltid. Jag har ny tät och fin vxl-låda och har precis haft nere bakvagnen ny olja i bakaxeln. Det som gör att jag hör klonket beror förmodligen på mina alu-silentblocks samt delrin bussningarna i hela bakvagnen/bakaxeln iom att det blir stumt i hela bilen "förutom motor/vxl låda" så hör man lite bättre vad som händer. Vet inte hur "stum" din bakvagn är men det fortplantar sig snabbt med minsta lilla "glapp"
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Jag har relativt nya motor/vxl låds kuddar i min. Mina förra motorkuddar var den ena av och det märktes väl kändes som framvagnen "stegrade" _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Om det är kardanen som strular är det i knutarna då eller hur felsöker man en sådan?
Motorfästen var ett intressant tips som kanske skall kikas på, förvisso något förstärkta och bytta för typ 2 år sedan men såklart inte omöjligt. 100 passeringar i karusellen gör nog sitt till för att fresta sådant. Eller så ser man detta som ett ypperligt tillfälle att byta låda och kardan, löser inte det problemet så har jag ändå vetskapen om att dessa inte var problemet i detta fall. Lite av en win-win _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Satt i hårda delrin växellådskuddar i min 328 å nu har jag också ett hårt klonk som garanterat kommer från lådan när den går från "ospänd" till att blir "spänd" när den driver, om du förstår vad jag menar. Tror inte de är nån fara utan sånt som bara låter, mer eller mindre.
Blir säkert exakt samma sak med diffen och hårda bussningar, är ju ett spel mellan pinjongen och kronhjulet (om en väldigt litet) så kommer ju även de att klonka, och med hårda bussningar går de rakt upp i karossen och låter i kupén. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
Stödlagret hade du ju kollat, annars är ju gummit som håller själva lagret ganska tunt.
Det är inte så att det sitter dubbelmassesvänghjul på den som börjar ge sig då? Obs bara spekulerar så att du inte plockar ned lådan och kollar detta i onödan. _________________ Magnus Lidholm |
||||
Faktum är att en vän tipsat om svänghjulet, inte läge just nu men annars ligger ett väldigt raceaktigt svänghjul i garaget som skall in i bettan med tiden. Så att en sjuåring förstår, hur kollar man om svänghjulet börjar packa då? ![]() Tack för alla förslag folks det uppskattas enormt. Jag har fått en del trevliga tips via PM som är under investigation ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag vet inte hur man kollar det, inte mekat sådant själv (kör ju veteran utan komfortprylar). Var bara något jag läst någon gång att det kan klonka och låta rejält. Men måste väl vara någon som känner igen symtomen isf. _________________ Magnus Lidholm |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 177, 178, 179 >> 33 besök idag (875598 totalt) |