Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Helbilsgodkännande, vad gäller? och hur gör ni andra?
1 besök senaste veckan (4358 totalt)
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Helbilsgodkännande, vad gäller? och hur gör ni andra?

Jag ligger ju inne med en kraftigt undermotoriserad bil som är liten och röd, en VW Lupo 1,4 kort och gott

Till saken hör att jag har ändrat om den lite med halvbåge och olika stag runt om inuti kupén, men jag hade gärna velat typa om den för att få grejerna inskrivna i regbeviset så man slipper att besiktiga om bilen varje gång länstrafikgruppen kallar in mig >

Bilen har bara hunnit bli besiktigad en gång än så länge då det är en 99:a och då gick det inget vidare, besiktningsmannen sa bara att den ar tvungen att vara helt standard som när den kom från fabriken Jag tjafsade ju inte emot då jag inte hade så stor pejl på vad som gäller så det var ju bara att riva ner allt och bygga om avgassystem, fjäderben, sätta tillbaka inredning, fixa lagliga hjul mm mm > Jag var ju tvungen att ha en bil att åka i...

Hade ju varit kul att slippa detta jobb i framtiden tänkte jag om det är möjligt, hade besiktningsmannen rätt? Får man inte typa om helbilsgodkännda bilar?

Hur gör ni andra som har nyare bilar med besiktingen om bilen är lite ändrad? Det måste väl vara samma sak för folk som kör trimmat med helbilsgodkännande på bilen?

Som det ser ut nu så har jag nästan blivit lite avskräckt från att greja mer med bilen för "risken" med besiktningen... Det sätter ju vissa begränsningar tycker jag.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Är det inte från årsmodell '00 som helbilsgodkännande gäller? Hade för mig att jag läste det någonstans...
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



From 98 är alla bilar helfordonsgodkända i Sverige.
Det förekommer även helfordonsgodkända bilar av tidigare årsmodeller.
Har för mig att det skall framgå av registreringsbeviset om bilen är helfordonsgodkänd eller inte.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8364



En bil som är helbilsgodkännd får väl inte ändras överhuvudtaget
om det inte är specat av tillverkaren i godkännandepappren (reg bevis)
Brukar bara vara fälgstorlek som kan ändras litegranna....
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
En annan grej som är lite lustig just med tanke på fälg/däckstorlek som Mats skrev är att min polare har en precis likadan bil samma årsmodell och allt, och den får han ha 14x5,5" med 185/60-14 eller nåt, och på min står det ett helt gäng med storlekar där den vettigaste verkar vara 6,5x15" et35 med 195/45-15" Vad kommer nu detta sig då? Det är ju tofflor som bilen aldrig kunde köpas med från början

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Jag vet inte hur det är med helbilsgodkännda bilar???

Men med min Abarth -85 så gjorde jag bara en regbesiktning så skrev dom in burbåge, andra hjul och lite div.

Annars är det bara att skruva i och ur tyvärr

Angående hjulen så kan du ha dom hjulen som står där, dom går efter omkretsen...

Edit: Hehe samtidigt

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8364



Det låter juh skumt med olika tillåtna däck på samma årsmodell....
Har ni olika utföranden på bilen vanlig vs GTI eller nåt sånt ?
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Mats: Jo bilarna är precis likadana löjliga 1,4:or båda två Gtin:n kom ju året efter tyvärr...

Niklas: Jo det var ju så jag hade hoppats att kunna göra så du har gjort, åka och reg.bes. alltså... Men det verkar ju tyvärr inte alls vara möjligt, så det får väl bli till att skruva ut och trixa i fortsättningen också...

Kan man inte typa om den som ombyggt fordon eller vad det heter? Hur mycket ombygnation skulle behövas för att få en sån grej att funka om det överhuvudtaget är möjligt?

Är skitdålig på sånt här men hoppas kunna lära mig mera

_________________
Peter Karlsson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag fick bes min bil som ombyggt fordon, pga icke originalbromsar och pedalställ. Kostade 3000 spänn hos SFRo (tror jag att dom heter) Sen kostar regbes hos SBP ganska mycket med.

Vet inte hur det äe med helbilsgodkända bilar men jag tycker att du skulle kunna regbes bilen med båge iallafall. Borde inte vara mer problem än att sätta på en dragkrok ??????

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
"Borde inte vara mer problem än att sätta på en dragkrok ??????"

Tycker inte jag heller att det borde!

När ska Sverige börja med tüv så man kan få användning av hela sin hög med papper man skrapat ihop? Allt verkar enklare i tyskland t.ex. >

_________________
Peter Karlsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Barbapappa skrev:
Allt verkar enklare i tyskland t.ex. >


Ja, om du använder färdiga och godkända delar. Vill du bygga om efter eget huvud så tror jag att vi har det betydligt friare här.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Nisse: Det tror jag också, men då kräver det ju att man har en äldre kärra verkar det som

_________________
Peter Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

När det gäller ändringar som är tillräckligt omfattande för att man skall hamna på "ombyggt fordon" är det solklart - det är inga som helst skillnader för en helfordonsgodkänd bil. Samma möjligheter finns där som för vanliga, nationellt godkända bilar - i och med regbesiktningen övergår bilen till att vara nationellt godkänd.

För ändringar som inte gör att man kan klassa bilen som ombyggt fordon är det mer av en gråzon - och gängse tolkning är att man inte kan regga in ändringar som ligger utanför helfordonsgodkännandet.

Här kommer man alltså i en paradox där din bil är för lite ombyggd för att man skall kunna regga in ändringarna...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Jag får tacka för ett bra svar Gustaf thumbs up Då vet jag lite mer om hur det ligger till...

Man ligger alltså "lite i en gråzon" Hur gör man för att ta sig ur denna på bästa/vettigste sätt, vill ju helst inte cabba den eller bygga pickis av den för att få kunna reg.bes. den om du förstår vad jag menar

Vad är det som brukar klassas som att "gå över gränsen" från gråzonen sett? Bromsar/motortrim/chassi mods?

Mest för att se åt vilket håll från gråzonen man bör kliva

_________________
Peter Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Den exakta gränsen i de nya reglerna (de gamla skall vi inte fördjupa oss i, tycker jag) är inte publicerad än men en kvalificerad gissning är att du måste byta till exempel hela bromssystemet OCH motor+drivlina (eller bromssystem plus styrning, eller byta hjulupphängningar - hela hjulupphängningarna).

Det är alltså rätt omfattande ändringar.

Monterar du en full rejsbur som knyter ihop hjulupphängningarna och kräver ändring av karossen skulle det ev. kunna räcka, men det är en bedömningsfråga hos Vägverket/Bilprovningen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Helbilsgodkännande, vad gäller? och hur gör ni andra?
1 besök senaste veckan (4358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande