Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10097 besök totalt |
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
Fick en länk av en polare om en kille som fyllt sitt chassi på en Nissan 300 ZX med polyrethanskum för att styva upp allt. Han menade på att han lyckades förstärka 40%. Jag tycke personligen de låter otroligt. http://www.sportcompactcarweb.com/projectcars/0006scc_project_nissan_300zx_part_5/index.html Längst ner i artikeln. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re: Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
Låter ju inte helt otroligt, Betong i tröskellådor är ju ett gammalt bilprovningsknep ![]() ![]() _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Det går att fylla saker med skum och stärka, ja... tänk dock på att skum kan binda eller hålla kvar fukt vilket brukar innebära rost. Är det något som inte förbättrar vridstyvheten så är det rost
![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Re: Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
Först kan jag säga att om det blir 40% bättre så har det naturligtvis ett samband med vad värdet är från början. cit "A stiffer chassis enables the use of stiffer springs and shocks without hurting the ride." Det låter lite annorlunda uttryckt, fast den efterföljande förklaringen är rätt ok. Vad han skriver om foam:et är att själva profilerna förstyvas med 40%. cit "can stiffen chassis members up to 40 percent". Jag kan inte tänka mig annat än att en plåtprofil fylld med foam får en bättre böjstabilitet. Nu är det raka krafter i profilerna som åstadkommer vridstyvhet i chassiet som sådant. Det finns inte några siffror på vridtester som belägger vad som skett. Jag skulle inte använda sådana metoder på grundval av det skrivna. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Lite det jag menar är nog samma som Göran säger om jag förstår honom rätt. Alltså att den totala vridstyvheten skulle öka 40% av skummet. De måste ju va de enklaste lösningen på väldigt länge isåfall. Och varför skumfyller dom inte sportbilar från början isåfall, för vikten är ju inte såå hög direkt i förhållande till vinsten.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Nån tidig 80-tals Alfa hade skumfyllda balkar....såna finns det inte många kvar av. Som Fredrik sa skummet binder fukt och det rostar... bygg chassiet i rostfritt dock så kan du skumfylla bäst du vill. Blir bara lite jobbigt om du ska i och laga och kanske svetsa i chassiet efteråt....
En vanlig fyrkantsprofil tunnplåt blir faktiskt oerhört mycket stryktåligare av skumfyllning. Har lite filmer här på jobbdatorn som visar det men vet inte om jag kan lägga ut dom till allmän beskådan. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Mazda har börjat med det. Dom har tagit fram en speciellt avpassad skum för detta ändamål. Det som är viktigt är skummets vidhäftningsegenskaper + skjuvhållfasthet. Gissar att fler tillverkare följer efter.
Tegheim, snacka med Mazda i Gbg för att få kontakt med rätt gubbe på "Mazda Europa" _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Re:
Loctite har speciellt avsett skum för ändamålet och som jag förstod det (när jag pratade med dem senast) så är det väldigt många biltillverkare som börjat använda skum i karossen numera. Skummet lär ju inte dra åt sig fukt, men frågan är hur det beter sig på en gammal ickegalvad kaross jämfört med dagens karosser som har bättre rostskydd. |
||||
Re:
Det jag kan tänlka mig är att skummet gör att formen på stålprofilen bibehålls under belastning, själva skummet i sig kan inte vara speciellt starkt. Det betyder att formen på stålprofilen avgör vilket resultatet man får. Det kommer att bli skillnad på i vilka riktningar och hur profilen belastas. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
För bilens vridstyvhet i helhet kan jag inte tänka mig att skum fyllning ger någon större förbättring. Konstruerar man bilen avsett för skumfyllning så kan man säkert göra någon vinst.
Läste tidigare en artikel om Corvette C6.R. Minns inte detaljerna, men med hjälp av en bur svetsad i chassiet (man använde stålchassit och inte aluminiumchassiet från Z06 av den anledningen) och ett 3/4 tums tjockt nomexfyllt kolfibergolv i en del mellan bilens axlar så hade man väl typ fördubblat vridstyvheten. |
||||
Re:
Precis, skummet motverkar bucklingen av väggarna i profilen och fördröjer kollapsen... I dom tester vi har gjort har vi använd PU skum med olika densiteter, när man kommer upp mot plåttjocklekar runt 1,5-2,0 mm har dock skummet ett väldigt marginellt bidrag till den totala styvheten... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Förhoppningsvis ska man ju slippa demolering av karossen under körning så länge man inte kör på något väl? och om skummet endast bromsar demoleringen så kommer man under normala omständigheter inte märka någon skillnad?
Som det står i artikeln så påstår han sig känna skillnaden när han är ute o åker. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re:
Det gör väl alla ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
riktigt..den mest inoovativa bilen under senare hälften av 1900 talet--- ALFASUD... Vridstyv som bra den och väldigt trevlig att köra..rosten var ju inte kul men gick att åtgärda med 110 gradig olja och genom att använda en oljebrännare med tillkopplad slang och gör att litet "hål" i skummet samt ett evighetslångt rostskydd med olje mättat PU skum..min kluriga far kom på detta och har räddat en sud eller 2. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Re:
riktigt..den mest inoovativa bilen under senare hälften av 1900 talet--- ALFASUD... Vridstyv som bra den och väldigt trevlig att köra..rosten var ju inte kul men gick att åtgärda med 110 gradig olja och genom att använda en oljebrännare med tillkopplad slang och gör att litet "hål" i skummet samt ett evighetslångt rostskydd med olje mättat PU skum..min kluriga far kom på detta och har räddat en sud eller 2. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
|
||||
Re:
vi har en Audi 80 quattro som är helt skum fylld i taket. Och A, B och C stolpen. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10097 besök totalt |