| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2860 totalt) |
|
Bromssköldar vs brommskylning
Jag vill diskutera och få åsikter om bromssköldar med bromskylning. "Banracing" Hur man bygger vad man ska tänka på ideer och tricks. Med vänlig hälsning/Peter
_________________ Peter Johansson |
||||
|
Re: Bromssköldar vs brommskylning
Hänger ju lite på vad för skivor du har, om ventilationen kommer inifrån centrumet eller på utsidan från centrumet (fälgsidan). Men annars är det ju leda in luften i centrumet. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Den här sidan är in mot bilen gissar jag? Dvs den tar in luft på samma sida som skölden. Då är det bara att tuta o köra med kylslang som man sätter på en slangstos på skölden. Gärna så att en del av det runda hålet mynnar innanför själva bromsskivans yta så att luft trycks in i centrumet där kanalerna inne i skivan startar.
Rent allmänt så är ju det ett väldigt väl utprovat koncept som brukar fungera mycket bra. Vad är det för saker du funderar lite kring när det gäller den lösningen? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Såhär kan det se ut med lite hemsnickeri.
Stosen är den kortkorta rörbiten som man trär slangen på och drar fast med en lång slangklämma. Och som du ser så riktar man slangen så nära centrum som möjligt för att inte blåsa allt på själva bromsskivans slityta (där beläggen sveper över) utan in i centrum så luften får bra chans att tryckas in i alla kylkanalerna som går inne i skivan ut mot skivans periferi.
Du kan söka på forumet på bromskylning, kylslangar, slangstos, bromssköld med mera Lite att kika på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu//forum/viewtopic.ph https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Så här har jag gjort på min bil. Mina skivor har kylkanaler från insidan av navet.
Kapade ner original bromssköld och svetsade på en rörstump för luftslangen, sparade lite av skölden som värmeskydd för nedre spindelled och styrleden. Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad i bromsprestanda, men det kan ju knappast vara sämre än förut när skölden täckte hela insidan av bromsskivan med bara en liten glipa som luftintag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Se fint ut. Men hade du problem med bromsarna innan. Hade du ite det så är d svårt att märka skillnad. Hur tjock slang kör du med? Tror jag riktar mot centrum ändå och försöker få tag på nya Skivor.
_________________ Per Axblom |
||||
|
Jag inbillar mig att Carbotech XP8 beläggen jag kör med fram inte gillade värmen som blev innan jag monterade kylning, de slets ganska fort trots att jag bara kör 3-4 banträffar på ett år.
Skivorna har knappt slitits nånting sen jag monterade dem för 6 år sedan. 296x28 mm från Opel Omega A/B. Jag kör med 2" slang, det vanligaste verkar vara 2,5" eller 3" men det blir svårt att få plats med det på min bil. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Hur mycket luft som kommer farande har ju även ganska mycket att göra med vilket lufttryck det blir där slangen börjar - dvs var man placerar luftintaget - och hur stor arean på luftintaget man har. Sen bromsar ju en smalare slang ner flödet mer än en tjockare. Men med rätt placerat och utformat luftintag plus hål på rätt ställe på bromskölden så lär man nog trycka igenom tillräckligt med luft genom skivans kylkanaler, i alla fall för alla oss med rimligt normala gat- och racebilar.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag skulle isf blåsa mot gapet mellan ytterkant skiva och insida fälg, alltså sträva efter att blåsa förbi skivan in i fälgen. Att blåsa i skivans centrum känns ganska meningslöst. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Men sugs inte luften inifrån och slungas ut? Om man blåster utifrån och n så måste man övervinna den effekten?!
_________________ Per Axblom |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2860 totalt) |

