| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Våra race- och banåkarbilar  Kobolt Runabout mk1 -?? (240919: "Är vi för noggranna?") | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (35782 totalt) | 
| _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							Re:                                                          
 Nope, det får komma vid eventuell uppgradering i framtiden. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Det blev en lugn bygghelg senast.
   Hatten av   Genomsikt   Dags att sota   Förberedelser för att plocka ur ventiler   Henning ställer in pelarborrmaskinen   En länkarmsjiggs tillblivelse _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Efter "lite"   påtryckningar och en vettig anledning så har vi bestämt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove):     _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Länkarms- och bakspindeljiggarna är alldeles strax klara:
   Jigg för undre länkarmar (både fram och bak).   Basplatta för jigg till undre länkarm fram ritas ut.   Bakspindeljigg klar (nästan).   Bakspindel löst placerad i jiggen.   Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet".
 Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt.   Svetsning pågår.   Använd jigg.   Ser ut att passa...   Dags för nästa spindel.   Färdigpunktat.   En lite plåtram.   Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled).   Färdig jigg.   Detalj. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll
     Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare       För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen   Bockade främre undre länkarmsplattor   Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt   Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen   22 st yttre bussningsrör   24 st bussningar   Bussning-närbild   Diverse länkarmsdelar   Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen  , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bättre  )   Mallar ut för bakre övre länkarm   En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret   Främre undre länkarmsplatta monterad i jiggen   Bakre nedre länkarm tar form   Första röret notchat för bakre övre länkarm     Kan nog bli bra detta (bak vänster) _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 | ||
| _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev
   Grovborrade camberjusteringshylsor   Plopp! Camberjusteraren passar fint   Och här provmonterat på en spindelled   Märkning "Binky-style" (utan svarven, då)   Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak   Här har vi halvan, övre bak   Åh, så 3:an, undre fram   Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen ---- När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
| 
							
							Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen
   Bakre övre   Främre övre   Främre undre   1, 2, 3, ... 8!     Hylsa får plats för camberjusterare _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 | ||
|  | Våra race- och banåkarbilar  Kobolt Runabout mk1 -?? (240919: "Är vi för noggranna?") | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (35782 totalt) | 

