Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9 besök senaste veckan (4474 totalt) |
Re:
Ett påpekande, dom flesta klarar inte alls av det utan det krävs en tändmodul vilket du även kan köpa till MaxxEcu för att driva dina spolar. Och smarta spolar har inget med 5bar eller 11000rpm utan smarta spolar sitter standard på dagens bilar och gjort så länge och det är det vanligaste man använder idag så därför saknar många ECU inbyggd tändmodul. Sen är det INTE standard i Vems att det kan styra dina spolar utan Vems mfl. så måste man VÄLJA vid köp vad den ska klara utav, alltså du måste då välja alla funktioner du vill ha och då betala lite extra vid köp, MEN detta gör då också att du kan inte bara köpa ett begagnat Vems och tro att det fungerar utan det måste vara byggt för 6-cyl och dumma spolar osv. (jag har själv ägt Vems en gång i tiden och det var en massa val innan köp för att det skulle fungera på just min motor) Sen bör du testa programmen för respektive sprut så du ser hur det är uppbyggt och om du förstår dom, alltså stor skillnad på alla hur programmen fungerar och om det krävs proffs för att förstå eller om en nybörjare klarar det. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Precis. 99% av de som köper eftermarknadssprut har inget behov av att driva dumma spolar för de har nyare motorer eller bytt ut det gamla möget mot smarta spolar. Då är det bättre att lägga resurserna på andra funktioner som ger mer tillbaka (extra in och utgångar, egt drivare, e-gas etc). Man får betala för funktionen på ett eller annat sätt antingen kostar det mer för ECUn eller så kostar det i funktioner eller i externa steg. Inte ens mitt gamla OEM Motronic i Porschen drev spolarna, de har externa drivsteg. Vilket är smart, jag skulle vilja ha drivningen av tändspolar så långt från boxen som möjligt för att slippa eventuella problem med störningar, för det är en sak som kan ställa till det rejält. Sen har VEMS en grej som är rejält dum som den verkar dela med Speeduinio, har man en bluetooth modul så är inte USBn aktiv utan man är låst till BT. BTW Mitt VEMS har jag kopplat upp med BT mot en dator och det är den ENDA datorn jag lyckats få kontakt med mot sprutet. Jag har försökt med andra datorer, 2 olika mappare har försökt utan att lyckas. Är det någon som har en ide om vad som är tokigt så kom med det BT och jag är inte kompisar.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9 besök senaste veckan (4474 totalt) |