Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (4472 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9467



Re:

Allan Sladd skrev:
Fel Magnus
De flesta eftermarknads ECU klarar att driva passiva tändspolar.
VEMS ECU och ECU Master är de två vanligaste.
Köper man en ECU för 2796kr kanske det finns pengar över till "smarta" tändspolar.
Men det är inte nödvändigt om man inte skall överladda med 5 bar och varva 11 000 rpm


Ett påpekande, dom flesta klarar inte alls av det utan det krävs en tändmodul vilket du även kan köpa till MaxxEcu för att driva dina spolar.

Och smarta spolar har inget med 5bar eller 11000rpm utan smarta spolar sitter standard på dagens bilar och gjort så länge och det är det vanligaste man använder idag så därför saknar många ECU inbyggd tändmodul.

Sen är det INTE standard i Vems att det kan styra dina spolar utan Vems mfl. så måste man VÄLJA vid köp vad den ska klara utav, alltså du måste då välja alla funktioner du vill ha och då betala lite extra vid köp,
MEN detta gör då också att du kan inte bara köpa ett begagnat Vems och tro att det fungerar utan det måste vara byggt för 6-cyl och dumma spolar osv.
(jag har själv ägt Vems en gång i tiden och det var en massa val innan köp för att det skulle fungera på just min motor)

Sen bör du testa programmen för respektive sprut så du ser hur det är uppbyggt och om du förstår dom, alltså stor skillnad på alla hur programmen fungerar och om det krävs proffs för att förstå eller om en nybörjare klarar det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8361



slettet
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2427



Re:

RallyQuattro skrev:
Allan Sladd skrev:
Fel Magnus
De flesta eftermarknads ECU klarar att driva passiva tändspolar.
VEMS ECU och ECU Master är de två vanligaste.
Köper man en ECU för 2796kr kanske det finns pengar över till "smarta" tändspolar.
Men det är inte nödvändigt om man inte skall överladda med 5 bar och varva 11 000 rpm


Ett påpekande, dom flesta klarar inte alls av det utan det krävs en tändmodul vilket du även kan köpa till MaxxEcu för att driva dina spolar.

Och smarta spolar har inget med 5bar eller 11000rpm utan smarta spolar sitter standard på dagens bilar och gjort så länge och det är det vanligaste man använder idag så därför saknar många ECU inbyggd tändmodul.

Sen är det INTE standard i Vems att det kan styra dina spolar utan Vems mfl. så måste man VÄLJA vid köp vad den ska klara utav, alltså du måste då välja alla funktioner du vill ha och då betala lite extra vid köp,
MEN detta gör då också att du kan inte bara köpa ett begagnat Vems och tro att det fungerar utan det måste vara byggt för 6-cyl och dumma spolar osv.
(jag har själv ägt Vems en gång i tiden och det var en massa val innan köp för att det skulle fungera på just min motor)

Sen bör du testa programmen för respektive sprut så du ser hur det är uppbyggt och om du förstår dom, alltså stor skillnad på alla hur programmen fungerar och om det krävs proffs för att förstå eller om en nybörjare klarar det.


Precis. 99% av de som köper eftermarknadssprut har inget behov av att driva dumma spolar för de har nyare motorer eller bytt ut det gamla möget mot smarta spolar.
Då är det bättre att lägga resurserna på andra funktioner som ger mer tillbaka (extra in och utgångar, egt drivare, e-gas etc). Man får betala för funktionen på ett eller annat sätt antingen kostar det mer för ECUn eller så kostar det i funktioner eller i externa steg.

Inte ens mitt gamla OEM Motronic i Porschen drev spolarna, de har externa drivsteg.
Vilket är smart, jag skulle vilja ha drivningen av tändspolar så långt från boxen som möjligt för att slippa eventuella problem med störningar, för det är en sak som kan ställa till det rejält.
Sen har VEMS en grej som är rejält dum som den verkar dela med Speeduinio, har man en bluetooth modul så är inte USBn aktiv utan man är låst till BT.

BTW
Mitt VEMS har jag kopplat upp med BT mot en dator och det är den ENDA datorn jag lyckats få kontakt med mot sprutet. Jag har försökt med andra datorer, 2 olika mappare har försökt utan att lyckas. Är det någon som har en ide om vad som är tokigt så kom med det BT och jag är inte kompisar....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (4472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande