Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motortransplantation?
2103 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Motortransplantation?

Tänkte bara ta o fråga lite här hur det är med motorbyten?
Har ganska specifikt en Golf mkII i åtanke...
Alltså en konvertering från cl till gti 8v.
Hur mycket skiljer 1.8cl motorn från gti'n? Har dom några delar alls gemensamt?
Går det att fortfarande ha bilen reggad som en cl?, eller märks det väldigt mycket vid besiktning (med risk för att en viss person blir lite arg här igen med mina försäkringsfiffelfunderingar )?
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Jag tror inte du kommer genom med en GTi-maskin i en CL utan att typa om den tyvärr.

Det som skiljer med blotta ögat är väl att på en GTi-maskin har du en sk. plenumkammare + "runners"/insugn.rör (en till varje cyl.), massmätare, bränslehuvud, regulator, etc, etc.... Hurvida topparna skiljer sig vet jag inte.
En CL-maskin har väl ett sk. centralinsprut !?! Hur det fungerar skall jag inte gå in på !!

En annan del av skillnaderna i ombyggnaden är ju att det är helt olika bränslesystem där systemet till GTi:n hela tiden är trycksatt. Till det skall du ha bränslerör, bränslepump och en *accumulator. (*den ser till att det hela tiden finns tryck i systemet, även då du slagit av tändningen)

Det finns säkert en hel del andra detaljer som jag inte har med men i det stora hela, fingerfärdighet och vetskap sååå ???

S.C.S
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
oj, det var en hel del som skillde =)
Jag såg nämligen en annons på en golf cl som man hade plockat in en 8v Gti motor i, funderade på att kanske slå till...
Men om det är så uppenbart så låter jag nog bli
om jag förstod ditt inlägg rätt så är det även rätt så hopplast att få något liv i CL motorn?
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Det som är bra med en bil som är ombyggd från cl till gti är dock att försäkringen oftast(i alla fall jag hört) blir samma som för cl:en fast den blivit omtypad, vet inte vad det beror på men vet många som har det så.

Johannes Ek
Karlstad
Här sen Dec 2002

Lite OT men jag måste fråga nu när man drog till sig Golf entusiasterna till en tråd (inte sporten då...)

Har fått span på en Golf 1:a med 1,8 Gti motorn vilken jag förstått är från mk2?

Iallafall, den är fin i plåten, hjulupphägningarna är hela inredningen är fin men den går ojämt och dåligt förmodligen pga dåliga sprut/spridare.
Är dessa prylar dyra/svåra att få tag på? Tillgång på skroten?
Finns det några andra kända anledningar till ovanstående problem?

Han skulle inte ha mycket för bilen och imorgon fortsätter prutningen.
Ett par turer till Thailand har lärt mig en del, jag är nere i 1/4 av utgångspriset!

Hade bra!
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Är det en vanlig 8v 1.8 l motor så finns det som orginal i MK1:an 83-84 åren 76-82 var det 1.6 l GTi Motor i dom.

Delar till dessa bilar är lätta att få tag på, på skrotar eller begangnat. Kolla in http://vw.gtiklubben.nu

Är spridarna dåliga kan du ultraljudstvätta dessa, bara att kolla spridningsbilden genom att köra spridaren i en glasburk och se hur det ser ut. Igensatt soppa filter kan vara en orsak, dåliga tändprylar kan vara en annan.

Golf och VW dårar finns det på VW GTi klubbens forum som är öppet för alla, www.gtiklubben.nu

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Junfors skrev:
Det som är bra med en bil som är ombyggd från cl till gti är dock att försäkringen oftast(i alla fall jag hört) blir samma som för cl:en fast den blivit omtypad, vet inte vad det beror på men vet många som har det så.

Du skulle inte kunna kolla med dom varvför det blir så, och om det alltid blir så?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

om du ska typa om en bil från cl till gti så måste även gti'ns bromssytem monteras för att det ska bli godkännt.
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Junfors skrev:

Du skulle inte kunna kolla med dom varvför det blir så, och om det alltid blir så?

Njae dom som jag pratat med vet inte varför det är så själva, det beror på försäkringsbolagen. Dom ändrar av någon anledning inte premien?!? kan kanske bero på att dom tänker att bilen ser ju fortfarandes ut som en cl och är därför mindre stöld atraktiv. Stöld är just den dyra posten på GTi bilar annars ju. Kan nog inte hjälpa dig med anledningen, ring och hör med ett försäkringsbolag vad dom gör om du reggar om din bil med annan motor så får du svar.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Även fast man reggar om bilen så fortsätter den vara en CL i papperen, dvs identiteten ändras inte. Uppgifterna om motorbyte etc finns under rubriken "Dispenser" och där kollar sällan försäkringsbolagen.

Skulle nåt hända kan det dock bli diskussion om man ska få ersättning motsvarande en CL eller GTi...

/Gustaf

Citera
Zeb
Habo
Här sen Nov 2002

therealpinto skrev:

Skulle nåt hända kan det dock bli diskussion om man ska få ersättning motsvarande en CL eller GTi...

/Gustaf

...och där sa du något intressant. Säg att jag råkar få för mig att jag ska byta motor i min lilla bil, inget allvarligt det innebär bara 50% effektökning Naturligtvis följer jag upp med bromsar och lite annat, bilen är helförsäkrad och några månader senare lyckas jag med bedriften att skrota bilen. Rimlig logik säger att jag borde få ersättning för vad det är jag har försäkrat, dvs en omodifierad originalbil, sen att motorn kanske kostade mig 20' och höjde värdet på bilen med 10' är en smäll jag får ta när jag inte upplyste försäkringsbolaget om att jag hade ändrat min bil och därmed borde betalat en högre premie.

Detta var hur det ser ut i min fantasivärld, frågan är, hur ser det ut i verkligheten?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Zeb, jag skulle gissa att du ligger rätt nära verkligheten. Det kan dock underlätta om bilen är ärligt reggad med nya motor, men förmodligen måste försäkringsbolaget ha fått ändringen skriven på näsan också för att de ska anse sig behöva betala.

För min egen del valde jag att entusiastförsäkra Caprin i samband med att den reggades om med turbo - då får jag ju ett försäkringsvärde baserat på hur bilen egentligen ser ut. Är det en ren hobbybil man har funkar det bra, det är ju värre om det är en bruksbil...

/Gustaf

Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Zeb skrev:
...frågan är, hur ser det ut i verkligheten?

En sak du skulle kunna göra är att fråga en försäkringsman ur ditt försäkringsbolag (naturligtvis) om någon kan komma och värdera bilen - det kommer jag att göra med min när hon blir färdig - dels får du reda på ett ungefärligt värde (för egen del) och dels får du på pappret vad hon är värderad till.
Tyvärr kan nog också premien få för sig att skena iväg en del och man bör veta att man sällan får igen det man lagt ut på bilen - väldigt sällan !!

S.C.S
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tänka sig vad man kan få reda på i det här forumet, det är nästan så att man inte behöver ringa försäkringsbolaget
Fast för att vara på den säkra sidan så tror jag nog ändå att jag tar och gör det så fort jag får tid, fast innan dess ska jag hinna med att ringa o skälla ut V.A.G Hammarby... Fyra månader sedan vi "köpte" våran Passat av dom, och fortfarande har dom inte skickat den förbannade serviceboken eller extranyckeln som dom lovade att göra... så djävla typiskt VW service *usch usch*
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re: Motortransplantation?

Går det att fortfarande ha bilen reggad som en cl?, eller märks det väldigt mycket vid besiktning (med risk för att en viss person blir lite arg här igen med mina försäkringsfiffelfunderingar )?

Jag blev inte arg, bara lite upprörd...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Tänka sig vad man kan få reda på i det här forumet, det är nästan så att man inte behöver ringa försäkringsbolaget
Fast för att vara på den säkra sidan så tror jag nog ändå att jag tar och gör det så fort jag får tid, fast innan dess ska jag hinna med att ringa o skälla ut V.A.G Hammarby... Fyra månader sedan vi "köpte" våran Passat av dom, och fortfarande har dom inte skickat den förbannade serviceboken eller extranyckeln som dom lovade att göra... så djävla typiskt VW service *usch usch*

4a månader? du får nog vänta längre och bered dig på att fjärrkontrollen inte är med. Vi har nu fått fjärr delen på nyckeln och väntar på att de skall koda den.
Been there,done that, didnt enjoy the experience. Nästa oseriösa bil blir en bmw

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: Motortransplantation?

Sörpan skrev:

Jag blev inte arg, bara lite upprörd...

Lite?

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
cat7even skrev:

4a månader? du får nog vänta längre och bered dig på att fjärrkontrollen inte är med. Vi har nu fått fjärr delen på nyckeln och väntar på att de skall koda den.
Been there,done that, didnt enjoy the experience. Nästa oseriösa bil blir en bmw

Bajs då!
och vi som skulle byta upp oss till en E39 523'a!
Får väll räkna med att det tar några år tills regpapprenna ligger hemma hos oss så vi kan sälja bilfanskapet så snart som möligt
Citera
Allmänt banåkaforum
Motortransplantation?
2103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande