Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2103 besök totalt |
Motortransplantation?
Tänkte bara ta o fråga lite här hur det är med motorbyten? Har ganska specifikt en Golf mkII i åtanke... Alltså en konvertering från cl till gti 8v. Hur mycket skiljer 1.8cl motorn från gti'n? Har dom några delar alls gemensamt? Går det att fortfarande ha bilen reggad som en cl?, eller märks det väldigt mycket vid besiktning (med risk för att en viss person blir lite arg här igen med mina försäkringsfiffelfunderingar ![]() |
||||
Jag tror inte du kommer genom med en GTi-maskin i en CL utan att typa om den tyvärr.
Det som skiljer med blotta ögat är väl att på en GTi-maskin har du en sk. plenumkammare + "runners"/insugn.rör (en till varje cyl.), massmätare, bränslehuvud, regulator, etc, etc.... Hurvida topparna skiljer sig vet jag inte. En CL-maskin har väl ett sk. centralinsprut !?! Hur det fungerar skall jag inte gå in på !! En annan del av skillnaderna i ombyggnaden är ju att det är helt olika bränslesystem där systemet till GTi:n hela tiden är trycksatt. Till det skall du ha bränslerör, bränslepump och en *accumulator. (*den ser till att det hela tiden finns tryck i systemet, även då du slagit av tändningen) Det finns säkert en hel del andra detaljer som jag inte har med men i det stora hela, fingerfärdighet och vetskap sååå ??? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
oj, det var en hel del som skillde =)
Jag såg nämligen en annons på en golf cl som man hade plockat in en 8v Gti motor i, funderade på att kanske slå till... Men om det är så uppenbart så låter jag nog bli ![]() om jag förstod ditt inlägg rätt så är det även rätt så hopplast att få något liv i CL motorn? |
||||
Det som är bra med en bil som är ombyggd från cl till gti är dock att försäkringen oftast(i alla fall jag hört) blir samma som för cl:en fast den blivit omtypad, vet inte vad det beror på men vet många som har det så.
|
||||
Lite OT men jag måste fråga nu när man drog till sig Golf entusiasterna till en tråd (inte sporten då...)
Har fått span på en Golf 1:a med 1,8 Gti motorn vilken jag förstått är från mk2? ![]() Iallafall, den är fin i plåten, hjulupphägningarna är hela inredningen är fin men den går ojämt och dåligt förmodligen pga dåliga sprut/spridare. Är dessa prylar dyra/svåra att få tag på? Tillgång på skroten? Finns det några andra kända anledningar till ovanstående problem? Han skulle inte ha mycket för bilen och imorgon fortsätter prutningen. Ett par turer till Thailand har lärt mig en del, jag är nere i 1/4 av utgångspriset! ![]() Hade bra! ![]() |
||||
Är det en vanlig 8v 1.8 l motor så finns det som orginal i MK1:an 83-84 åren 76-82 var det 1.6 l GTi Motor i dom.
Delar till dessa bilar är lätta att få tag på, på skrotar eller begangnat. Kolla in http://vw.gtiklubben.nu Är spridarna dåliga kan du ultraljudstvätta dessa, bara att kolla spridningsbilden genom att köra spridaren i en glasburk och se hur det ser ut. Igensatt soppa filter kan vara en orsak, dåliga tändprylar kan vara en annan. Golf och VW dårar finns det på VW GTi klubbens forum som är öppet för alla, www.gtiklubben.nu |
||||
Du skulle inte kunna kolla med dom varvför det blir så, och om det alltid blir så? |
||||
om du ska typa om en bil från cl till gti så måste även gti'ns bromssytem monteras för att det ska bli godkännt.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Njae dom som jag pratat med vet inte varför det är så själva, det beror på försäkringsbolagen. Dom ändrar av någon anledning inte premien?!? kan kanske bero på att dom tänker att bilen ser ju fortfarandes ut som en cl och är därför mindre stöld atraktiv. Stöld är just den dyra posten på GTi bilar annars ju. Kan nog inte hjälpa dig med anledningen, ring och hör med ett försäkringsbolag vad dom gör om du reggar om din bil med annan motor så får du svar. |
||||
Hej
Även fast man reggar om bilen så fortsätter den vara en CL i papperen, dvs identiteten ändras inte. Uppgifterna om motorbyte etc finns under rubriken "Dispenser" och där kollar sällan försäkringsbolagen. Skulle nåt hända kan det dock bli diskussion om man ska få ersättning motsvarande en CL eller GTi... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
...och där sa du något intressant. Säg att jag råkar få för mig att jag ska byta motor i min lilla bil, inget allvarligt det innebär bara 50% effektökning ![]() Detta var hur det ser ut i min fantasivärld, frågan är, hur ser det ut i verkligheten? |
||||
Zeb, jag skulle gissa att du ligger rätt nära verkligheten. Det kan dock underlätta om bilen är ärligt reggad med nya motor, men förmodligen måste försäkringsbolaget ha fått ändringen skriven på näsan också för att de ska anse sig behöva betala.
För min egen del valde jag att entusiastförsäkra Caprin i samband med att den reggades om med turbo - då får jag ju ett försäkringsvärde baserat på hur bilen egentligen ser ut. Är det en ren hobbybil man har funkar det bra, det är ju värre om det är en bruksbil... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En sak du skulle kunna göra är att fråga en försäkringsman ur ditt försäkringsbolag (naturligtvis) om någon kan komma och värdera bilen - det kommer jag att göra med min när hon blir färdig - dels får du reda på ett ungefärligt värde (för egen del) och dels får du på pappret vad hon är värderad till. Tyvärr kan nog också premien få för sig att skena iväg en del och man bör veta att man sällan får igen det man lagt ut på bilen - väldigt sällan !! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Tänka sig vad man kan få reda på i det här forumet, det är nästan så att man inte behöver ringa försäkringsbolaget
![]() Fast för att vara på den säkra sidan så tror jag nog ändå att jag tar och gör det så fort jag får tid, fast innan dess ska jag hinna med att ringa o skälla ut V.A.G Hammarby... Fyra månader sedan vi "köpte" våran Passat av dom, och fortfarande har dom inte skickat den förbannade serviceboken eller extranyckeln som dom lovade att göra... så djävla typiskt VW service *usch usch* |
||||
Re: Motortransplantation?
Jag blev inte arg, bara lite upprörd... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
4a månader? du får nog vänta längre och bered dig på att fjärrkontrollen inte är med. Vi har nu fått fjärr delen på nyckeln och väntar på att de skall koda den. Been there,done that, didnt enjoy the experience. Nästa oseriösa bil blir en bmw _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re: Motortransplantation?
Lite? ![]() ![]() ![]() |
||||
Bajs då! och vi som skulle byta upp oss till en E39 523'a! Får väll räkna med att det tar några år tills regpapprenna ligger hemma hos oss så vi kan sälja bilfanskapet så snart som möligt ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2103 besök totalt |