Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2259 besök totalt |
"Sportigt med singeltorkare"
"Det är många som vill extrautrusta sina fina Volvo med singeltorkare. Här är ett tips om hur man går till väga. På 850 och V70 är det bästa sättet att använda Peugeot 605's högra fäste och montera i mittenhålet. Vänstra delen sågar man av från gjut-skarven. Sedan passar hela mekanismen från Peugeoten om man vänder den upp och ner, jämfört med hur den sitter original. Armen på motorn ska flyttas på splinesen så att den pekar rakt åt höger eller lite uppåt för att torkaren ska stå rakt upp i viloläge. Om du vill att torkaren ska slå först åt förarsidan ska den blåa sladden jordas, resten av färgerna på kablarna stämmer av någon outgrundlig anledning med Volvos. Det är väl Bosch-standard. Den enda olägenheten är att helfart blir i första hacket och halvfart i andra. För att torkaren ska funka när huven är stängd måste man flytta fästena för huven uppåt-bakåt. Annars tar huven i mekanismen. Problemet är att när man flyttat huven ser man inte vägen om man är under 186cm och har stolens höjdjustering i 3dje hacket i framkant och andra hacket bakkant. Därför måste man höja hela stolen ytterligare. Det gör man bäst med glidskenorna från en Mercury Monarch -74. Svensson's bildemontering i Ödeshög har såna på lager. Det går bäst med två högerskenor, då för man elreglering på köpet. Glöm inte att fasvända den ena, annars vrids stolen på tvären. Har man taklucka fungerar det bra med höjd stol. Annars måste man höja taket ca 4 tum och beställa nya rutor. Gaspedalen måste höjas i motsvarande grad. Med takhöjningen blir tyvärr luftmotståndet lite högre. För att kompensera prestandaförsämringen som blir följden av det ökade luftmotståndet bör man öka laddtrycket ca 0,5 bar. Det görs enklast med en turboplus sats från en 740. Den höjer trycket över 4000rpm om du micklat fast en mikrobrytare på spjällhuset som indikerar fullgas. Du kan också sätta fast en vanlig strömbrytare i panelen som du aktiverar manuellt samtidigt som du gasar fullt. Ett problem är att laddtrycket regleras ned när motorn spikar och självsvängning i systemet inträder. Därför är det enklast att riva ur hela original sprutet med kablar och allt och trycka genom tre stycken Dellorto40 från en Lotus Esprit Turbo. Man måste använda tre stycken förgasare eftersom Volvon är 5-cylindrig och Lotusen bara 4-cylindrig. Den tredje förgasaren sågas av på mitten för att den inte ska ta i servopumpen. Vi sålde för övrigt den överblivna halva förgasaren till en kille som trimmat en Daihatsu trepip. Han behövde en och en halv förgasare. På så sätt fick vi igen pengarna. Sen var det klart. Tyvärr ser man knappt någonting när man kör, men va faan det är ju ballt med singeltorkare!! En fråga: Någon som har en bra lösning på att bygga om till singelvindrutespolare? Jag vill helst inte ändra något, borra några nya hål eller så, för då kan det ju bli svårt att sälja bilen om den blir typ förstörd." ***** Hittade (och sparade) den här texten för några år sedan på något forum. Alla frågade då om hur man bygger singeltorkare på sin Volvo. Någon tröttnade och skrev allt detta. ![]() (Jag har bara fixat de värsta språkgrodorna så att man fattar vad det står.) Rätt fantasifullt och kul faktiskt. ![]() (Jag undrar bara hur de gjorde med tändningen när de skrotade sprutet? Knepigt.) ![]() |
||
Jag hade minnsann singeltorkare på min E-tjuetta (första bilen).
Fast det var ju på den tiden man var ung och förvirrad... ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Just singeltorkare som ska stå rakt upp påminner mig mycket om mina första år med körkort.
På mercan jag hade som förstabil så var singeltorkare givetvis standard. Torkaren fixades såklart raskt till så att den stod rakt upp för jämnan! Snygga fälgar m.m. monterades givetvis också. Bilen var med sina 105 ponnys långsammare än ett snigelrejs i slowmotion! Men vad gjorde väl det när den såg snabb ut! ![]() Då var utseendet det absolut viktigaste. Jag kommer ihåg att jag tyckte min brorsa (Co-tec) borde bli undersökt av ngn med vita kläder och stetoskop då han ansåg att det var viktigare att bilen var snabb än att den var snygg... ![]() Så småningom började man gasa lite mer, speciellt i rondeller. ![]() ![]() Något har hänt med mitt bilintresse, från att ha varit intresserad av bl.a. just singeltorkare som står rakt upp till att dregla mer över låg vikt, viktförhållande och effektiva hejdare! DET ÄR KUL NÄR DET SVÄNGER!!! ![]() ![]() |
||
jag hör att du skulle behövt en scirocco som första bil, då kunde du dreglat över singeltorkaren än idag, eftersom den sitter där från början. ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Jo, har varit riktigt nära att skaffa mig en rocco 2:a några ggr men det har aldrig riktigt blivit av. Det står dock en rocco etta tillhörandes min 17-åriga brorsa hemma i garaget. Just nu bantar den... ![]() ![]() |
||
Det verkar som om din lillebror har kommit några steg längre än dig i sitt bilägande....
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2259 besök totalt |