| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Batterifråga?????
|
10003 besök totalt |
Ett tips om du inte tänkt på det redan, en värmesköld mot grenrören är ett måste, annars får du problem! och nej, jag tror inte lindningen av grenrören är tillräckligt för att isolera.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
vad fick du betala? jag har hygglig rabatt på mekonomen. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
54228 kostar 710kr på Mekonomen ("verkstadsnetto" 610kr) 42Ah 290Ampere och väger 9,8kg. Nackdelen med det batteriet är att det har mindre poler än ett vanligt bilbatteri. Det finns ett annat batteri av märket Exide som heter STS, minsta modellen av det väger 13,1kg, har 45Ah och 450A Frågan är hur mycket ström som behövs för att starta en 4-6cyl bil? 290A låter lite, ett vanligt standardbatteri har ca: 400-500A. _________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
||||
|
Japp små poler så jag köpte samtidigt 2st nya polskor, eller vad f... det heter.
om batteriet räcker eller ej beror nog på hur lång fjäder man har i snurran. Min rot är rätt lätt startard så jag har inga problem. Jag tror att det kan bli problem på vintern men då står bil inne, så det sk... jag i. Läser man tidigare inlägg så konstaterade jag att det skulle funka med ett litet batteri. Std är det 55-65Ah men, men då för vinter i norrland mm. I styrenbaljan sitter batteriet i skuffen är är bara på 44Ah och har aldrig haft problem där häller. Knotan i plaståket har LÅNNNNG fjäder när den stått och 44Ah batteriet har räckt hitils. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Lyfter en gammal tråd...
Är det någon som har koll på "gräsklipparbatterier"? Köpte ett litet lätt, smidigt och billigt 30Ah batteri på Biltema art.nr.80-2301 med mått 205x132x185. Frågan är om det pallar strömuttaget från en startmotor utan att spänningen doppar ner för mycket. Jag gissar att det är konstruerat för lägre effektuttag under längre tid och har rätt stort inre motstånd... Nån som har koll på batterier...? Själv är jag skeptisk men tänkte prova, det kostar ju inte så mycket...
|
||||
|
Jag har batterier från två slaktade starthjälp"boosters". 12 V och ca 15 Ah tror jag det är, kopplade paralellt så blir det 30 Ah. Vikt ca 9 kg för båda, mot 12-13 kilo för ett vanligt litet bilbatteri.
De klarar ett par startförsök, skulle tro att det är ungefär samma typ av batteri som du kollat på Lars. Mina kostade gratis, fick dem av en polare som jobbade på Jula. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Har precis haft batteriproblem och löst det.
Hade ett Biltema MC-batteri 19A som inte orkade med (2 l, 11kg komp) gick att starta 1 till 2 ggr sen var det slut. Fick tag på ett Yuasa MC-batteri 21 A (350A CCA) som funkar hur bra som helst (Yuasa sitter som standard på alla japps hojar). väger ca 7 kg tror jag |
||||
|
Vi hade ett Varley Gelbatteri för en tusing från Demon Tweeks i Lionne, en 1900 med 170 hk, funkade utmärkt med dubbla 16mm2-kablar från skuffen.
Men ett tips, eller faktiskt två. Montera en handske för anslutning av starthjälpsbatteri, men inte på batteriet i skuffen, utan under huven, nära startmotorn, så påverkas inte starthjäpen av dom två huvudbrytarna på vägen bakåt. Tips två, vrid inte av en huvudbrytare när ett hjälpbatteri är inkopplat på det sättet, varför känner du snart på lukten från motståndet som ska rädda laddrelät.
_________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Batterifråga?????
|
10003 besök totalt |